Marineschepen.nl
 
   
 

Type 26 Cityklasse fregatten (UK)


Laatst aangepast: 23-06-2020

Het Type 26 City class (marketingnaam: Global Combat Ship) zal bij de Britse marine vanaf 2023 de Type 23 fregatten vervangen. Acht (tien minder dan gepland) van deze fregatten zullen in de jaren '30 de kern van de Britse vloot vormen. Net als zijn voorgangers zullen de Type 26 schepen inzetbaar zijn voor vooral onderzeebootbestrijding, maar ook luchtverdediging, oppervlakteoorlogvoering, anti-piraterij en humanitaire hulp na bijv. natuurrampen.

De schepen krijgen namen van steden, vandaar dat de Type 26 ook Cityklasse wordt genoemd. Het laatste schip zal rond 2036 in dienst moeten worden gesteld.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).

Type 26
Een artist impression van het Type 26 fregat. (Bron: BAE/ Royal Navy)

Ontwerp en bouw
In 1998 begon de Britse marine met -wat men toen noemde- de Future Surface Combatant (FSC) als vervanger van de Type 22 en Type 23 in de verre toekomst. Er werd veel tijd uitgetrokken om heel andere ontwerpen te onderzoeken dan gebruikelijk. Zo werd zelfs HMS Triton gebouwd, een trimaran dat als testschip diende.



Het project voor één type FSC werd in 2005 opgesplitst in twee delen: een kleiner goedkoper schip dat in 2016-2019 het levenslicht zou moeten zien en een groot geavanceerd schip na 2023. Een jaar later werd het project gelet op de verschuiving naar operaties dichter bij de kust en lager in het geweldspectrum, weer gewijzigd, de FSC zou uit drie varianten moeten bestaan. Het grote schip zou een waterverplaatsing krijgen van 6.000 ton, de medium variant 4.000 tot 5.000 ton en een Global Corvette van 2.000 tot 3.000 ton. Ter vergelijking: een M-fregat heeft een waterverplaatsing van ruim 3.000 ton.

In 2008 ontstond krapte in het budget, terwijl de Royal Navy de voortgang van deze nieuwe fregatten erg belangrijk vond. Daarop werd besloten af te zien van de zevende en achtste Type 45 torpedobootjager ten gunste van het Future Surface Combatant-project. Twee jaar later werd opdracht gegeven aan BAE Systems voor het ontwerpen van één type schip gebaseerd op het grootste én medium variant van de drie. Dit schip kreeg de naam Type 26 Global Combat Ship. De kleinste variant werd opgenomen in een project voor de toekomstige mijnenjager, hydrograaf en patrouillevaartuig voor de Britse marine.

Eveneens in 2010 werd besloten dat niet 18 maar 13 schepen werden gebouwd, net zoveel als het aantal Type 23 fregatten van dat moment (waren er ooit 16). De Type 22 fregatten zouden niet vervangen worden.

Type 26
(Bron: BAE/ Royal Navy)

Vanaf 2010 werkte een gecombineerd team van de Britse marine, het Ministerie van Defensie en BAE in Bristol aan de ontwerpen van de nieuwe fregatten. Op 11 september 2013 presenteerde het 80-man sterke team de nieuwste ontwerpen. Het ontwerp was zoals gebruikelijk (en mede door bezuinigingen) diverse keren aangepast. Zo zou het eerder een zwaarder schip worden met een dok voor onbemande vaartuigen, dat is in het huidige ontwerp geschrapt. Wel zullen de schepen veel langer zijn dan de 133 meter lange voorgangers.

Sinds de presentatie in 2013 is het ontwerp aangepast en gegroeid van 148 meter lengte en 19 meter breedte naar 149,9 bij 20,8. Ook is de waterverplaatsing toegenomen van bijna 6.000 naar meer dan 8.000 ton.

Type 26
(Bron: BAE/ Royal Navy)

De ontwerpers hebben voor een dergelijk groot schip een hoge mate van automatisering weten te realiseren. De schepen zullen een bemanning hebben van slechts 118 personen. De Britse schepen staan bij de Nederlandse marine bekend als rommelig en onlogisch ingedeeld, waarbij de mens op de laatste plaats komt. Interessant is nu of dankzij deze hoge mate van automatisering de indeling van het schip logischer is en bijvoorbeeld de slaapverblijven niet haast willekeurig zijn weggestopt in het schip.

Oorspronkelijk zou in 2016 gestart worden met de bouw, maar uiteindelijk werd op 20 juli 2017 pas gestart met het snijden van het staal. De kosten bedragen 250 tot 350 miljoen pond.

In 2015 werd in verband met bezuinigingen besloten om geen 13 maar 8 schepen te bouwen, die zich alleen op onderzeebootbestrijding zouden richten. Een andere, nieuw te ontwikkelen, klasse met general purpose frigates moet zich dan richten op de resterende taken. Dat is het Type 31e fregat geworden.

Op 20 juli 2017 werd begonnen met de bouw van de schepen.

Bedrijven
De volgende bedrijven hebben meegewerkt aan het ontwerp, de bouw van dit project, of hebben producten of diensten geleverd (en hebben een bedrijfspagina):

Terma logo

Geïnteresseerd in een bedrijfspagina? Kijk hier voor meer informatie

Global
De naam Global Combat Ship is niet voor niets gekozen. De Britse marine en industrie hebben intensief gezocht naar internationale samenwerking. Na een stroeve start blijkt Groot-Brittannië succesvol te zijn als het gaat om export van de Type 26. Turkije en Brazilië hadden interesse, maar zeker Turkije koos een andere route. Brazilië lijkt ook minder realistisch door de binnenlandse economische problemen. Canada was eerder geïnteresseerd, besloot toen zelf verder te gaan, maar koos in de aanbesteding toch voor de Type 26 nadat eerder bepaald was dat alleen beproefde ontwerpen (waaronder het LCF) mochten meedingen. Australië koos ook voor de Type 26.

De drie landen zullen samen maximaal 32 Type 23 fregatten gaan bouwen, behalve de 8 voor de UK, wil Australië er 9 en de Canadese plannen spreken van 15 schepen.

Voortstuwing
Om de eerder genoemde diversiteit aan taken te kunnen volbrengen, worden de Type 26 fregatten voorzien van een gecombineerde diesel-elektrische en gasturbine voortstuwing. Zo kunnen de schepen muisstil op elektrische vaart zoeken naar onderzeeboten en op snelheid met gasturbines naar een rampplek opstomen. De maximale snelheid is volgens de Royal Navy 'meer dan 26 knopen'.



Sensoren, wapens en voortstuwing
Op gebied van de belangrijkste sensoren zal het Type 26 fregat niet veel nieuws met zich meebrengen. Voor het luchtbeeld wordt de Type 997 Artisan 3D radar van BAE Systems geïnstalleerd bovenin de voorste mast. Dit is een draaiende radar die ook op de Albionklasse en de vroegere HMS Ocean is te zien. De Type 997 heeft een medium bereik: doelen op 200 km kunnen worden gedetecteerd. Meer dan 800 doelen kan het syteem volgen. Ondanks dat de radar al even in gebruik is, kan de radar -volgens BAE- steeds worden verbeterd door software-aanpassingen.

Voor navigatie/ zeebeeld krijgt ieder Type 26 fregat twee SCANTER 6000 radars van het bedrijf Terma. Dit zijn 2D radars die in de X-band opereren, waarmee ook kleine objecten op relatief korte afstand kunnen worden waargenomen en behalve dus voor navigatie zijn deze systemen ook geschikt voor Search and Rescue en helikopterdirectie.

Voor onderzeebootbestrijding hebben de Type 26 zowel een een boegsonar als een gesleepte sonar. Beide sonars zijn vrij nieuw en recent geplaatst aan boord van Type 23 fregatten.

De Royal Navy heeft geleerd van de beperkte wapensystemen waar de Type 45 in eerste instantie mee naar zee werd gestuurd. Dit keer hebben de Type 26 fregatten wél een CIWS (2x Phalanx) en strike length verticale lanceerinrichtingen voor Amerikaanse missiles.

De Type 26 fregatten krijgen zoals gebruikelijk verticale lanceerinrichtingen voor raketten en kruisvluchtwapens. Opvallend is dat het een mix zal worden van lanceercellen. Vanuit de Britse lanceerinrichting van 48 cellen kan de nieuwe Sea Ceptor missile voor de korte afstand tegen luchtdoelen kan worden gelanceerd. Ook zal de in Nederland bekende Amerikaanse MK 41 (strike lentgth) lanceerinrichting met 24 cellen worden geïnstalleerd, die ruimte biedt aan een groot aantal verschillende raketten zoals Tomahawk kruisvluchtwapens, anti-onderzeeboot raketten (zoals ASROC, torpedo's die per raket worden afgeleverd).



Multimission
Hoewel de fregatten in eerste instantie zijn bedoeld voor onderzeebootbestrijding, hebben de schepen een Flexible Mission Bay aan de achterzijde. Hier kunnen 4 12-meter lange bboten voor speciale eenheden in, of onbemande vliegtuigen en (onder water) vaartuigen. Er is ruimte voor 10 20-tons containers met verschillende modules zoals voor noodhulp of command en control faciliteiten.

Specificaties

Nummer Naam In dienst
? Glasgow 2023
? Cardiff ?
? Belfast ?
? Birmingham ?
? Sheffield ?
? Newcastle ?
? Edinburgh ?
? London ?
Afmetingen 149,9 x 20,8
Max. waterverplaatsing 8.000 ton
Max. snelheid harder dan 26 knopen
Bemanning 157 (plaats voor 208 personen)
Voortstuwing 2x elektromotoren met 4x high speed dieselgeneratoren
Rolls-Royce gasturbine
Wapensystemen 1x BAE 5 inch Mk 45 kanon
2x 30 mm DS30M kanon
2x Phalanx CIWS
6x machinegeweren
48 cellen voor o.a. Sea Ceptor raketten tegen luchtdoelen
24 cellen voor o.a. Tomahawk
Sensoren Type 997 Artisan 3D luchtbeeldradar
2x Terma SCANTER 6000 2D X-Band radar
Type 2050 boegsonar
Sonar 2087 gesleepte sonar
Helikopters 2x Lynx Wildcat of 2x Westland Merlin





Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Bedrijven
Terma

Gerelateerde artikelen
Type 31e fregatten
Type 23 fregatten
Type 45 destroyers
Albion LPD