Amerikaanse mariniers verheugen zich op luxe Europese marineschepen


Bericht geplaatst: 16-06-2015 | Laatst aangepast: 17-06-2015

Dit najaar zullen Amerikaanse mariniers opereren vanaf NAVO-schepen rond Europa. Volgens de Marine Corps Times kijken de Amerikanen uit naar de luxe aan boord van de Europese marineschepen. Het weekblad stond gisteren uitgebreid stil bij de ervaringen van een marinier aan boord Zr.Ms. Rotterdam. Conclusie: thumbs up voor het Nederlandse LPD.

L800 Rotterdam
Zr.Ms. Rotterdam is ontworpen met veel meer aandacht voor de mens dan gebruikelijk is bij de Amerikaanse marine. (Foto: Defensie/ MCD)

Grote krappe schepen
Sinds dit weekeinde bekend werd dat Amerikaanse mariniers op schepen van Europese NAVO lidstaten worden geplaatst, kijkt zeker een aantal Amerikanen reikhalzend uit naar het comfortabele verblijf op zee. Je zou verwachten dat de grootste marine ter wereld ook de beste marineschepen heeft, maar dat is op technologisch vlak lang niet altijd zo en ook op gebied van comfort niet.



De Marine Corps Times stond gisteren uitgebreid stil bij de ervaringen van combat correspondent sergeant Marco Mancha die in 2013 tijdens Africa Partner Station drie maanden aan boord van Zr.Ms. Rotterdam was geplaatst. En die ervaringen zijn positief, zeker dankzij de ruimte voor de mariniers aan boord van het Nederlandse LPD.

Dat is opmerkelijk want de Rotterdam is met een lengte van 166 meter en waterverplaatsing van 12.750 ton voor amfibische begrippen geen gigantisch schip. De Amerikaanse Waspklasse (253 meter en 40.000 ton) en San Antonioklasse (208 meter en 25.000 ton) zijn veel groter. Maar toch blijkt het leven op de kleinere RDAM aangenamer voor de 'embarked forces' en dat is geen overbodige luxe voor de mannen die langere tijd aan boord zijn voor zij met hun amfibische oefening of operatie aan de slag kunnen.

L800 Rotterdam
De luxe van Zr.Ms. Rotterdam in beeld tijdens de bouw (1997). Er is op dit moment helaas geen recentere foto voorhanden, maar dit geeft een beeld van de ruimte die de Amerikanen als luxueus ervaren. Links onder in beeld is het zitje te zien. (Foto: Koninklijke Marine)

Luxe op de Rotterdam
Tegenover de Marine Corps Times is sergeant Marco Mancha erg te spreken over de gangen: "Ze waren extreem breed. Er passen drie mensen [naast elkaar] in de gang als je zou willen. En Nederlandse schepen hebben echte trappen - je hoeft geen ladders te gebruiken." Goed dat Mancha nog niet op de Karel Doorman heeft gevaren, de personenlift zou hem teveel zijn geweest.

Ook was de marinier enthousiast over de slaap- en dagverblijven. De bedden waren volgens Mancha zo ruim dat je niet eerst, zoals op Amerikaanse marineschepen, uit je kooi moest klimmen als je wilde omdraaien. Op je zij liggen is dus op Amerikaanse schepen blijkbaar onmogelijk.

Niet alleen de ruimte voor hemzelf was prettig, maar ook voor zijn spullen: er pasten twee grote tassen en spullen voor de camera's onder zijn bed.



Een extra pluspunt volgens Mancha waren de tafels in het slaapverblijf waar mariniers konden ontspannen, konden kaarten of op hun computers konden werken. Ook de voorzieningen als tafeltennis, tafelvoetbal en een internetcafé dragen bij aan een prettiger verblijf. Uit een eerder artikel van de Marine Corps Times bleek al dat Amerikaanse mariniers op hun schepen onvoldoende kunnen ontspannen en hun collega's leren kennen.

Niet alles was perfect. Het Nederlandse ontbijt was wennen en in de bar kon men alleen alcohol krijgen als het schip in de haven lag. Niet dat het op Amerikaanse schepen beter is, want daar wordt helemaal geen alcohol geschonken. Nee, aan boord van Franse en Britse schepen had de Amerikaanse marinier kennis gemaakt met het genot van een glaasje wijn of bier op zee.


Niet alleen mariniers hebben te maken met krappe ruimtes op Amerikaanse schepen. Ook de bemanningsleden. Hier laat één van de manschappen op de 173 meter lange kruiser USS Vicksburg zien hoe hij een ouderwetse dansbeweging -the shimmy- moet doen om in zijn bed te kunnen kruipen. Eenmaal in bed is duidelijk hoe weinig ruimte er is. Zie hier het hele artikel op NBC News.

Allied Maritime Basing Initiative
De Amerikanen zullen dit najaar opnieuw een rondje Europese maritieme cultuur en gebruiken gaan doen. Dat zal niet beperkt blijven tot Nederlandse, Franse en Britse marineschepen, maar ook Italiaanse en Spaanse amfibische schepen krijgen mariniers aan boord.

Om welk Nederlands schip het gaat was vanochtend bij de afdeling Communicatie in Den Helder nog niet bekend, maar naar verwachting is dat één van de LPD's Zr.Ms. Johan de Witt of Zr.Ms. Rotterdam. De Amerikanen zullen in ieder geval aan boord van het Italiaanse vliegkampschip Cavour en de Britse helikoptercarrier HMS Ocean gaan.

Afgelopen vrijdag werd besloten om Amerikaanse mariniers te plaatsen op Europese marineschepen, schreef de Marine Corps Times zondag. Veel details moeten nog worden uitgewerkt, maar duidelijk is wel dat de Amerikanen op deze manier een bijdrage willen leveren aan snelle inzetbaarheid in conflictgebieden in Europa en Afrika. Daarnaast willen de VS volgens de Marine Corps Times de Europese partners geruststellen door in de buurt te zijn "to counter Russian saber-rattling".

Deelname aan de grootste NAVO-oefening in decennia, Trident Juncture, in september is een onderdeel van het programma.

Niet eerder heeft het Amerikaanse Korps Mariniers op deze schaal eenheden op Europese schepen ingezet. De VS hadden altijd een dik 2.000 man tellende Marine Expeditionary Unit (MEU) op een Amerikaanse amfibische taakgroep in en rond Europese wateren. Door de focus op Azië is er een gat ontstaan in Europa.

Osprey Karel Doorman
Voor het eerst landde een Osprey op een Nederlands marineschip. Het was bovendien voor het eerst in 47 jaar dat een vliegtuig startte en landde op een Nederlands vliegdek. (Foto: Koninklijke Marine)

Tests met Osprey: Karel Doorman al geslaagd
De Amerikaanse mariniers zullen moeiteloos inpassen op schepen van Europese NAVO-lidstaten. Wel willen de US marines testen of de MV-22 Osprey, één van de belangrijkste eenheden van de mariniers, ook vanaf Europese schepen kan opereren. Het tiltrotor vliegtuig stelt namelijk extra eisen aan het vliegdek vanwege het gewicht van de Osprey en de extreme hitte van de motoren.

De Karel Doorman heeft die test vorige week echter al met succes doorstaan. Het JSS was voor degmagnetisering- en infraroodmetingen onderweg naar Norfolk toen het verzoek kwam om te testen of de Osprey kon oplanden. Vrijdag 12 juni maakte een Osprey zeven succesvolle deklandingen en werd bovendien bijgetankt.

Volgens de Marine Corps Times was dit een belangrijke stap voor het nieuwe plan om Amerikaanse mariniers op Europese schepen te plaatsen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zr.Ms. Rotterdam
Rotterdam bij Afrika '13