Sa'ar 6-klasse korvetten (IsraŽl)


Laatst aangepast: 26-11-2020

De Sa'ar 6-klasse bestaat uit een klasse van vier korvetten voor de IsraŽlische marine. Het eerste schip, INS Magen, werd in november 2020 opgeleverd. De schepen zijn gebaseerd op de Duitse Braunschweigklasse-korvetten, en gebouwd door het Duitse thyssenkrupp Marine Systems (tkMS). Het zijn de grootste schepen van de IsraŽlische marine.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).

Sa'ar 6
INS Magen in Duitsland nog zonder sensoren en wapensystemen, die zullen pas na aankomst in IsraŽl worden geplaatst. (Foto: Israelische marine)

Verdediging van een groter gebied
De Sa'ar 6-klasse is weer een nieuwe stap voor de Israelische marine, die voornamelijk uit onderzeeboten, patrouilleschepen en korvetten bestaat. De bovenwatervloot werd aangevoerd door de 85-meter lange Sa'ar 5-korvetten uit de VS, met de komst van de iets grotere Sa'ar 6, gaat er toch wat veranderen. En dat moet ook wel, zo meent men in IsraŽl, want voor het land waar 98% van de import over zee gaat, wordt de zee alleen maar belangrijker dankzij ontwikkelingen in het oostelijk deel van de Middellandse Zee. IsraŽl heeft namelijk een deal voor een pijpleiding getekend met Griekenland en Cyprus, en is toegetreden tot een gasforum van landen in het oosten van de Middellandse Zee.



Belangrijker nog is de ontdekking van onderzeese gasvelden in de Economische Exclusieve Zone (EEZ) van IsraŽl in 2013, wat de directe aanleiding was voor de bestelling van de nieuwe schepen. De EEZ is immers erg groot en moet beschermd kunnen worden. Denk aan het beschermen van boorplatformen tegen aanvallen. Maar ook de steeds onrustiger wordende oostzijde van de Med zal meegespeeld hebben. IsraŽl grenst immers aan SyriŽ, een trekpleister voor de Russische marine, en IsraŽl werkt steeds nauwer samen met Cyprus en Griekenland, tegen Turkije.

De nieuwe en grotere Sa'ar 6-klasse moet dus een belangrijke bijdrage leveren aan een langdurigere en betere verdediging van de Israelische EEZ.



Bouw
De Sa'ar 6-klasse werd in 2015 besteld door IsraŽl bij het Duitse tkMS. De schepen zijn door een Duits en Israelisch team ontworpen, en zijn gebaseerd op de Braunschweigklasse-korvetten van de Duitse marine. Die korvetten zijn op hun beurt weer gebaseerd op het MEKO 100-concept van tkMS.

In februari 2018 werd de kiel van het eerste schip, INS Magen, gelegd en in maart 2020 begon de proefvaart van de Magen. Het eerste Sa'ar 6-korvet verliet in november 2020 de werf in Duitsland op weg naar IsraŽl. In IsraŽl worden de schepen voorzien van sensoren, software en wapensystemen.

De kosten van het eerste schip zouden zo'n 430 miljoen euro bedragen. Duitsland betaalt mee aan de bouw van de vier schepen.



Sensoren en wapensystemen
De Israelische defensie-industrie heeft de afgelopen jaren aardig aan de weg getimmerd. Het resultaat is te zien aan boord van de Sa'ar 6-schepen, want zo'n 90% van de 'combat-systemen' is van Israelische makelij.

De belangrijkste radar is de EL/M-2248 MF-STAR, een S-band AESA-radar, ontwikkeld door het Israelische IAI Elta. Deze radar bestaat uit vier vaste radarplaten en is ook in gebruik bij de Indiase en Zuid-Koreaanse marine. In IsraŽl werd deze radar in 2014 toegevoegd aan de oudere Sa'ar 5-korvetten. De MF-STAR-platen op de Sa'ar 6-klasse zijn met ongeveer 1,5 x 3,5 meter iets kleiner dan op de grotere Indiase schepen. De grootste variant heeft een bereik van 450 km.

Het deel voor Elektronische oorlogvoering is verzorgd door Elbit. Ondanks de aanwezigheid van een lanceerinrichting voor torpedo's (Mk 54 torpedo), ontbreekt een sonar.

Wel kan het schip aanvallen vanuit de lucht afslaan, en wel met de 32 Barak 8 luchtdoelraketten die net achter de midscheeps in een verticale lanceerinrichting opgesteld staan. Deze raketten zijn voor de middellange afstand en hebben een bereik van 100 km. De Barak 8, ontwikkeld door IAI, heeft een eigen actieve radar en zou ook geschikt zijn voor supersone doelen.

Voor de korte afstand kunnen de schepen de C-Dome gebruiken, de marine-versie van de inmiddels bekende Iron Dome. Iron Dome werd vanaf 2011 ingezet om IsraŽl te beschermen tegen raketaanvallen, in de periode 2011-2019 zou Iron Dome volgens de fabrikant Rafael zo'n 2.000 keer met succes zijn ingezet. De C-Dome werd in 2014 geÔntroduceerd en in 2017 gereed voor inzet. Het relatief kleine systeem is bedoeld voor doelen op de korte afstand, raketten maar ook granaten. Verschillende bronnen noemen verschillende aantallen, maar de korvetten zullen voorzien worden van ongeveer 32 Tamir-raketten als onderdeel van C-Dome.

Opvallend is ook het Typhoon-systeem van Rafael dat bestaat uit een onbemand 25mm machinegeweer op de bak en een lanceerinrichting voor Spike ER-II raketten op de brug. De Spike-raketten hebben een bereik van 10 km en zijn bedoeld voor kleine doelen op korte afstand.

Welk systeem de korvetten zullen krijgen om oppervlaktedoelen zoals marineschepen aan te kunnen vallen, is niet zeker. De Gabriel V zou de grootste kanshebber zijn. In de midscheeps is ruimte voor zestien missiles.

Specificaties

Nummer Naam In dienst
- Magen 2021?
Oz 2021?
- Atzmaut 2022?
- Nitzon 2022?
Afmetingen 89,12 x 13,28 x 3,4 meter
Max. waterverplaatsing 2.000 ton
Max. snelheid 26 knopen
Bemanning 65, plus 10 boordvliegploeg
accommodatie voor 100 personen
Voortstuwing 4x MTU 16V 4000 M93L
Wapensystemen 76mm Oto Melara kanon
2x Typhoon systeem: 25mm machinegeweer en Spike ER-II
32x Barak 8 raketten
40x Tamir-raketten voor C-Dome
16x Harpoon II/ Gabriel V antischipkruisvluchtwapens
Mk 54 torpedo's
Sensoren EL/M-2248 MF-STAR radar voor lucht- en zeebeeld
navigatieradars
Helikopters/ UAV 1x helikopter



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Bedrijven

Gerelateerde artikelen