Marineschepen.nl
 
   
 

Dit is 's werelds duurste oorlogsschip




De Amerikaanse marine nam 's werelds duurste oorlogsschip - USS Gerald Ford - enkele jaren terug in actieve dienst. De kosten van het vliegdekschip van 100.000 ton worden geschat op 17,3 miljard dollar, omgerekend ruim 15 miljard euro. De carrier heeft de mogelijkheid om een derde meer vliegtuigen de lucht in te lanceren vanaf zijn dek dan enig ander. Dit lijkt dan ook met recht 's werelds meest technologisch geavanceerde schip ter wereld, dat je niet snel zult kunnen kopen bij een jachtmakelaar. In dit artikel kun je meer lezen over de USS Gerald Ford, wat dus ook 's werelds duurste oorlogsschip is!

Gerald R Ford
USS Gerald R. Ford, de eerste carrier van de gelijknamige klasse. (Foto: Amerikaanse marine).

Het nucleair aangedreven schip, vernoemd naar de 38e president van de Verenigde Staten, zou het meest geavanceerde zeegaande oorlogsschip ter wereld moeten zijn. Het schip kampt echter met vele technische tegenslagen. De Ford zou in 2015 worden opgeleverd, maar door productie-, personeels- en administratieproblemen werd dat later. Tot in ieder geval halverwege 2020 bleef de Ford kampen met technische problemen aan onder andere de munitieliften en de elektromagnetische katapult. In een rapport uit 2021 stond dat die katapult (EMALS) volgens de ontwerpers 4.166 vliegtuigen zou moeten lanceren zonder storingen, maar in de praktijk kwam het schip niet verder dan 181 lanceringen zonder storing. Je vraagt je af of de VS niet heeft gedacht "we gaan die boot verkopen", maar dat gebeurde niet en er wordt hard gewerkt aan operationele inzetbaarheid.



Een, voor Amerikaanse begrippen, belangrijk onderdeel van het ontwerp van de Ford is automatisering: van tanken tot varen tot communicatie, dit vliegdekschip heeft namelijk "slechts" een bemanning van 4.500 mensen nodig - dat is 700 minder dan de Nimitzklasse, maar dat is ook een ontwerp uit de jaren '70. Aan boord is 1,2 miljoen meter glasvezelkabel om de communicatie van het schip razendsnel te houden en de kernvoortstuwing van het schip laat het toe om met 30 knopen te varen en een verbazingwekkende 20 jaar op zee te blijven zonder te hoeven tanken.



Het dek van de Ford is een van de grootste ter wereld, met een verbazingwekkende grootte van 4,5 hectare. Vanaf dit enorme platform zal het schip 75 vliegtuigen kunnen lanceren met behulp van een elektromagnetisch lanceersysteem, waardoor er sneller meer personeel in de lucht is. Dezelfde technologie wordt gebruikt op achtbanen om enorme versnellingen te bieden zonder enorme ruimte.

Onder het dek van het schip bevindt zich een mix van spelonkachtige vliegtuighangars, onderhoudsbaaien en bemanningsverblijven. De USS Ford heeft maar liefst 11 verdiepingen en mensen aan boord kunnen profiteren van de kapperszaak, medische afdeling, sportscholen, brandweerkazernes en verschillende cafetaria's.

Hoewel een vliegdekschip over het algemeen niet wordt gebruikt als een offensief schip (daar zijn de vliegtuigen voor), kan het mogelijk in de toekomst een laserkanon gebruiken dat in staat zal zijn om inkomende raketten te vernietigen. Deze laserwapens verbruiken naar schatting 300 kilowatt per schot, maar zijn in dit stadium grotendeels theoretisch.

Vanwege het enorme volume van USS Ford, is het gemakkelijker gezegd dan gedaan om hem stil te leggen in het water. Verrassend genoeg weegt het goudgeverfde anker van het vliegdekschip slechts 1,4 ton, maar daarachter bevindt zich een stalen ketting van 438 meter die het helpt zich vast te bijten in de zeebodem. Eenmaal ingezet, kan het schip elke vijf seconden 30 meter ankerketting uitzenden. En dat voor 17,3 miljard dollar!





Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu

Gerelateerde artikelen