De Hydrograaf (H8021) is een expeditionair hydrografisch onderzoeksvaartuig voor de Dienst der Hydrografie. Deze Expeditionary Survey Boat (ESB), dat door grote schepen zoals Zr.Ms. Karel Doorman of een LPD kan worden meegenomen, kan worden ingezet om de zeebodem in kaart te brengen. De Hydrograaf is een prototype.
De Hydrograaf na de tewaterlating in Den Helder. (Beeld: DMO)
Mobiel en zelfstandig
De Koninklijke Marine beschikt over twee hydrografische opnemingsvaartuigen van de Snelliusklasse. Dit zijn grote en hydrografisch goed uitgeruste schepen die zelfstandig in Europese wateren en in het Caribisch gebied de zeebodem in kaart kunnen brengen. Daarnaast zijn er de kleine hydrografische sloepen. De grote schepen kunnen echter niet overal zijn en zijn bovendien te groot om bijvoorbeeld de bodem van havens in kaart te brengen. De sloepen kunnen niet lang hun taak doen en moeten dichter bij het moederschip blijven, deze zijn bovendien verouderd en worden binnenkort afgestoten. Er worden ook RHIB's ingezet om kort en dicht bij het schip de zeebodem te scannen.
Artist impression van de ESB. (Beeld: DMO)
De Hydrograaf vult het gat tussen de grote HOV's en de sloepen/ RHIB's. Dit vaartuig kan met davits aan boord van grote marineschepen of andere schepen worden gehesen en kan snel een accuraat beeld van de situatie schetsen (Rapid Environmental Assessments, REA) in onbekende wateren, havens en geulen. Bijvoorbeeld bij een amfibische operatie of om na een orkaanpassage te controleren of grote schepen kunnen afmeren.
Daarom kan de Hydrograaf veel verder zelfstandig opereren: de actieradius is 100 zeemijl en het schip kan 60 uur onderzoek doen bij een snelheid van 5 knopen.
Omdat de Hydrograaf dicht bij vijandelijk gebied ingezet kan worden, is het schip voorzien van camouflagepatronen en is er ballistische bescherming tegen klein kaliber wapens (ofwel: het schip is deels kogelwerend uitgevoerd).
Bedrijven
De volgende bedrijven hebben meegewerkt aan het ontwerp, de bouw van dit project, of hebben producten of diensten geleverd (en hebben een bedrijfspagina):
Bouw
In 2016 schreef de Defensie Materieel Organisatie (DMO) een Europese aanbesteding uit voor de verwerving van een ESB. In maart 2019 werd het contract getekend door DMO voor de bouw van een eerste ESB door Damen Shipyards Den Helder.
De boot werd op 21 januari 2021 te water gelaten en op 26 februari 2021 door staatssecretaris Visser in dienst gesteld.