Marineschepen.nl
 
   
 

Russische ondereeboot raakte sonar Brits fregat


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 10-01-2022 | Laatst aangepast: 10-01-2022


Een Russische onderzeeboot heeft eind 2020 in het noorden van de Atlantische Oceaan de gesleepte sonarapparatuur van het Britse Type 23-fregat HMS Northumberland geraakt. HMS Northumberland was de onderzeeboot aan het volgen, nadat de periscoop van het Russische vaartuig gespot was aan het wateroppervlak. De Britten raakten de onderzeeboot echter kwijt en niet lang daarna kwam het in botsing met de honderden meters lange gesleepte sonar van HMS Northumberland.

HMS Northumberland
Type 23-fregat HMS Northumberland. (Foto: Britse ministerie van Defensie)

Het Britse Ministerie van Defensie heeft bevestigd dat het incident heeft plaatsgevonden. Normaalgesproken wordt er geen commentaar gegeven over dergelijke operaties. In dit geval doet men dit wel, omdat het incident op camera werd vastgelegd door de makers van de serie 'Warship: Life at sea'.

'Warship: Life at sea' is een documentaireserie over het dagelijkse leven aan boord van schepen van de Royal Navy. Het wordt uitgezonden door het Britse Channel 5. De camera's wisten het moment van de botsing in beeld te brengen en teksten als 'What the hell was that?' zijn duidelijk hoorbaar.

Periscoop gespot
Volgens het Britse Ministerie van Defensie was de botsing waarschijnlijk een ongeluk. HMS Northumberland was de onderzeeboot aan het zoeken in de buurt van de Noordpoolcirkel, nadat het Russische vaartuig van de sonar verdwenen was. De helikopter van de Northumberland had de periscoop van de onderzeeboot gespot, voordat deze weer de diepte in dook.

Om de onderzeeboot terug te vinden, maakte HMS Northumberland gebruik van een honderden meters lange slang voorzien van gevoelige luisterapparatuur voor onder water. Deze zogenaamde 'Towed Array Sonar' kan meer dan een kilometer lang zijn, waardoor het geluid van het eigen schip geen rol speelt. Bovendien kan het onder de temperatuurlagen naar onderzeeboten zoeken, deze temperatuurlagen zijn door geluid lastiger te doordringen waardoor onderzeeboten zich daaronder kunnen verstoppen.

HMS Northumberland maakte gebruik van de door Thales ontwikkelde CAPTAS-4 sonar. Toen de botsing plaatsvond, liep het schip schade op. Hierdoor was HMS Northumberland genoodzaakt om de apparatuur in een Schotse haven te laten repareren.



Patrouilleren in Atlantische oceaan
Het is niet ongebruikelijk dat Britse schepen patrouilleren in de Atlantische oceaan. Volgens een Britse woordvoerder volgt de Royal Navy buitenlandse schepen en onderzeeboten op regelmatige basis om de veiligheid van het Verenigd Koninkrijk te garanderen. Met name op het gebied van onderzeeboten is er de laatste jaren een toename van Russische activiteit in het noorden van de Atlantische oceaan.

HMS Northumberland is een type 23 fregat van 133 meter lang, dat gespecialiseerd is in anti-onderzeeboot operaties. Het schip werd in 1992 in dienst gesteld en heeft een waterverplaatsing van ongeveer 4900 ton. Ook de Nederlandse M-fregatten en hun opvolgers, ASW-fregatten, hebben een gesleepte sonar, de LFAPS.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht