Nederlandse radars op Egyptische korvetten


Bericht geplaatst: 02-09-2015
Laatst aangepast: 02-09-2015


Op de nieuwe Gowind korvetten voor de Egyptische marine komen Nederlandse radars. Dat blijkt uit een brief die minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) en Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel) gisteren aan de Tweede Kamer stuurden. Het gaat om de SMART-S Mk2 radar van Thales Nederland en om Command, Control and Communication (C3) systemen. De schepen worden gebouwd in Frankrijk.

SMART-S Mk2
De SMART-S Mk2 radar van Thales Nederland. (Bron: Thales Nederland)

Thales Nederland gaat SMART-S Mk2 radars leveren voor de vier Gowind korvetten die door de Franse scheepswerf DCNS worden gebouwd voor Egypte. De deal was al even gesloten, maar gisteren stuurden de ministers van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel er een brief over naar de Tweede Kamer. Met de radars en de C3 systemen is 34 miljoen euro gemoeid.



Met de verkoop aan Egypte, blijft het succes rond de SMART-S Mk2 radars aanhouden. Sinds de introductie van de radar zo'n 10 jaar geleden, heeft Thales meer dan 50 exemplaren weten te verkopen. Dat is een ongekend succes. Van Venezuela tot Denemarken en van Turkije tot Oman; vele marines hebben dit systeem besteld. Vorig jaar werd bekend dat ook Nieuw-Zeeland de radar heeft aangeschaft.

De SMART-S Mk2 is een middellange-tot-lange afstand rondzoekradar met een bereik van maximaal 250 kilometer. Net als de grote broer, SMART-L, is dit ook een multi-beam radar; het zendt meerdere radarstralen tegelijk uit zodat het sneller informatie over het doel kan verkrijgen dan traditionele radars. Daarnaast kan de radar aan de hand van de snelheid van een object bepalen of het in beeld gebracht moet worden (vliegtuigen, raketten) of gefilterd wordt (golven, vogels).

De radar van Thales is niet de modernste in het assortiment. De Hengelose vestiging ontwikkelde een betere radar binnen het segment: de NS100.

SMART-S Mk2
Gowind 2500 van DCNS. Achter het kanon is de verticale lanceerinrichting van de VL Mica-M te zien en achter de mast de Exocets. (Bron: DCNS)

Gowind korvetten
De ministers schrijven verder dat de Egyptische marine in juni 2014 het contract tekende voor de levering van de vier "Combat" korvetten. "De korvetten worden gekenmerkt als 'Combat', vanwege de mogelijkheid Franse Mica-luchtraketten en Exocet-antischeepsraketten te plaatsen op het dek. De schepen worden gebouwd op de DCNS werf te Lorient en een Egyptische werf in Alexandrië. De levering van deze Franse korvetten vindt plaats in het kader van de modernisering van de Egyptische vloot, die zal bijdragen aan het in stand houden c.q. verbeteren van de maritieme veiligheid en kustbewaking rond Egypte."

Om precies te zijn gaat het om de Gowind 2500; de variant van 2500 ton waterverplaatsing, met een lengte van 102 meter en 65 bemanningsleden. De Combat versie is de best bewapende van de vier varianten. Behalve de Mica's en de nieuwste Exocets met groter bereik, hebben deze korvetten ook een nieuw Oto Melara 76mm kanon en 20mm kanons. Ook beschikken ze over torpedo's en een gesleepte sonar.

De bouw van het eerste schip is in april begonnen. De andere drie worden in Egypte gebouwd. In 2017 zal het eerste korvet worden overgedragen.

Egypte verkoos de Franse Gowinds boven de Duitse Meko A200's en de Nederlandse Sigma's van Damen.



Vernieuwing
De aanschaf van de vier korvetten is slechts een onderdeel van de vernieuwing van de Egyptische vloot. Eerder dit jaar bestelden de Egyptenaren ook Franse gevechtsvliegtuigen en nam het één FREMM fregat (de Tahya Misr), eveneens van het Franse DCNS, in ontvangst. Ook in Duitsland heeft Egypte gewinkeld, daar kocht het vier nieuwe Type 209 onderzeeboten bij TKMS.

Met de vernieuwingen is Egypte nog niet klaar. De grootste marine van het Midden-Oosten en Afrika, heeft geen amfibische capaciteiten. Die tekortkomingen werden voor Egypte én Saoedi-Arabië pijnlijk duidelijk toen de grootscheepse evacuatie in Jemen plaatshad in april dit jaar. Egypte en Saoedi-Arabië worden genoemd als belangstellenden voor de twee Mistralklasse helikoptercarriers die voor Rusland bedoeld waren.

De Gowinds zullen op amfibisch vlak geen belangrijke rol spelen, ook niet bij de interne Egyptische conflicten. Volgens Ploumen en Koenders kunnen de schepen wel bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid in de Middellandse Zee, het Suezkanaal en de Rode Zee: "De Egyptische marine heeft een legitieme veiligheidsbehoefte, bijvoorbeeld bij terrorismebestrijding in de Sinaï en de bewaking van maritieme gebieden en zeehandelsroutes. Onderhavige transactie voor de marine draagt bovendien bij aan de maritieme veiligheid van Egypte en de regio, wat mede in Europees belang is. Voorts speelt de Egyptische marine een belangrijke rol bij de inzet tegen illegale smokkel van mensen en goederen."

Dankzij het voor korvetten stevige pakket aan wapensystemen, zijn de schepen ook hoger in het geweldspectrum inzetbaar tegen andere marineschepen en onderzeeboten.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
NL radar voor Nieuw-Zeeland