|
Lingeklasse sleepboten
Laatst aangepast: 20-02-2016
De Lingeklasse bestaat uit vijf kustsleepboten en zijn de grootste sleepboten van de Koninklijke Marine (de kleinere is de Breezandklasse). Zij opereren voornamelijk in Den Helder. De vijf assisteren schepen bij het af- en ontmeren en het verhalen (verplaatsen naar een andere ligplaats). De sleepdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week inzetbaar. Vier schepen van de Lingeklasse worden vervangen door drie grotere sleepboten van de Noordzeeklasse in verband met de steeds groter wordende marineschepen, waaronder uiteraard het JSS de Karel Doorman.
De Linge in Amsterdam tijdens de inhuldiging van Koning Willem-Alexander op 30 april 2013. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Met een krimpende marine hebben de marinesleepboten het toch druk. De slepers worden ingezet voor het slepen van niet alleen marineschepen, maar ook van civiele schepen als suppliers (schepen die o.a. boorplatformen bevoorraden) en de werkschepen die Den Helder aandoen of als thuishaven hebben. Daarnaast worden de sleepboten ook ingezet om hulp te verlenen op zee, voor rondvaarten, het vervoer van personeel en goederen, en ze verlenen assistentie bij schietoefeningen. De sleepboten zijn regelmatig te bezoeken op visserij- of havendagen door het hele land.
De eerste vier schepen van de Lingeklasse werden in 1986 en 1987 gebouwd. De kiellegging en afbouw van het casco had plaats op de scheepswerf Bijlsma BV in Wartena, de afbouw bij Delta Shipyard in Sliedrecht. De laatste, de Gouwe, werd 10 jaar later op stapel gezet. Ook deze sleepboot werd bij Delta Shipyards gebouwd.1
De sleepbootbemanning bestaat veelal uit burgermedewerkers. De namen van de functionarissen aan boord zijn anders dan op grotere schepen van de marine. De vijf-koppige bemanning bestaat uit een kapitein, 1e en 2e machinist, bootsman en matroos.
Omdat de schepen geen oorlogswimpel voeren en het commando niet in handen is van een officier, dragen de schepen niet het voorvoegsel Zijner Majesteits (Zr.Ms.).
Op zondag 3 maart 2013 brak brand uit aan boord van een zeilboot nabij Den Helder. De KNRM riep de hulp in van de sleepboten Linge en Gouwe om te helpen bij bluswerkzaamheden. De enige opvarende werd gered, maar de zeilboot ging verloren. (Foto: KNRM)
Zonder sleepboten geen marine
De sleepboten van de marine zijn van groot belang. Zo hebben de fregatten bijvoorbeeld geen boegschroef in verband met onderzeebootbestrijding en hebben zij hulp van sleepboten nodig. Maar ook onderzeeboten en de grote windvangers als de Johan de Witt en de Rotterdam hebben veel baat bij de slepers tijdens het af- en ontmeren.
De mate van inzet van een sleepboot hangt echter af van de weersomstandigheden. Is het weer rustig, met weinig wind en stroming, dan vervult deze voornamelijk een stand-by functie. Veilig in de buurt, voor als het onverhoopt mis mocht gaan, maar in principe hoeven ze geen hulp te bieden wanneer een kleiner schip de haven verlaat. Mijnenjagers bijvoorbeeld kunnen goed genoeg manoeuvreren om zonder hulp de haven te verlaten. Tenzij de weergoden
inderdaad andere plannen hebben.
Bij windkracht vijf kan een mijnenjager al dusdanig uit balans raken dat hij assistentie van een sleepboot nodig heeft. Een duwtje in de rug kan dan al genoeg zijn om het schip weer op de juiste koers te krijgen. Fregatten of schepen van vergelijkbare grootte komen de Helderse haven maar zelden in of uit zonder hulp van sleepboten.2
Verkoop en vervanging
De vier sleepboten Linge, Hunze, Regge en Rotte zijn via Damen Trading verkocht aan MTS Towage in Brixham en Falmouth (Groot-Brittannië). De 10 jaar jongere Gouwe blijft voorlopig wel in dienst.
De brug van de Linge. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Regge in Den Helder. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Nummer |
Naam |
In dienst
| Uit dienst
|
A874 |
Linge |
20-2-1987 |
2016 |
A875 |
Regge |
6-5-1987 |
2016 |
A876 |
Hunze |
20-10-1987 |
2016 |
A877 |
Rotte |
20-10-1987 |
2016 |
A878 |
Gouwe |
21-02-1997 |
|
|
Afmetingen |
27,45 x 8,3 x 2,7 |
Max. waterverplaatsing |
380 ton |
Max. snelheid |
5 knopen |
Bemanning |
5
|
Voortstuwing |
2 Stork Werkspoor diesels |
Wapensystemen |
Geen |
Sensoren |
Navigatieradar |
Trekkracht |
22 ton |
Noten
1. Sleepvermogen havendienst dit jaar 8000 PK, Alle Hens, mei 1987, pp 27
2. Kappetein, M., Als een scheermes door het water, Alle Hens, juni 2003, pp 35
Sinds 13 augustus 2001
|