Russische onderzeeboot gezonken: 9 doden

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 31-08-2003

Een op kernenergie aangedreven onderzeeboot is zaterdag in de Barentszzee gezonken. De onderzeeboot was sinds 1989 niet meer in gebruik en zonk in een storm toen het versleept werd.


Russische onderzeeboten die wachten om ontmanteld te worden.

Op het moment dat de K-159 van de November klasse in een storm terechtkwam, waren er tien mensen aan boord. Slechts één opvarende is gered, twee lichamen zijn inmiddels geborgen en zeven personen zijn nog vermist. Volgens het Rusische Ministerie van Defensie is het, gezien de weersomstandigheden in de zee tussen Rusland en Noorwegen, onmogelijk om langer dan een half uur in leven te blijven in het water.

De onderzeeboot werd op 4 pontons gesleept naar Polyarny, waar de kenrreactor van de onderzeeboot zou worden ontmanteld. Deze reactor was volgens het Ministerie van Defensie niet geactiveerd en er waren geen wapens aan boord, hetgeen overigens vrij logisch is gezien de leeftijd van de sub.



Project 627 Kit
Het begon allemaal op 25 november 1952, toen opdracht werd gegeven tot de bouw van onderzeeboten die met torpedo's met nucleaire ladingen Amerikaanse havens moest kunnen aanvallen. Dit project was vrij snel achterhaald na de succesvolle lanceringen van ballistische raketten met kernkoppen vanuit een onderzeeboot.
Project 627 Kit (de Russische benaming van de klasse) werd gewijzigd in een onderzeebootklasse gespecialiseerd in het uitschakelen van andere subs. De eerste onderzeeboot van deze klasse werd nog gebouwd volgens het oorspronkelijke ontwerp en was dan ook de eerste Russische nucleair voortgestuwde onderzeeboot. De naam van deze eerste onderzeeboot was K-3. De reactor werd op 4 juli 1958 voor het eerst gestart en op 17 juli 1962 was het de eerste Russische onderzeeboot die de Noordpool bereikte.

Project 159 kende niet alleen successen. De K-3 kreeg in 1967 brand aan boord onder het Noordpoolijs. Van de 13 onderzeeboten van deze November klasse (NAVO naam van deze klasse), zijn gedurende de actieve dienst 3 onderzeeboten ernstig in de problemen geraakt. Naast de brand op de K-3, Had de K-8 in 1960 een ongeluk met de kernreactor, nadat de schade was hersteld werd het opnieuw in dienst gebracht, maar zonk in november 1970. Ook de K-11 werd getroffen door een ernstig ongeluk met de reactor.


Een onderzeeboot van de November klasse.

De K-159 kende deze problemen niet in actieve dienst. De boot werd, net zoals de 12 andere van deze klasse, gebouwd door de werf Severodvinsk en werd op 11 april 1963 in dienst gesteld. In 1989 is de boot uit dienst gesteld. Van de November klasse is geen onderzeeboot meer in de vaart sinds 1992.



Foto's


Ook de Verenigde Staten hebben (zo'n 20) nucleaire onderzeeboten waarvan de kernreactors ontmanteld moeten worden. De staat van de onderzeeboten is echter veel beter dan de Russische en de kans op dergelijke incidenten is dan ook vele malen kleiner.


Zodra alle wapens zijn verwijderd, worden de (Amerikaanse) onderzeeboten in een droogdok geplaatst, waar de reactor uit wordt gehaald. Ook eventuele brandstof en onderdelen die gerecycled kunnen worden, worden verwijderd. Hier zijn in Puget Sound Naval Shipyard in Washington twee "ballistic missile submarines" te zien. De foto komt uit 1993.


Rechts is het compartiment met de reactor te zien. Deze wordt losgezaagd van de rest van de onderzeeboot. Het compartiment wordt dan volledig afgesloten. De overige compartimenten worden gezien als normaal afval.


De reactor compartimenten worden, zodra ze zijn afgesloten, vervoerd naar de plaats waar de compartimenten nog zo'n 600 jaar zullen liggen. Zodra de "begraafplaats" gevuld is, wordt er aarde overheen gegooid en een nieuwe kuil gegraven. Hier is Trench 94 te zien in november 1994, waar reeds 43 compartimenten liggen.

Voor de duidelijkheid: Nederland heeft geen nucleaire onderzeeboten, de Nederlandse onderzeeboten hebben een diesel-electrische voortstuwing.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Onderzeeboten

Astute aan de grond
Brand onderzeeboot Canada
Averij Hr. Ms. Dolfijn
Ongeluk Chinese onderzeeboot