Dit keer blogt Jacqueline, één van de adelborsten aan boord van Zr.Ms. De Ruyter, over haar eerste ervaringen op zee. De marineofficieren in opleiding maken met de bootjesreis kennis met het leven op zee. De adelborst Logistieke Dienst liep mee met de Technische Dienst en maakte kennis met de Technische Centrale en de taken bij een helikoptercrash aan dek.
De NH-90 helikopter staat veilig aan dek, maar mocht het mis gaan tijdens de start of landing, moet de bemanning van het fregat wel weten wat gedaan moet worden. (Bron: NLDA)
Technische Dienst
Een nieuwe dag op Zr Ms De Ruyter. Vandaag liep ik met mijn buddy Daniel mee bij de Technische Centrale. Dit is het kloppend hart van de Technische Dienst met plattegronden van het schip, mappen met informatie en veel schermen om alles goed te kunnen monitoren.
Na ons gemeld te hebben werden we beiden aan een matroos of korporaal gekoppeld om hun dagelijkse bezigheden te volgen. Ik liep met een matroos mee welke uitlegde dat bij de wissel van de wachten er een overdracht plaatsvindt van alle mogelijke bijzonderheden. Er kunnen oefeningen hebben plaatsgevonden, storingen of lekkages zijn geweest waarvan de wacht op de hoogte gesteld moet worden.
De Technische Centrale op een LCF. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Daarna worden er in de Technische centrale op een scherm alle systemen nagelopen of er meldingen zijn die verholpen moeten worden. Na deze controle gingen we een ronde lopen door het schip langs allerlei installaties. Zo kreeg ik ook uitgebreid uitgelegd hoe het schip van zeewater drinkwater kan maken en in de machinekamer de immens grote dieselgeneratoren van Rolls Royce gezien die het schip van voortstuwing en energie voorzien. Erg indrukwekkend allemaal om te zien hoe zelfvoorzienend een schip eigenlijk is en dat alle systemen met elkaar verbonden zijn.
De dag stond voor het hele schip ook in het teken van een oefening waarbij het scenario was opgesteld dat er een helikoptercrash plaats zou vinden. De gehele bemanning was druk met voorbereidingen en zijn of haar neventaken bij een mogelijke crash. Voor de Technische Centrale hield dit onder andere in dat de blusinstallaties voor het helikopterdek getest werden. Hierbij mochten Daniel en ik ook meekijken en hebben ervaren hoeveel kracht er op de waterkannonen staat bij het blussen.
Ten tijden van de oefening moesten wij aantreden in de Longroom (eetzaal voor de officieren) en konden we de voortgang van de oefening via de scheepsomroep volgen. Al met al weer een drukke en mooie dag vol zon en nieuwe ervaringen gehad en hopelijk nog veel van zulke dagen te gaan!