Saab gaat zijn Naval Laser Warning System (NLWS) leveren aan Spanje voor de nieuwe F110 multi-purpose fregatten, dat laat het Zweedse bedrijf weten. Het NLWS is een systeem dat met behulp van sensoren laserdreiging kan ontdekken. Het kan bovendien gekoppeld worden aan het Combat Management Systeem (CMS) en de elektronische oorlogvoering van het schip. Saab zou zijn NLWS ook aan Nederland hebben aangeboden.
Illustratie van een F110-fregat. Navantia gaat vijf van deze fregatten leveren voor de Spaanse marine. De schepen zullen 145 meter lang worden en een waterverplaatsing hebben van 6.100 ton. Net als de voorgangers krijgen de F110-fregatten het Amerikaanse AEGIS. (Beeld: Navantia)
Het Naval Laser Warning System beschermt niet tegen laserwapens, maar detecteert bijvoorbeeld lasergeleide wapens. Doelen kunnen op afstand aangewezen worden door bijvoorbeeld mariniers vanaf land, waarna een vliegtuig het betreffende doel kan bestoken met lasergeleide bommen of raketten. Het NLWS functioneert als detectie- en waarschuwingssysteem.
Het NLWS wordt gekoppeld aan het Combat Management System (CMS), wat verantwoordelijk is voor de aansturing van radar- en wapensystemen vanuit de commandocentrale. Ook is er een koppeling met de elektronische oorlogvoering van het schip.
Saab geeft zelf aan dat het NLWS een hoge Probability of Intercept heeft. Ook voorziet het NLWS het schip van de peiling waar de dreiging vandaan komt en kan het systeem herkennen wat voor laser richting schip schijnt, waarna de nodige tegenmaatregelen genomen kunnen worden.
Op dit moment is het systeem van Saab geďnstalleerd op schepen van vijf verschillende landen, waaronder NAVO-leden. Dit zijn zowel oppervlakteschepen als onderzeeboten.
Het contract tussen Saab en de Spaanse marine voor de levering van de NLWS werd recent ondertekend en vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 3,5 miljoen euro. Voor Saab betekent het een nieuwe toevoeging aan het klantenbestand.
F110-fregatten
Het Zweedse bedrijf zal voor NLWS nauw samenwerken met Navantia, de Spaanse scheepsbouwer die de F110-fregatten voor zijn rekening neemt. De F110-fregatten worden ook wel de Bonifazklasse genoemd en zijn de opvolgers van de F100-fregatten (Álvaro de Bazánlklasse, verre familie van de Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregatten)uit het einde van de 20e eeuw. Navantia moet zorgen voor een goede integratie van het systeem op de fregatten.
Het contract tussen de Spaanse marine en Navantia voor vijf multi-purpose fregatten werd in 2019 getekend en in april van 2022 werd in het bijzijn van premier Pedro Sánchez het eerste staal gesneden.
In 2025 moet het eerste van de vijf fregatten opgeleverd worden en in 2027 wil de Spaanse marine het schip in dienst stellen. Het eerste NLWS wordt in 2026 geleverd door Saab, waarna jaarlijkse nieuwe leveringen volgen.
Saab zou zijn NLWS ook aan de Nederlandse marine hebben aangeboden. Dit is echter niet bevestigd en voorlopig is niet duidelijk of Nederland interesse heeft in het systeem.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.