Duitsland test onderzeeboot Type 212A

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 02-08-2003

De nieuwste trots van de Duitse marine is de U-31 en is met haar proefvaart bezig in de Noorse wateren. De diesel-elektrische onderzeeboten van dit nieuwe type zijn zeer geavanceerd en er wordt veel van verwacht.

U-31
De U-31 gaat voor het eerst de haven uit.

De verwachtingen zijn vooral hoog gespannen omdat de 4 nieuwe onderzeeboten beschikken over een revolutionair voortstuwingssysteem: AIP ofwel Air Independent Propulsion. Met dit systeem (ontwikkeld door Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) en Siemens) kunnen de onderzeeboten vele malen langer onder water blijven.



De boten zijn echter de eerste onderzeeboten ter wereld die op deze manier worden voortgestuwd, en worden om die redenen uitvoerig getest alvorens zij officieel in dienst worden gesteld bij de Duitse marine door de bouwers HDW, Thyssen Nordseewerke en Siemens.

Dat de tests zo uitvoerig zijn blijkt wel uit het feit dat de U-31, de eerste onderzeeboot van dit type, op 7 april vanuit Kiel vertrok voor proefvaarten om pas in maart 2004 terug te keren. Voordat de U-31 het ruime sop koos, was het AIP concept aan de wal reeds uitgebreid getest.
Nadat de tests op de wal in Kiel naar tevredenheid waren verlopen, kon de U-31 vertrekken naar zee. In het eerste deel van de proefvaart (april t/m half juli) concentreerde men zich vooral op voortstuwingstests in ondiep water in het westen van de Baltische Zee. Eind juli is de U-31 begonnen met de tests voor diep water, in de buurt van Noorwegen en zal gedurende die periode opereren vanuit Kristiansand, Stavanger en Bergen. De Noorse marine assisteert ten slotte in de tests van de sonar en het F‹WES systeem (FŁhrungs-, Waffen- und Einsatzsystem, vergelijkbaar met de term die bij de Koninklijke Marine in gebruik is: Sensor- Wapen- en Commandosysteem). Ook het testen van het afvuursysteem van de torpedo's en geluidsbeproevingen behoren tot het programma. Deze geluidsbeproevingen moeten bewijzen dat de onderzeeboten van het 212A type, zeer geluidsarm zijn. Dit is mede te danken aan het AIP systeem, maar tevens aan de zes-bladige, zeer stille schroef.



Splinternieuw
AIP is niet alleen geluidsarmer, het levert nog een voordeel op. Doordat de onderzeeboot vloeibaar zuurstof gebruikt als brandstof, hoeft de boot niet meer zo vaak te snorkelen om de accu op te laden.

Naar verwachting kunnen deze onderzeeboten 17 dagen onder water blijven, hetgeen uitzonderlijk lang is voor conventionele subs. Volgens HDW is het systeem bijna 100% efficient en levert alleen koelwater als bij-product. Tevens is het enige geluid, dat vrijkomt, het geluid van het rondpompen van dit koelwater en de ventilatie aan boord.

Behalve AIP, zijn er nog andere nieuwtjes te melden. De huidige Duitse onderzeedienst bestaat uit zo'n 14 onderzeeboten. Als hier straks de 4 nieuwe Type 212A boten bijkomen, zullen ze de grootste onderzeeboten vormen: met een waterverplaatsing van 1830 ton, zijn ze zo'n 1200 ton groter dan de huidige onderzeeboten. Verder is ook het x-roer nieuw, de eerdere Duitse onderzeeboten gebruikten een +-roer.

-boot
De schroef is een typische onderzeebootschroef met 6 bladen.

Nieuw tijdperk voor onderzeeboten
De onderzeeboten zijn de eerste in een nieuw tijdperk voor conventionele boten. Na Duitsland zullen ItaliŽ en Griekenland snel volgen: ItaliŽ met 2 Type 212A (Salvatore Todaro klasse) onderzeeboten en Griekenland met 4 Type 214 (Papanikolis klasse) onderzeeboten vanaf 2005. Maar ook Denemarken en Zweden hebben onderzeeboten besteld met een AIP techniek (Viking klasse), evenals MaleisiŽ, India en Chili (Frans-Spaanse Scorpene klasse). Lees hier meer over onderzeeboten wereldwijd.
Nederland had via RDM jaren terug kans om aan de toekomst van de onderzeedienst en verdediging van de oppervlakteschepen te werken, maar dit is volgens Minister Kamp niet nodig: Nederland beschikt immers over ťťn van de meest moderne typen van Europa. Maar dat zal nog hooguit 2 jaar zo blijven. Gelet op het feit dat er 20 jaar overheen gaat voor een onderzeeboot daadwerkelijk vaart, is dat reden genoeg om aan nieuwe onderzeeboten te beginnen.

Foto's

U212 doop
De U-31 voor de te water lating. De schroef is afgedekt, zodat onbekend blijft hoe de schroef eruit ziet en uit hoeveel bladen deze bestaat. Andere marines zijn hierin geÔnteresseerd omdat aan de hand van deze kenmerken onderzeeboten (door middel van het tellen van schroefbladen) makkelijker geÔdentificeerd kunnen worden. Het is dan ook opmerkelijk dat de Duitse marine wel een andere foto toont waar de gehele schroef op staat (zie boven).

U-31
U-31 tijdens de eerste proefvaart.

U212 onderzeeboot
De aerodynamische vorm is hier goed te zien. Ook de toren is meegenomen in dit aerodynamische concept.

Type 212 onderzeeboot
Een artist-impression van de Type 212. De Type 214 is overigens 8 meter langer.



(bron: Bundeswehr, Jane's en www.naval-technology.com )


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Type 212A
Onderzeeboten

Onderzeebootdreiging Australie
Nieuwe Britse onderzeeboot
Zweden moderniseert subs
Mijlpaal bouw Virginia klasse