Marineschepen en -helikopters betrokken bij reddingsoperatie


Bericht geplaatst: 28-12-2014
Laatst aangepast: 28-12-2014 22:00 uur


Sinds vanochtend vroeg is de Italiaanse ferry Norman Atlantic in nood. Aan boord van de veerboot van Patras (Griekenland) naar Ancona (Italië) brak brand uit. Griekse en Italiaanse autoriteiten zetten een grote reddingoperatie op om de 477 opvarenden te evacueren. Meerdere marineschepen zijn onderweg, waaronder het Griekse Elliklasse fregat HS Navarinon. Dit schip voer van 1980 tot 1995 als het S-fregat Hr.Ms. Van Kinsbergen.

Norman Atlantic
Eerste beelden van de Norman Atlantic in brand. (Foto: Paramythia-online.gr)

De Italiaanse veerboot Norman Atlantic was van Patras via het Griekse Igoumenitsa onderweg naar Ancona toen om 04:30 uur Nederlandse tijd brand uitbrak op het autodek. De Norman Atlantic voer op dat moment 40 zeemijlen ten noordwesten van het Griekse eiland Corfu. De kapitein van het schip gaf vrijwel direct opdracht om het schip te verlaten en riep de hulp in van andere schepen.



Zeer complexe reddingsoperatie
Griekse, Italiaanse en Albanese autoriteiten zijn vanochtend met de reddingsoperatie gestart en diverse schepen in de buurt bieden hulp. De reddingsoperatie is nog in volle gang en zal nog de hele nacht duren, maar wordt ernstig bemoeilijkt door de weersomstandigheden en de duisternis. Er werd vanmiddag gesproken van windkracht 10 en windsnelheden van 50 knopen met hagel en zware regen.

Door de harde wind drijven reddingboten af van het schip voor mensen kunnen instappen. Ook konden koopvaardijschepen en boten van de kustwacht door het slechte weer niet dicht bij de Norman Atlantic komen, waardoor mensen alleen gered worden met behulp van helikopters.

Van de 477 mensen waren rond 1900 uur volgens de Italiaanse marine 165 personen gered, 312 mensen wachtten nog op een plaatsje in één van de helikopters.

De Griekse minister van Defensie bevestigde op de Griekse televisie dat het schip 7 graden slagzij maakt door het bluswater. Ook werd bekend dat één persoon omkwam toen hij in een reddingboot wilde springen.

Norman Atlantic
Reddingsactie vanmiddag om 1430 uur. (Foto: Italiaanse marine)

Hulp vanuit de lucht
Meerdere Griekse en Italiaanse helikopters zijn ter plaatse om mensen van boord te halen. Volgens de Griekse en Italiaanse ministeries van Defensie hebben de volgende eenheden deelgenomen of nemen nog deel aan de reddingsoperatie:

Italië
• SH-90 helikopter (marine)
• AB212 helikopter (marine)
• drie EH101 Merlin helikopters (marine)
• HH-139 helikopter (luchtmacht)
• ATR-42 vliegtuig (kustwacht)
• twee AW-139 helikopters (kustwacht)

Griekenland
• twee S-70 Aegean Hawk helikopters (marine)
• twee Super Puma helikopters (luchtmacht)
• drie AB205 helikopters (luchtmacht)
• C-130 Hercules transportvliegtuig (luchtmacht)
• twee CH-47D Chinook (landmacht)
• twee NH-90 helikopters (landmacht)
• Super Puma helikopter (brandweer)

Niet alle helikopters zijn geschikt om mensen van het dek van de ferry te halen. De helikopter moet namelijk beschikken over een lier om de opvarenden van het dek te hijsen.

De afgelopen uren zijn steeds twee tot vier helikopters tegelijk bezig geweest met het redden van opvarenden. De heli's, vaak met een maximale capaciteit van vier personen, vliegen naar naarbij gelegen schepen of direct naar de wal.

San Giorgio
De San Giorgio is 133 meter lang en heeft ruimte voor maximaal vijf helikopters. (Foto: Italiaanse marine)

Italiaanse marine en Albanese kustwacht
Het amfibische transportschip San Giorgio van de Italiaanse marine vertrok vanmiddag rond 1430 uur vanuit Brindisi. Aan het begin van de avond kwam het 133 meter lang Landing Platform Dock (LPD) aan bij de Norman Atlantic. De San Giorgio is even na aankomst 'On Scene Commander' geworden; het heeft de coördinatie van de reddingsactie op zich genomen

De San Giorgio is een belangrijke toevoeging aan de reeds aanwezige schepen. Het LPD is voorzien van uitgebreide commando- en communicatiemogelijkheden, helikopters met geredde personen kunnen oplanden en eventueel kan gebruik gemaakt worden van landingsvaartuigen en het dok.

De Albanese kustwacht draagt bij met één reddingboot ter plaatse en twee op standby in de haven.

Navarinon
HS Navarinon (ex-Hr.Ms. Van Kinsbergen) op archiefbeeld. (Foto: Griekse marine)

Ex-Hr.Ms. Van Kinsbergen onderweg
De Griekse marine is met schepen nog niet aanwezig. Het heeft het fregat HS Navarinon (Elliklasse) naar de veerboot gezonden. Het 34 jaar oude fregat maakte van 1980 tot 1995 deel uit van de Koninklijke Marine als Hr.Ms. Van Kinsbergen (Kortenaerklasse).

De Navarinon kreeg gisteren nog bezoek van de Griekse minister van Defensie die tijdens de patrouille in de Egeïsche Zee nabij Naxos getuige was van diverse oefeningen.
De Navarinon was zo'n 400 zeemijlen verwijderd van de Norman Atlantic en is sinds vanochtend onderweg naar de veerboot. Met de twee Rolls Royce Olympus hoofdvaartgasturbines (56.000 Pk) kan de Navarinon op papier 30 knopen varen en had dus vanavond ter plaatse kunnen zijn. Maar de verwachting is, aldus het Griekse ministerie van Defensie vanmiddag, dat de F461 pas morgen arriveert.


Beelden van het bezoek van de Griekse minister van Defensie aan HS Navarinon, gisteren op 27 december tijdens een patrouille in de Egeïsche Zee.

Ondertussen zijn HS Daniolos, een kleine en snelle patrouilleboot van de Roussenklasse, en HS Axios, een ondersteuningsschip, gereed voor vertrek. De schepen liggen in Salaminas en zullen ingezet worden indien nodig. Hetzelfde geldt twee extra S-70 Aegean Hawk helikopters op marinevliegkamp Kotroni en voor twee Chinook helikopters met speciale eenheden.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Dag 2 Norman Atlantic
S-fregatten