Dertien jaar na het eerste schip van de klasse, ROKS Dokdo, liet Zuid-Korea vorige week de Marado te water. Het tweede en laatste schip van de klasse helikoptercarriers is niet helemaal identiek aan de eerste. Terwijl de Dokdo nog Nederlandse radars en wapensystemen had, is op de Marado geen Nederlandse inbreng meer te zien.
De Marado na de tewaterlating. (Foto: DAPA Zuid-Korea)
Na een bouw van een jaar werd het tweede Landing Platform Helicopter (LPH) van Zuid-Korea bij Hanjin Heavy Industries and Construction in Busan te water gelaten. De Marado is net als de Dokdo 199 meter lang en heeft een maximale waterverplaatsing van 19.000 ton. Beide schepen hebben een dok en bieden ruimte aan 700 mariniers, naast de 300 bemanningsleden.
Hoewel de Marado tot dezelfde klasse hoort als de Dokdo, zijn er duidelijke verschillen tussen de twee. De meest opvallende betreffen de sensoren en wapensystemen. De Dokdo, die in 2007 in dienst werd gesteld, vaart met de SMART-L en de MW08 radar. Beide radars werden door Holland Signaal te Hengelo, het huidige Thales, ontwikkeld. Hetzelfde geldt voor de Goalkeeper die het eerste Zuid-Koreaanse LPH moet beschermen tegen inkomende doelen.
De genoemde Nederlandse systemen zijn echter op leeftijd en niet meer in productie. Een Nederlandse vervanger van de Goalkeeper is er niet en Zuid-Korea heeft op radargebied gekozen voor systemen van andere producenten. Op de Marado is de SMART-L vervangen door de Israelische Elta ELM-2248 MF-STAR radar, een digitale actieve phased array radar voor luchtwaarschuwing. De MW08 is vervangen door de SPS-550K radar, gebouwd door het Zuid-Koreaanse LIG Nex1. Naar verluidt zal die radar ook de MW08 op de Dokdo vervangen.
In plaats van de Goalkeeper heeft Zuid-Korea de Phalanx gekozen.
De Marado zal nu worden afgebouwd en in 2020 zal het schip in dienst worden gesteld.