Almonde overgedragen aan Griekenland
Bericht geplaatst: 24-02-2003
Op vrijdag 24 oktober is het fregat Philips van Almonde in de marinehaven van Den Helder overgedragen aan de Griekse marine. Sinds dat moment zal de "Almo" als H.S. Themistokles door het leven gaan.
Hr.Ms. Philips van Almonde in zijn jonge jaren (Goalkeeper en SATCOM bollen nog niet geplaatst)
Het Standaard-fregat maakte deel uit van de Kortenaer klasse, die bestond uit 10 schepen. Hr.Ms. Philips van Almonde werd gebouwd bij Wilton-Feijenoord in Schiedam en was het zesde schip van deze klasse. De kielsectie werd op 3 oktober 1977 gelegd. Het schip, dat vernoemd was naar de zeventiende-eeuwse schout-bij-nacht Philips van Almonde (1644-1711), heeft tot 27 juni 2002 dienst gedaan. Vanaf die dag werd het schip verbouwd, aangepast en gereed gemaakt voor overdracht aan de Griekse marine.
Het begin
Het begon allemaal eind jaren zestig. Toen werd voorzien dat er een opvolger moest komen voor de onderzeebootjagers van de Friesland- en Hollandklasse. De nieuwe schepen moesten snel vertrekklaar gemaakt kunnen worden, dus het laden van munitie en victualiën moest efficiënt kunnen plaatsvinden. Verder werden deze schepen voorzien van één roer tussen de schroeven, in plaats van twee achter de schroeven en kregen ze een stuurautomaat (soort automatische piloot). De belangrijkste taak van de schepen was onderzeebootbestrijding. In de tijd van de Koude Oorlog, waren de meeste schepen hierin gespecialiseerd, omdat de Russische marine een enorme onderzeebootvloot had, waarvan regelmatig eenheden zich op de Noordzee bevonden. Desondanks waren de schepen van de Kortenaer klasse gebouwd om strijd te leveren op de Atlantische Oceaan.
Toen het schip in 1976 werd aanbesteed, ging ook het NAVO-standaardfregattenprogramma van start, wat voor Nederland inhield dat bij de bouw nauw werd samengewerkt met de Duitse marine.
De doop vond plaats op 11 augustus 1979 door de echtgenote van de toenmalige minister van Defensie Scholten. Onder commando van KLTZ C.J. van der Werf, trad bijna twee jaar later (op 15 april 1981) het detachement aan. Uiteindelijk werd het schip op 2 december 1981 in dienst gesteld.
Naar zee
Omdat de Almonde het zesde schip was in de serie, kon na de opwerkperiode en beproevingen vrij snel deelnemen aan de luchtverdedigingsoefening Silver Nut, die verliep van 30 augustus t/m 3 september 1982. Daarna volgden havens als Emden, Portland, Bordeaux en Lissabon. Maar de eerste echte grote reis van de Philips van Almonde was de overtocht naar het Caraïbisch gebied en Noord-Amerika tijdens Stanavforlant (Standing Naval Force Atlantic, NAVO eskader op de Atlantische Oceaan) in 1984.
De Almo op zijn laatste grote reis onder Nederlandse vlag.
Nog vele reizen zouden volgen: naar de west in de eerste helft van 1987 en van eind 1988 tot en met de zomer van 1989. In december 1990 vertrok het schip naar de Perzische Golf, vlak voor de Golfoorlog in 1991.
In de zomer van 1992 vertrok het schip naar de West om daar een half jaar te fungeren als "stationsschip", een opdracht die ook van eind 1997 tot half 1998 herhaald zou worden. De missie in de wateren rond het Arabisch Schiereiland in 2001, tijdens de strijd tegen het terrorisme, was de laatste grote opdracht van het fregat. Op 14 juni voer het voor de laatste maal onder Nederlandse vlag Den Helder binnen.
HS Kanaris (ex-Van Brakel) ging de voormalige Almonde een jaar eerder voor en voer onder Griekse vlag uit Den Helder.
Een nieuw begin
Sinds 24 oktober 2003 vaart de Almonder onder Griekse vlag. Het schip is in de donkere grijstint gezet, die de Griekse marine gebruikt. Verder is het boegnummer gewijzigd van F823 naar F465 en is de Goalkeeper verwijderd. Gelukkig is aan het uiterlijk niet veel meer gewijzigd en blijven de mooie lijnen van de S-fregatten behouden op de zeven zeeën. Hr.Ms. Bloys van Treslong is het laatste S-fregat dat onder Nederlandse vlag vaart.
Foto's
Kiellegging.
Hr.Ms. Philips van Almonde (met het embleem van het schip en het logo van Wilton-Feijenoord).
Almonde en Hr.Ms. Bloys van Treslong (F824).
Almonde in het dok bij het Marinebedrijf.
Hs. Themistokles in dok.
Hs. Themistokles in Den Helder.
De brug van een S-fregat (in dit geval Hr.Ms. Pieter Florisz, tijdens een vaardag op 29 mei 2000)
Vanaf de brugvleugel naar achteren.
Bronnen: Jaarboek van de Koninklijke Marine 1981, 1982 en 2002. Instituut voor Maritieme Historie. Foto's: CAVDKM, B. Dijkstra, e.a.
Sinds 13 augustus 2001