I-Mast voor de Friesland is gereed


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 08-07-2014
Laatst aangepast: 08-07-2014


Gisteren is de vijfde geļntegreerde mast (I-Mast) in bedrijf gesteld op het Thales terrein in Hengelo. De plechtigheid werd voltrokken door Jet Bussemaker, Minister van Onderwijs. De mast, die radars, camera's en communicatiemiddelen samenvoegt, is bestemd voor Zr.Ms. Friesland. De Friesland is het laatste schip dat wacht op de mast. De andere drie schepen van de Hollandklasse en de Karel Doorman gingen de Friesland voor.

Levchenko
Op de I-Mast met Minister Jet Bussemaker. (Bron: Thales Nederland)

In september 2011 begon Zr.Ms. Friesland met de eerste proefvaart en ruim een jaar later werd het schip in dienst gesteld. Al die tijd moest het schip opereren zonder mast, ook toen het in 2013 als eerste patrouileschip naar de West ging -en met succes-. Het lange wachten had vooral te maken met de wisseling van masten. Want de mast die voor de Friesland bestemd was, werd op 17 februari dit jaar op de Karel Doorman geplaatst. De allereerste geļntegreerde mast werd al in november 2011 op de Holland gezet.



Het wachten is nu bijna voorbij. Gisteren werd de vijfde mast officieel in bedrijf gesteld door Minister van Onderwijs Jet Bussemaker. De 13 meter hoge mast kan nu op transport om op de Friesland te worden gezet.
Bussemaker maakte van de gelegenheid gebruik om te benadrukken dat het belangrijk is dat meer jongeren voor techniek kiezen.

Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland, ging in op het belang van de mast voor Thales: "Dit markeert een belangrijk moment in het patrouillevaartuigenprogramma. We zijn er trots op nu ook het laatste schip in de reeks van de vier patrouilleschepen van de Koninklijke Marine van hightech ‘oren en ogen’ te kunnen voorzien. Door de innovaties in het OPV-programma lopen we wereldwijd voorop op radargebied. Deze positie hebben we mede te danken aan de vruchtbare samenwerking met het Ministerie van Defensie en TNO, waarbij de Koninklijke Marine in dit geval de rol van ‘launching customer’ op zich neemt."

Friesland
Zr.Ms. Friesland zonder mast in de West. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De behuizing van de geļntegreerde mast is gemaakt in Den Helder bij het Marinebedrijf, de sensoren zijn van Thales. De mast lost het probleem op van radars en antennes die verspreid over het schip elkaar hinderen. Bij de geļntegreerde mast heb je constant 360 graden zicht en storen de diverse radarsystemen elkaar niet.



In deze mast zit onder andere de SMILE luchtwaarschuwingsradar, ’s werelds eerste niet-roterende rondzoekradar voor de lange afstand. De SEASTAR zorgt voor het zeebeeld en kan automatisch kleine objecten en dreigingen op korte afstand ontdekken en volgen. Bijvoorbeeld zwemmers en periscopen in alle weersomstandigheden. De GATEKEEPER is een waarschuwingssysteem met infrarood/ full-HD camera’s. Deze zorgen voor haarscherp beeld, 360 graden om het schip heen. Zwemmers en bootjes kunnen razendsnel worden herkend op korte afstand.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
OPV

Mast op Doorman
Mast op Holland