Marineschepen.nl
 
   
 

Ropuchaklasse landingsschepen (Rusland)


Laatst aangepast: 07-02-2022

De Ropuchaklasse landingsschepen, Project 775, zijn op leeftijd, maar vormen nog altijd de basis van de Russische amfibische vloot. Zij zijn primair bedoeld om personeel en materieel te vervoeren en aan het strand of in de haven af te zetten. Vijftien Ropucha's zijn nog in Russische dienst.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).

Ropucha
Georgiy Pobedonosets in het Kattegat. (Foto: Kurt Pedersen)

Naamgeving
Ropucha is Pools voor 'pad' (het dier) en is de naam die de NAVO heeft gegeven aan deze schepen. De Russische marine noemt de schepen van deze klasse 'grote landingsschepen van project 775', of alleen 'grote landingsschepen'. Overigens werden de landingsschepen tot 1977 door de Sovjet-Unie geclassificeerd als medium landingsschepen.

De schepen zelf hadden aanvankelijk geen namen, tot omstreeks 1985.



Taken
De Russische marine schrijft over de taken op haar website in 2021: "Grote landingsschepen van project 775 zijn ontworpen voor amfibische landingen op een kust zonder voorzieningen en voor het overbrengen van troepen en lading over zee." Hieruit blijkt dus dat de schepen geen pure landingsschepen zijn, maar ook bedoeld zijn als transport. En dat is ook wat ze al sinds de jaren '70 doen. De Ropucha's zijn bijvoorbeeld tijdens de Koude Oorlog ingezet om materieel van de Sovjet-Unie naar West-Afrikaanse landen te vervoeren. Ook bij de wapentransporten naar vanuit de Zwarte Zee naar SyriŽ, sinds 2012, zijn deze schepen ingezet.

De Landing Ships Tank (LST) kunnen tot aan het strand varen en hoeven dus geen gebruik van landingsvaartuigen te maken, zoals de Nederlandse marine dat doet. Dit zijn feitelijk zelf enorme en bewapende landingsvaartuigen. Voor het vervoer van grote aantallen militairen over grote afstanden is dit weinig comfortabel, maar amfibische operaties zijn in de Russische doctrines vooral dicht bij huis. Toch meende een NAVO-inlichtingendienst dat de Ropuchaklasse (en de Ivan Rogovklasse) bedoeld "ontworpen zijn voor operaties over grote afstanden", zo blijkt uit 'Inlichtingenrapport nr 2/80' van de Marine Inlichtingendienst uit februari 1980. In hetzelfde hoofdstuk over de amfibische capaciteiten van de Sovjets staat het volgende: "The Warshaw Pact amphibious capability has been developed primarily for use in short haul assault operations on the periphery of, and area contiguous to, the USSR, where local air superiority can be obtained. The assault forces are, however, not large enough to carry out sustained operations and they will have to be followed closely by other ground forces carried in merchant ships in order to maintain the momentum of the attack."

Behalve mensen en materieel ergens naar toe brengen, kunnen ze die ook ophalen. De Ropucha's zijn in het verleden ook ingezet voor evacuatie-operaties.

Ontwerp en bouw
De Ropuchaklasse is het vervolg op de Alligatorklasse, project 1171. De nieuwe Project 775-schepen werden speciaal ontworpen voor landingsoperaties, kregen krachtigere wapens en werden ontworpen voor meer overlevingsvermogen. Hoewel Rusland nu de voornaamste gebruiker is van de Ropucha's, zijn het schepen van Poolse origine. De Ropucha's werden namelijk in Polen ontworpen en gebouwd op de Poolse werf Stocnia Polocna in Gdansk.

De schepen zijn feitelijk roroschepen (roll-on-roll-off) en hebben boegdeuren waar een laadklep achter schuilgaat, zodat het rijdende materieel eenvoudig in en uit kan rijden.

De romp is gemaakt van staal, en heeft een dubbele bodem, de opbouw is van aluminium. Er zijn twee dekken: een tankdek en voertuigendek.

Tot en met sea state 4 kunnen de Ropucha's amfibische operaties uitvoeren. Al vanaf het begin, zo blijkt uit een rapport van de Marine Inlichtingendienst (9-75, pag 24) uit 1975 dat de schepen soms schuilen vanwege slecht weer. Mogelijk om de geŽmbarkeerde eenheden te ontlasten, maar mogelijk hebben de laag liggende schepen relatief snel last van slecht weer.

De schepen werden in twee series gebouwd: van 1974 tot en met 1978 en een tweede serie in de eerste helft van de jaren '80.

De totale klasse bestaat uit drie batches, met onderlinge verschillen in afmeting, sensoren en wapensystemen. De eerste twaalf (inclusief de Ropucha voor Jemen) behoren tot batch I, (indienststelling 1981-1988) batch II en de laatste drie (1990-1991) vormen batch III. De laatste batch wordt 775M genoemd.

Laadcapaciteit
Het laadvermogen is volgens diverse websites 450 ton. De Marine Inlichtingendienst sprak eind 1982 over een vermogen van 600 ton voor amfibische operaties op een strand en 1000 ton in de 'ferry-rol' dus als transportschip.

Het tankdek en voertuigendek samen hebben een totale oppervlakte van 535 tot 595 vierkante meter. De hoogte van de dekken is 4,5 meter.

De lading kan bestaan uit bijvoorbeeld:
- 10 main battle tanks en 340 personen, of
- 12 gepantserde voertuigen en 340 personen.

Vanzelfsprekend kan ook ander materieel aan boord, zoals vrachtwagens en kanonnen.

Wapens en sensoren
De Ropuchaklasse blinkt niet uit in wapens en sensoren, het gaat immers om het afleveren van de spullen. Maar, zeker vergeleken met moderne Westerse amfibische eenheden, zijn ze toch zwaarbewapend. De Ropucha's hebben bijvoorbeeld een of twee kanons van 57 mm of 76,2 mm. Zowel deze kanons als de 122mm MS-73 Grad-M raketten zijn bedoeld om de verdediging op een strand onder vuur te nemen tijdens een amfibische operatie

De schepen hebben een beperkte luchtverdediging in de vorm van raketten die vanaf de schouder gelanceerd moeten worden, of afgeleiden daarvan.

Ook op sensorgebied is het pakket vanzelfsprekend beperkt en is de MR-352 Pozitiv-E radar bedoeld voor lucht- en zeebeeld de radar die er het meest uitspringt.

Voortstuwing
Twee ZGODA-diesels moeten de schepen tot een maximale snelheid van 18 knopen kunnen krijgen. De Ropucha's hebben twee schroefassen en drie bladen, ook hebben sommige schepen twee uitschuifbare thrusters om de schepen goed in positie te kunnen houden.



Export
Diverse exemplaren zijn in het verleden verkocht aan andere landen. Het toenmalige Zuid-Jemen heeft in de jaren '70 een Ropucha bemachtigd en in 1983 sloot LibiŽ met Polen een overeenkomst voor de levering van drie Ropucha's in ruil voor olie.





Inzet
De Ropuchaklasse is veelvuldig ingezet, voornamelijk voor transport.

In de jaren '80 was een Ropucha vaak te vinden aan de Westkust van Afrika, ook hebben Ropucha's dienst gedaan in de Indische Oceaan nabij SomaliŽ.

In 1999 vervoerden vijf Ropucha's in twee leveringen Russische troepen in het kader van een missie in voormalig JoegoslaviŽ.

De Ropucha's maakten in augustus 2008 deel uit van een amfibische operatie waarbij twee schepen van de Zwarte Zeevloot (Yamal en Saratov) tijdens de oorlog met GeorgiŽ eenheden afzetten.

De Konstantin Olshansky evacueerde in maart 2011 Russische burgers uit LibiŽ.

Sinds 2012 vervoeren landingsschepen materieel naar Tartus, SyriŽ, waar een Russische marinehaven is gevestigd.

In 2022 waren de Ropucha's in het nieuws vanwege de samenkomst van zes Ropucha's in de Oostzee en hun opmars richting de Zwarte Zee.



Specificaties
Naamsein Naam (vloot) In dienst Uit dienst
Batch I
134 BDK-47 (Oostzeevloot) 1974 1994
061 BDK-48 (Pacifische Vloot) 1975 1994
083 BDK-63 (Pacifische Vloot) 1975 1994
058 BDK-90 (Pacifische Vloot) 1975 1994
012 BDK-91/ Olenegorsky Gornyak (NV) 1976 actief
083 BDK-181 (Pacifische Vloot) 1976 1994
027 BDK-182/ Kondopoga (NV) 1977 actief
035 BDK-183/ Kotlas (NV) 1977 2005
055 BDK-197(Pacifische Vloot) 1977 1994
011 BDK-200(Noordelijke Vloot) 1977 1993
031 BDK-119/ Alexander Otrakovsky (NV) 1978 actief
Batch II
070 BDK-14 (Pacifische Vloot) 1981 2001
066 BDK-101/ Oslyabya (PV) 1981 actief
125 BDK-105 (Oostzee) 1982 2002
055 BDK-98/Admiral Nevelskoy (PV) 1982 actief
039 BDK-32 (Noordelijke Vloot) 1982 2002
127 BDK-43/Minsk (OV) 1983 actief
102 BDK-58/ Kaliningrad (OV) 1984 actief
016 BDK-45/ Georgiy Pobedonosets (NV) 1985 actief
110 BDK-60/ Alexandr Shabalin (O) 1985 actief
158 BDK-64/ Tsezar Kunikov (ZV) 1986 actief
142 BDK-46/ Novocherkassk (ZV) 1987 actief
156 BDK-67? Yamal (ZV) 1988 actief
Batch III
151 BDK-54/ Azov (ZV) 1990 actief
077 BDK-11/ Peresvet (PV) 1991 actief
130 BDK-61/ Korolev (OV) 1991 actief
Afmetingen 112,5 x 15 x 3,7 meter
Max. waterverplaatsing 4.200 ton
Max. snelheid 18 knopen
Bemanning 87 personen
Voortstuwing 2x Zvoda diesels, 2 schroefassen
Wapensystemen 2x AK-725 57mm kanons (I en II)
1x AK-176 76,2mm kanon (III)
2x AK-630M snelvuurkanon (III)
2x A-215 Grad-M 122mm raketten
Igla of Strela luchtdoelraketten
Sensoren MR-302 Rubka (Batch I) of MR-352 Positiv-e lucht- en zeebeeldradar
Navigatieradar
Helikopter Geen helikopterdek


comments powered by Disqus



Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen

Belgische marineschepen

Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen

Wat Rusland kan met amfibische vloot

Russische schepen door NL EEZ

Eerste landingsschepen uit Oostzee

NAVO: 'Inzet RDAM is standaard'

Zweden versterkt Gotland

Ropucha op Marinedagen