Marineschepen.nl
 
   
 

Karel Doorman maanden uit de vaart door technische problemen



Bericht geplaatst: 06-04-2016 | Laatst aangepast: 07-04-2016

Eén van de twee hoofdelektromotoren van Zr.Ms. Karel Doorman is beschadigd. Het grootste schip van de marine is hierdoor mogelijk 8 maanden uit de vaart. Dat schreef minister van Defensie Jeanine Hennis vandaag aan de Tweede Kamer.

elektromotor Karel Doorman
Eén van de twee elektromotoren aan boord van Zr.Ms. Karel Doorman. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Zr.Ms. Karel Doorman heeft vier dieselgeneratoren aan boord die stroom opwekken voor twee grote elektromotoren. Deze hoofdelektromotoren drijven vervolgens ieder één as aan. Op 10 maart, de Karel Doorman was onderweg naar Rostock voor een eerste oefening met het Duitse Seebataillon, ging het mis met één van de twee elektromotoren.



Gat in dekken of romp
Door Duitse media was al opgemerkt dat het schip later arriveerde dan gepland, maar pas vandaag werd bekend hoe groot het probleem is voor de Karel Doorman, en voor de Koninklijke Marine.

Dat een onderdeel van het schip beschadigd raakt is op zich niet vreemd, het marineschip bestaat uit een zeer groot aantal onderdelen en wordt intensief gebruikt. Hoewel is nog geen jaar geleden in dienst werd gesteld, is het schip al wel twee keer op en neer naar Afrika geweest en heeft een reis naar het Caribisch gebied gemaakt.

Toch had niemand verwacht dat er een probleem zou ontstaan met één van de elektromotoren. Het is bewezen technologie, vele schepen varen ermee. Maar juist doordat die elektromotoren zo betrouwbaar zijn, zijn er geen voorzieningen getroffen om die elektromotor er uit te halen. Bij bijvoorbeeld gasturbines gebeurt dat wel, en die kunnen vrij eenvoudig vervangen worden, waar ter wereld een marineschip zich ook bevindt.



Lees ook: Reportage over de proefvaart



Om de hoofdelektromotor uit het schip te halen moet een groot gat in de dekken van de Doorman worden gezaagd, of in de scheepshuid.

De Karel Doorman kan daardoor 8 maanden uit de vaart zijn.

Wat de oorzaak is van de beschadiging is niet bekend; daar wordt op dit moment onderzoek naar verricht.



Kwetsbaar
Een langdurige reparatie van de Karel Doorman toont direct de kwetsbaarheid aan van het opereren met slechts één bevoorradingsschip. Bovendien is Duitsland medegebruiker van het schip, waardoor de beschikbaarheid toch al niet groot is.

Tot 2014 heeft de Koninklijke Marine twee bevoorraders in dienst gehad, waardoor er altijd één beschikbaar was.

Wanneer de Doorman uit de vaart gaat is nog niet bekend.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Karel Doorman