|
Type 071/ Yuzhaoklasse LPD (China)
Laatst aangepast: 27-01-2015
De Type 071 Landing Platform Dock's (LPD) zijn de grootste oorspronkelijk in China ontworpen en gebouwde marineschepen. De zes schepen zijn bovendien de eerste LPD's van de Chinese marine. Voor de komst van deze schepen werd over een Chinese amfibische operatie schertsend gesproken als een "milion man swim". De Type 071 LPD's zijn een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de People Liberation Army Navy (PLAN).
Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).
Het derde schip van de Yuzhaoklasse was eind januari op de Noordzee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Type 071 is ontworpen voor amfibische operaties variërend van het hoogste geweldspectrum tot het laagste en dus ook voor huminitaire hulpverlening, hulp na rampen, etc. De zogenaamde Maritime Operations Other Than War (MOOTW) zijn belangrijk voor China. Het land ontbeerde het materieel om buurlanden te helpen na natuurrampen en moest lijdzaam toezien hoe de Verenigde Staten met de credits aan de haal gingen.
Hoog in het geweldspectrum zijn er echter ook wat 'aandachtspunten' in China. De eerste is uiteraard de kwestie met Taiwan en daarnaast ligt het overhoop met diverse landen over eilanden zoals de Senkaku/ Diaoyu eilanden.
Naamgeving
De namen van de schepen hebben niet echt een directe link met de zee: het zijn gebergten. Zo is het Changbaigebergte (Changbai Shan) een gebergte aan de grens met Noord-Korea.
Type 071 vergeleken met de Amerikaanse evenknie de San Antonioklasse, de Karel Doorman en het Nederlandse LPD Zr.Ms. Johan de Witt.
Historie en bouw
De Chinese aandacht voor amfibische operaties beperkt zich niet alleen tot de Type 071. Al veel langer beschikt het land over amfibische mogelijkheden in de vorm van Landing Ship Tank (LST) en Landing Ship Medium (LSM). Deze schepen hebben echter beperkte capaciteiten en beperkte ruimte, waardoor zij bij moderne marines niet of nauwelijks meer in gebruik zijn.
China zou rond 2002 koers hebben gezet richting schepen met serieuze amfibische capaciteiten. In 2006 werd voor het eerst bekend dat China een LPD aan het bouwen was van het Type 071. In 2007 werd aangevangen met de proefvaart en in datzelfde jaar werd de Kunlun Shan in dienst gesteld.
De capaciteiten worden verder uitgebreid, want China is naar verluidt bezig met nieuwe amfibische schepen in de vorm van helikoptercarriers, groter dan de nieuwe Japanse helikoptercarriers van de Izumoklasse.
De Changbai Shan op de Noordzee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Ontwerp
De Type 071 LPD's zijn niet ontworpen in de stijl zoals bekend van de conventionele LPD's als de oude HMS Fearless of Zr.Ms. Johan de Witt die een hoge opbouw hebben met daarachter een groot helidek. Dat grote helidek hebben de Type 071's ook, maar de opbouw is juist laag. Dit komt overeen met de eveneens moderne Amerikaanse LPD's van de San Antonioklasse.
Daarbij wijken de Chinese LPD's van de Europese af op gebied van stealth; op de Type 071 zijn rechte hoeken en ronde vormen zoveel mogelijk vermeden. Deze zorgen voor grotere radarreflectie en dus zijn meer schuine vlakken te zien.
De Type 071's zijn groot; zo'n 34 meter langer dan het Nederlandse LPD Zr.Ms. Johan de Witt. Het dok en voertuigendek beslaat tweederde van de scheepslengte.
Aan boord van de Type 071's bevindt zich een uitgebreide ziekenboeg.
Een Chinese film over de Type 071.
Hovercrafts en tanks
De LPD's bieden ruimte aan minimaal vier Type 726 Yuyi klasse hovercrafts. Deze vier hovercrafts kunnen ieder 1 tank en 70 mariniers vervoeren.
Uiteraard kunnen de LPD's ook allerlei ander materieel meenemen waaronder voertuigen als de Type 96 main battle tank en ZBD2000 amfibische tanks. Deze kunnen ook via de extra deur aan stuurboordzijde aan en van boord als het schip aan de kade ligt.
Via deze deur kunnen voertuigen in een haven naar binnen en naar buiten, zonder dat de achtersteven tegen de kant moet. Deze methode is niet geschikt voor op zee... (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Sensoren en wapensystemen
LPD's moeten het doorgaans niet hebben van bijzondere sensoren en wapensystemen. Ook de Type 071's niet. De Type 364 (of Seagull-C) radar is een op meerdere platformen gebruikte luchtbeeldradar met een bereik van 300 km.
Wat net iets anders is dan op andere amfibische schepen van dit kaliber, is het 76mm kanon op de bak. Kanons zijn doorgaans voorbehouden aan andere type schepen, maar dit kanon lijkt een interessante toevoeging. Hiermee kan de Yuzhao klasse bijvoorbeeld tijdens een amfibische operatie doelen op land bestoken, al zijn de impact en het bereik van dit kanon beperkt. De kanons zijn uiteraard perfect te gebruiken tegen zeedoelen.
Ook op het gebied van Close-In Weapon Systems (CIWS), het laatste redmiddel tegen o.a. doorkomende raketten, zijn andere keuzes gemaakt. Zo is gekozen voor maar liefst vier van deze systemen. Boven de hangar, voor en achter de schoorstenen, staan aan iedere zijde twee AK-630 CIWS snelvuurkanons. Deze hebben een vuursnelheid van 5.000 schoten per minuut en een bereik van 4 km.
Volgens Chinese media was het oorspronkelijk ook de bedoeling om een systeem met raketten tegen luchtdoelen te installeren, maar paste dat niet meer in het budget. De voorzieningen zijn wel getroffen en de lanceerinrichting kan later alsnog worden toegevoegd.
Inzet
In 2010 is de Kunlun Shan ingezet in de strijd tegen piraterij. Als leider van een kleine Chinese taakgroep opereerde het in de Golf van Aden. Voor China was dit een belangrijke stap omdat het niet alleen wat kon doen tegen piraterij, maar ook omdat het als expeditionaire marine -lange tijd ver van huis- aan de slag kon.
Begin 2014 maakte de Changbai Shan samen met de torpedobootjagers Haikou (Type 052C) en Wuhan (Type 052B) een verre reis naar zowel de Stille Oceaan als naar de Indische Oceaan.
Op 1 augustus 2014 verliet de Changbai Shan met het fregat Yuncheng (Type 054A) en bevoorrader Chaohu (Type 903) China om als 18e escortegroep een bijdrage te leveren aan de anti-piraterijmissie in de Golf van Aden. Aansluitend, in december, voer het richting Groot-Brittannië. Ook zal het smaldeel voor het eerst een bezoek brengen aan Nederland. Eind januari 2015 bezoeken de Chinese marineschepen Rotterdam. De Changbai Shan zal 1 dag geopend zijn voor publiek.
Op 25 januari 2015 werd de Chinese taakgroep met aan het hoofd de Changbai Shan opgevangen door Zr.Ms. Holland. Marineschepen.nl maakte een reportage over de begeleiding.
Specificaties
Nummer |
Naam |
In dienst |
998 |
Kunlun Shan |
2007 |
999 |
Jinggang Shan |
2011 |
989 |
Changbai Shan |
2012 |
978 |
Tanggula Shan |
? |
979 |
Tai Shan |
? |
980 |
? |
? |
|
Afmetingen |
210 x 28 x 7 |
Max. waterverplaatsing |
20.000 ton |
Max. snelheid |
22 knopen |
Bemanning |
120 |
Amfibische capaciteit |
500-800 mariniers
15-20 voertuigen
4 Type 726 Yuyiklasse hovercraft
2 landingsvaartuigen
|
Voortstuwing |
CODAD 4x Shaanxi 16 PC2.6 V400 diesels |
Wapensystemen |
AK-176 76mm kanon
4x AK-630 30mm CIWS
2-4 machinegeweren |
Sensoren |
Navigatieradar
Type 360 zeebeeldradar
Type 364 luchtbeeldradar
Type 344 vuurleidingsradar
|
Helikopters |
2 zware helikopters (Z-8 Super Frelon)
|
Sinds 13 augustus 2001
|