Search And Rescue - blog 9 bootjesreis 2015


Bericht geplaatst: 17-10-2015

Voor vandaag schakelen we weer terug naar de adelborsten Logistieke Dienst aan boord van Zr.Ms. De Ruyter. Daniel blogt over een Search And Rescue (SAR) oefening op de Noordzee, in samenwerking met de Kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM).


Zr.Ms. De Ruyter wordt gesleept door de Levoli Amarath van de Kustwacht. (Foto: Kustwacht)

Aanvaring
Voor vandaag staat een grote Search-and-Rescue (SAR) demo samen met de Kustwacht en KNRM gepland op de rede van Den Helder en het belooft een bijzondere dag te worden waarbij de adelborsten enkele speciale rollen mogen vervullen. Een aantal van ons zal aan boord van Zr. Ms. De Ruyter slachtoffer spelen, in 'paniek' de vaste bemanning belemmeren gedurende averijrol, of als overlevenden op een reddingsvlot de redding afwachten. Samen met twee collega-adelborsten behoor ik tot de laatste groep, en kijken dan ook uit naar het verloop van de SAR-actie waar we middenin zullen zitten.



Het scenario 'Guardex' voor vandaag is als volgt:
Zr. Ms. De Ruyter heeft gedurende een familie-vaardag een aanvaring met een onbestuurbare tanker Annika welke plotseling voor De Ruyter komt te liggen. De Ruyter vaart over de tanker heen met als gevolg dat het fregat onmanoeuvreerbaar is en gewonden heeft als gevolg van de aanvaring en de daarbij ontstane brand. Er wordt assistentie aan de Kustwacht en KNRM gevraagd om de gewonden af te voeren en het schip te slepen. Wat betreft de Annika is weinig bekend; er ligt olie op het water en er zijn drenkelingen en een vlot gesignaleerd.


De adelborsten in het reddingvlot. (Bron: NLDA)

In het vlot
Om 07:30 verzamelt ons groepje zich in de midscheeps, waar de Nautische Dienst ons van een penenpak en reddingsvest voorziet alvorens ons met een Rhib naar de Nieuwe Haven te vervoeren. Op de Nieuwe Haven horen we dat de SAR-demo vandaag door de NOS gefilmd en uitgezonden wordt. Van de Rhib stappen we over op een Landing Craft Utility (LCU), een landingsvaartuig van het Korps Mariniers, waarmee we bij Texel voor anker gaan. Op de ankerplaats aangekomen wordt het reddingsvlot te water gelaten, opgeblazen en met een veiligheidslijn aan de LCU verbonden. Samen met een wachtsofficier van De Ruyter gaan wij het reddingsvlot in om als overlevenden van de Annika te acteren.

Na enige tijd te hebben rondgedobberd zien we de reddingsboot van de KNRM in onze richting varen en, nadat enkele dummy-drenkelingen zijn opgevist uit het water, worden ook wij aan boord genomen. Na de inventarisatie door de KNRM over het aantal opvarenden van de Annika en onze gezondheidstoestand, worden wij in snel tempo naar de Nieuwe Haven vervoerd waar we verder verzorgd zijn in het KNRM boothuis (koffie etc). Vanaf hier zien we dat de Ievoli Amaranth (Kustwacht) De Ruyter, door de aanvaring stuurloos geraakt, op sleep neemt om verdere aanvaringen te voorkomen. Zodra ook deze actie succesvol is afgerond is het einde demo en start De Ruyter op eigen kracht de aanloop richting de Nieuwe Haven.



Toch weer oorlog
Na de avondmaaltijd is er een oefening voor de Commando Centrale, waarbij een Dual Threat scenario wordt gesimuleerd. Dit betekend dreiging vanuit de lucht (vijandelijke vliegtuigen, missiles) welke moeten worden herkend, ondervraagd en als mogelijke bedreiging worden geclassificeerd, terwijl er zich ook vijandelijke onderzeeboten in de buurt van het schip bevinden. Kortom, een uitdagend scenario voor de gehele Commando Centrale.

Na circa twee uur met dreigingen, aanvallen en tegenaanvallen van het schip zijn alle vijandelijkheden met succes gecounterd en wordt de oefening beŽindigd. Na de de-brief kan deze dag dan ook de boeken in als de bijzondere dag die het beloofde te worden, waarbij een breed spectrum van de Koninklijke Marine naar voren is gekomen; van de veiligheid aan boord bij averij (brandbestrijding, gewondenverzorging etc.), het varen, ankeren, af- en ontmeren in de haven tot het (gesimuleerd) oorlogvoeren.

Adelborst Logistieke Dienst - Daniel







comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Alle blogs bootjesreis 2015
Alle blogs bootjesreis 2014

Zr.Ms. De Ruyter