Joint Support Ships (JSS)/ Protecteurklasse (Canada)

Bookmark and Share
Laatst aangepast: 20-06-2018

De Joint Support Ships (JSS) van de Canadese marine zijn twee bevoorradingsschepen gebaseerd op de Berlinklasse. In 2022-2023 moet de nieuwe Protecteur (eerder Queenston), het eerste JSS, in dienst worden gesteld. Twee schepen zijn gepland, de optie op een derde JSS wordt niet gebruikt.
De kosten zijn geraamd op 3,4 miljard Canadese dollars, ofwel 2,2 miljard Euro in totaal en 1,1 miljard Euro per schip in.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).

JSS Canada
Tekening van het JSS. (Bron: NSPS)

Lang voortraject
De Joint Support Ships gaan de bevoorradingsschepen van de oude Protecteurklasse vervangen. Deze twee stokoude Canadese bevoorraders stammen uit 1969 en 1970. In 1992 boog de Canadese marine zich voor het eerst over vervanging van de bevoorradingsschepen, toen een ander bevoorradingsschip uit dienst werd gesteld. Al vrij snel werd (uit politieke overwegingen) het idee geboren om de stoomschepen van de Protecteurklasse niet te vervangen door bevoorraders, maar door Multi-Role Support Vessels.



In 2004 werd de komst van drie Joint Support Ships aangekondigd. Rond 2012 zou het eerste schip operationeel zijn. De Protecteurklasse zouden dan net voorbij hun geschatte maximale levensduur zijn. Na verkiezingen in Canada veranderde het politieke klimaat en werden de bouwplannen geannuleerd. Later werden de plannen voor de JSS met plannen voor ijsbrekers, fregatten, patrouilleschepen, onderzoeksschepen, etc. onder National Shipbuilding Procurement Strategy (NSPS) geschaard. Als onderdeel van dit grootschalige nieuwbouwproject was het JSS terug bij af en moest men opnieuw aan de slag met ontwerpen en aanbesteden. Veel tijd ging verloren.

Het JSS-project, dat oorspronkelijk startte in 1992, passeerde in juni 2013 een belangrijke mijlpaal toen (opnieuw) de keuze werd gemaakt voor een ontwerp na een competitie tussen BMT Fleet Technology met een nieuw ontwerp en ThyssenKrupp met een bestaand ontwerp. De laatste won met een ontwerp gebaseerd op de Duitse Berlinklasse bevoorraders. Dit ontwerp moest echter toch aangepast worden en wel om te voldoen aan de mogelijkheden van de scheepswerf van Seaspan in Vancouver.

Door de commissie verbonden aan NSPS werd besloten om het JSS voorrang te verlenen boven de te bouwen ijsbrekers voor de Canadese kustwacht. Overigens werd in 2013 het net gebouwde Nederlandse JSS, Zr.Ms. Karel Doorman, door toenmalig minister van Defensie Jeanine Hennis te koop aangeboden in verband met bezuinigingen. In Canada gingen stemmen op om de Doorman te kopen, maar men koos dus toch voor een eigen JSS-project.

Bouw en kosten
Op 15 juni 2018 werd begonnen met de bouw van het eerste schip. Dat was ruim later dan oorspronkelijk gepland. Immers, in 2004 was bekend gemaakt dat het eerste schip in 2012 operationeel zou zijn. In 2013 werd gezegd dat de bouw van het eerste schip in 2016 zou beginnen. Vooral de grillige Canadese politiek zorgde voor veel vertraging.

Ook de kosten zijn door de jaren heen gestegen (voornamelijk door de vertraging). In juni 2018 werd bekend dat de prijs gestegen was naar 3,4 miljard Canadese dollar, 2,2 miljard Euro. Dat is 1,1 miljard CAD hoger dan in 2013 was berekend. Ter illustratie: Zr.Ms. Karel Doorman, wel een echt JSS, kostte 407,9 miljoen Euro (in 2013).

JSS Canada
Tekening van het JSS. (Bron: NSPS)

Ontwerp: van JSS naar gewoon bevoorradingsschip
Zoals vaker, maar zeker bij de Canadese Joint Support Ships, veranderde het ontwerp gedurende het traject. In het laatste ontwerp, gebaseerd op de Berlinklasse, ligt nadruk meer op de bevoorradingscapaciteit en minder op helikoptercapaciteit dan eind jaren '90 oorspronkelijk het idee was. De schepen moesten echte Joint Support Ships, multifunctionele schepen, worden die kunnen fungeren als bevoorradings- en transportschepen en als varend hoofdkwartier. Uiteindelijk worden de schepen niet anders dan 'gewone' bevoorradingsschepen.

Het helidek van de nieuwe Protecteurklasse is niet veel groter dan op andere bevoorraders en de brandstofcapaciteit (F76) is met 7.500 ton vergelijkbaar met Zr.Ms. Karel Doorman, maar minder dan de Zuiderkruis en Poolster. De schepen zijn niet geschikt voor strategisch transport, voor zover bekend ontbreekt een voertuigendek en 'laadkleppen' zoals de side ramp of quarter stern ramp van de Doorman. Uiteraard kunnen zij wel containers en voeding meenemen. Ook is er een uitgebreide ziekenboeg aan boord.

Vanwege het vele ijs rond het noorden van Canada, zijn de schepen versterkt zodat zij in lichte ijscondities toch kunnen varen.

Naamgeving
In 2013 koos de Canadese marine voor de namen Queenston en Chateauguay als namen voor de twee nieuwe bevoorradingsschepen. Deze namen verwezen naar bekende veldslagen in de Canadese geschiedenis. Destijds waren de oude Protecteur en Preserver nog in dienst. Toen in 2015 en 2016 de bevoorradingsschepen uit dienst werden gesteld en vervangen werden door een tijdelijk ingehuurde capaciteit, besloot Canada om de namen van de oude bevoorradingsschepen in ere te herstellen.





Specificaties

Nummer Naam In dienst
? Protecteur (ex-Queenston) 2022
? Preserver (ex-Chateauguay) 2025
Afmetingen 173,7 x 24 x 7,6
Max. waterverplaatsing 20.240 ton
Max. snelheid 20 knopen
Bemanning 239
Voortstuwing 2x diesels (2x 7200 kW)
Wapensystemen 2x Phalanx CIWS
4x NRWS
.50 machinegeweren
Sensoren
Helikopters 2 helikopters




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
JSS Karel Doorman
Canada kiest eigen JSS