Kippenvel bij eerste binnenkomst Karel Doorman


Bericht geplaatst: 01-07-2014
Laatst aangepast: 01-07-2014


Vanmiddag meerde de Karel Doorman voor het eerst af in de Nieuwe Haven te Den Helder. Pers, publiek en marinepersoneel keek toe hoe het enorme schip voor het eerst de Helderse havenhoofden passeerde. Voor velen was dit een bijzonder moment, een kippenvelmoment zelfs. Marineschepen.nl was erbij en sprak met bemanningsleden.

Karel Doorman tussen adelborsten
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De Karel Doorman maakt wat los. Zo bleek ook vandaag weer. Een busje met fotografen, journalisten en cameramensen werd afgezet op Fort Harssens, net voorbij het vertrekpunt van de boot naar Texel. Daar stonden niet alleen 20 adelborsten klaar om de nieuwe Doorman op traditionele wijze binnen te joelen, maar ook een grote groep belangstellenden; van spotters tot dagjesmensen en marinepersoneel. Reikhalzend werd uitgekeken naar de binnenkomst van het nieuwe schip.



De Karel Doorman is natuurlijk groot, heel groot en dat spreekt tot de verbeelding. Daarom moet je het schip een keer in het echt gezien hebben. De Doorman kreeg bovendien landelijke bekendheid door het plan dat Hennis afgelopen september presenteerde om verder te kunnen bezuinigen: verkopen die JSS. Sindsdien staat het schip ook bij niet-volgers op de kaart.

Karel Doorman
Het eerbewijs "joelen" wordt gebracht door adelborsten, terwijl de Doorman voor het eerst de havenhoofden passeert. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Kippenvelmoment
Vanochtend had niemand het over de bezuinigingsplannen van vorig jaar. Maar over dat enorme schip dat tussen twee sleepboten langzaam richting de haven koerste. Van grote afstand leek het JSS over de Helderse dijken te torenen. De adelborsten "joelden", sleepboten maakten sierlijke bogen van water met hun brandspuiten en scheepshoorns van alle marineschepen in de haven galmden over de stad.

adelborsten joelen
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Dt was het kippenvelmoment voor matroos 2 Logistieke Dienst Administratie Jara Huijnen en matroos Operationele Dienst Verbindingen Lisan Kleve. "Ik voelde me toch wel een beetje trots," zei Jara Huijnen later toen de Doorman was afgemeerd. Ik sprak de 'buddies' op de ruim bemeten brug van het JSS. "Vooral omdat het mijn eerste plaatsing is," vervolgde Jara, "Dat ik dit toch meteen mag ervaren op deze manier, op zo'n nieuw groot schip en dan op deze manier de haven binnenvaren. Dat was wel een kippenvelmomentje."

Jara en Lisan
De matrozen Jara Huijnen en Lisan Kleve zijn erg gelukkig met hun 'bootje'. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Ook voor Lisan Kleve was het bijzonder, al kwam zij na een korte afwezigheid vandaag pas weer aan boord. "Dit wordt toch de thuishaven en dan heeft het wel wat. Ook het vertrek anderhalve week geleden uit Vlissingen bijvoorbeeld, het was eigenlijk net als op een ander schip, maar gewoon het idee dat dit de Karel Doorman is, dat maakt het allemaal anders."

Dat de beide dames enthousiast zijn over hun Doorman, is eigenlijk geen verrassing voor iedereen die hen volgt via social media. Lisan twitterde al toen ze aan boord van Zr.Ms. De Ruyter was geplaatst en hoorde dat ze bij de eerste bemanningsleden zou zitten die naar de Doorman zou gaan. Haar enthousiasme over haar nieuwe bootje stak ze niet onder stoelen of banken. "Toen ik overgeplaatst moest worden, kon ik een voorkeur aangeven. En de Doorman was mijn eerste keus, dus ik was echt heel erg blij toen ik hier geplaatst werd. Om zo'n groot schip vanaf het begin mee te maken, is natuurlijk uniek en heel erg tof. Een andere reden waarom ik naar de Karel Doorman wilde, was omdat ik als verbindelaar veel ervaring kan opdoen op een ander type schip, met nieuwe systemen."

Doorman voorbij adelborsten
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Jara is vooral actief op Instagram, waar op haar account regelmatig mooie foto's van de Doorman voorbij komen. Dat levert veel reacties op. "Ja super veel. Van veel mensen waarmee ik in de opleiding heb gezeten, maar ook van familie en vrienden krijg ik veel leuke reacties. Je merkt toch dat ze het allemaal bijzonder vinden. Maar dat geldt voor mijzelf ook. Het is m'n eerste plaatsing, en dan gelijk de Doorman. Als je dat zegt tegen mensen valt het gelijk op, meer dan bij andere schepen. Een betere plaatsing kan ik niet treffen. Vooral omdat er voor mijn dienstvak nog maar heel weinig varende plaatsingen zijn. Dus ik heb wel echt heel veel geluk."

marinepersoneel kijkt naar Doorman
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Koopvaardijschip
Niet alleen de matrozen waren enthousiast, ook de commandant van het JSS, kapitein ter zee Peter van den Berg: "De binnenkomst was ook voor mij fantastisch. Ik woon in Den Helder. Dus alleen het beeld van de Lange Jaap is al prachtig om te zien. En je eigen thuishaven binnenvaren, dat is onbeschrijfelijk."



De aanloop naar de Nieuwe Haven werd overigens niet door de bemanning van Van den Berg gedaan. Hoe vaak Van den Berg ook met eerdere schepen waar hij commandant was, Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Van Speijk, de Helderse marinehaven was binnengevaren. "De Karel Doorman is nog van de werf en is nog geen marineschip, maar een koopvaardijschip. En dat betekent dat ik verplicht ben om gebruik te maken van een loods om de haven van Den Helder binnen te varen. Wat een beetje wezensvreemd is, want het is mijn thuishaven. Aan de andere kant is dat toch wel goed, want wat je ziet is dat loodsen veel ervaring hebben met eenheden van deze grootte en dat we toch van elkaar kunnen leren."

tros Doorman
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

tros om bolder Doorman
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Hoewel de Karel Doorman volgend jaar wel een echt marineschip zal zijn, meent de commandant toch wat koopvaardijkarakteristieken te bespeuren. "Als je kijkt naar de vaareigenschappen van het schip, de manouvreerbaarheid, de snelheid en het acceleratievermogen, is het echt een groot marineschip. Aan de andere kant als wij op volle snelheid varen, 19 knopen, en ik dan vol achteruit ga, dan heb ik meer dan anderhalve kilometer nodig om tot stilstand te komen. Dat zijn toch echt koopvaardijkarakteristieken. Voor een marineschip is dat een tenenkrommend lange remweg."

Karel Doorman
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Klaar
Dat Van den Berg in juni nog kennis zou maken met de vaareigenschappen van het JSS, had hij in februari wel gehoopt maar niet gedacht. De proefvaart stond op half mei gepland, maar toen hij als kersverse commandant op zijn nieuwe schip kwam, schrok hij: "Alles lag los, overal werden kabels getrokken, er zat nog geen plafondplaat in. Het was echt nog n grote bouwdoos. Op dat moment zijn we rond de tafel gaan zitten om naar oplossingen te zoeken; er staat toch heel wat druk op om dit schip in de vaart te krijgen. Toen is besloten om extra capaciteit op het schip te zetten, langer door te werken, naar een zesdaagse werkweek te gaan, ploegendiensten in te stellen. Daardoor hebben we in drie maanden tijd het niveau bereikt waar we nu zijn."

"Dan komt het spannnende moment als je die trossen los gooit; doet alles het? Want we hebben heel veel druk gezet om de zaak voor elkaar te krijgen; er is heel hard gewerkt. En over het resultaat ben ik uitermate tevreden. De proefvaart is boven verwachting goed verlopen. Weinig technische tegenslagen en als we een tegenslag hadden, was personeel van Damen aan boord om het een en ander te reprareren, te herstellen of beter in te regelen. En ik moet zeggen dat nu zo'n anderhalve week verder, we eigenlijk een schip hebben dat al bijna al af is. Dat is echt een prestatie."

Karel Doorman
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Van quarterramp tot cofferdam
De staat van het schip is van de buitenkant niet te zien en de brug waar de pers verzamelde voor interviews is natuurlijk maar een klein onderdeel van het schip. Hoewel, klein, de brug is immens breed. En voor de personen die vermoeid raken van de lange wandeling, zijn heel fraaie en comfortabele zitbanken op de brugvleugels geplaatst. En juist die brugvleugels hebben weer wat nieuws: een glazen plaat in het dek. Omdat de brugvleugels overdekt zijn, is het niet mogelijk om bij het afmeren over de reling naar beneden te kijken. De glazen plaat biedt nu toch de mogelijkheid om de kade goed in de gaten te houden. Voor mensen zonder hoogtevrees althans.

trossen A833
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Om toch iets meer van het schip te kunnen zien, kreeg Marineschepen.nl een exlusieve rondleiding van de Chef Logistieke Dienst adjudant Jan Ringma. Van losse kabels en afdekplaten is niets meer te zien. Het hele schip is netjes afgewerkt, en hoewel sommige ruimten nog niet van alle apparatuur zijn voorzien, lijkt nagenoeg alles te werken en in gebruik. Opvallend is dat, ondanks de lengte van 205 meter, het woon- en leefgedeelte van de Doorman vrij compact is. De slaapverblijven zijn wel ruim en mooi afgewerkt met een hout-look, maar zijn toch veelal dicht bij elkaar geplaatst. De reden is eenvoudig: een groot deel van de lengte van de Doorman wordt in beslag genomen door het gigantische vliegdek en het daaronder gelegen voertuigendek. De bemanning woont en werkt in de opbouw en die is wel hoog, maar ook relatief kort.

Zoals bij ieder nieuw type schip, zijn er ook bij de Doorman nieuwe termen. Wat dacht u van de quarterramp bijvoorbeeld? Dat is de klep die aan de stuurboord achterzijde van het schip is geplaatst, waardoor daar een afgesneden hoek ontstaat. Ook heeft de Doorman een beach, een steel beach welteverstaan. Het JSS heeft immers geen dok, maar wel een stalen helling aan de achterzijde, waar landingsvaartuigen hun klep op kunnen leggen zodat voertuigen in en uit kunnen rijden.

glasplaat Karel Doorman
Ja, de glasplaat is getest en goedgekeurd. Zo'n 30 meter onder de brugvleugel klotst het water tegen de scheepshuid. Mooie plek tijdens een storm. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Oranje
De Karel Doorman vormt straks natuurlijk een nieuwe tool in de militaire gereedschapskist van onze regering. Het schip is echter ook een thuis voor de 159 bemanningsleden. Zij wonen pas sinds een paar weken aan boord en sindsdien zijn alle verblijven vol in gebruik. Daar valt ook nog iets over te melden: omdat de korporaals bij de onderofficieren zijn geschaard, is het Korporaalsverblijf ook bij het Gouden Bal geschoven. Dat klinkt makkelijker dan de praktijk, want volgens het oorspronkelijke ontwerp waren die verblijven strikt gescheiden. De bouwers wisten een aardige oplossing en koppelden de twee verblijven door een deur te plaatsen en de meest stijlvolle scheepstrap van de marine te maken.

Net als aan boord van de OPV's eet men ook op de Doorman in n allranks restaurant. Dat bevordert de onderlinge band en samenwerking. Overigens is de onderlinge band bij de huidige bemanning al goed, dankzij de tijd op de kazerne in Vlissingen. Matroos Lisan Kleve: "Tot een paar weken terug overnachtten we nog op de kazerne en daar zaten we ook met de hele bemanning in n gebouw. Dan heb je veel meer het gevoel dat je verbonden met elkaar, misschien wel meer dan dan wanneer je op zo'n groot schip leeft, omdat je elkaar op een kazerne veel vaker tegenkomt."

In de eerste weken na de verhuizing was er nog een reden voor gezelligheid in het allranks eetverblijf: het WK voetbal. Matroos Jara Huijnen: "De afgelopen weken hebben we met een deel van de bemanning voetbal gekeken en dan merk je toch dat bemanningsleden van hoog tot laag bij elkaar komen, dat schept ook een band."

Ook na het WK staat nog genoeg op het programma waardoor de bemanning hechter zal worden. Want na de overdracht van het schip aan Defensie, tijdens de Wereldhavendagen in september, volgt nog een hele reeks proefvaarten. In koud en warm weer, en dus liggen er nog vele mooie havens in het verschiet voor de nieuwste aanwinst van de marine.

Karel Doorman
De Karel Doorman afgemeerd. Links ligt Zr.Ms. Johan de Witt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
JSS Karel Doorman
JSS bij Den Helder
DMAN 01-07 in Den Helder