Marineschepen.nl
 
   
 

Italië begonnen aan bouw nieuwe onderzeeboten


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 13-01-2022 | Laatst aangepast: 13-01-2022


De bouw van de U212 NFS-onderzeeboten voor de Itanliaanse marine is op de scheepswerf van Fincantieri in La Spezia van start gegaan. De onderzeeboten zijn gebaseerd op de Type 212A boten die Italië samen met Duitsland ontwikkelde, maar de U212 NFS wordt door Italië zelf ontworpen en gebouwd. De eerste onderzeeboot moet eind 2027 klaar zijn.

NFS
De eerste ring op de werf van Fincantieri. (Foto: Fincantieri)

Dinsdag werd op de La Spezia werf het eerste staal voor de U212 NFS-onderzeeboten gesneden. NFS staat voor Near Future Submarine. Het programma kwam tot stand door een combinatie van de kennis van Fincantieri en Leonardo, een aantal internationale bedrijven uit de onderzeebootindustrie, kleinere Italiaanse bedrijven en OCCAR. Delen van het voorste deel van de boot en de buitenluchtonafhankelijke voortstuwing (AIP) wordt door tkMS in Duitsland gebouwd.



OCCAR en Fincantieri
OCCAR is een in 1996 door de Ministers van Defensie van Italië, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk opgerichte organisatie. Het doel van OCCAR is de onderlinge samenwerking bij het management van de Europese defensie-materieelsamenwerkingsprogramma's efficiënter te laten verlopen.

Fincantieri kreeg als belangrijkste partij in februari 2021 het eerste contract ter waarde van 1,35 miljard euro toegewezen. Dit contract is inclusief een trainingscentrum en ondersteuning. Bovendien is er een optie voor een tweede paar onderzeeboten. Deze zouden in 2030 en 2031 opgeleverd moeten worden.

Matteo Bisceglia, de directeur van OCCAR, gaf aan dat het U212 NFS programma openstaat voor samenwerking met andere landen: "Het U212 NFS programma zou extra deelnemende landen, die willen samenwerken in het onderwater-domein, kunnen integreren. Ook als dit landen zijn die op dit moment geen lidstaat zijn van OCCAR."



De onderzeeboten
Bij de ontwikkeling van de nieuwe onderzeeboten is vooral ingezet op stealth (het minder makkelijk detecteerbaar maken van de onderzeeboot), slagkracht op de lange afstand, operationele flexibiliteit en de mogelijkheid om langer onderwater te blijven.

De U212 NFS onderzeeboten worden ongeveer 59 meter lang en hebben een waterverplaatsing van 1600 ton. De boten bevatten een 1,2 meter langere drukromp dan de Type 212A boten, zeven masten die in plaats van hydraulisch elektrisch worden opgezet en het nieuwe wapensysteem beschikt over deep strike cruise missiles met een groot bereik.

Bovendien zijn de onderzeeboten in staat om te opereren in water met tropische temperaturen. Dit lijkt misschien een vanzelfsprekendheid, maar dat is het allerminst. Hogere temperaturen vergen veel van de koeling van een onderzeeboot en warm water heeft een ander soortelijk gewicht, vanwege het hogere zoutgehalte, waardoor grotere ballasttanks noodzakelijk zijn om onder water te kunnen.

NFS
De 212 NFS. (Foto: OCCAR)

De eerste twee onderzeeboten gebruiken in de basis dezelfde dieselelektrische voortstuwing met buitenluchtonafhankelijke voortstuwing als de Type 212A boten, maar in plaats van de oude loodzuurbatterijen worden de nieuwe U212 NFS voorzien van lithium-iron-phosphate batterijen. Naast de kruisvluchtwapens, krijgen de boten ook de Leonardo Black Shark Advanced heavyweight torpedo's.

De onderzeeboten zullen onder andere worden ingezet om de taken van de vier Sauroklasse onderzeeboten over te nemen, zodra deze uit dienst gesteld worden. Ze zullen zich bezighouden met zaken als anti-piraterij, terrorismebestrijding, het verdedigen van de buitengrenzen en het veilig houden van de maritieme infrastructuur.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht