China: "meer vliegdekschepen"

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 25-04-2013

Iedereen vermoedde het al, maar China bleef zwijgen. Tot deze week. Plaatsvervangend chef-staf van de Chinese marine schout-bij-nacht Song Xue maakte tijdens een toespraak bekend dat het land meer en grotere vliegkampschepen wil. Het huidige vliegkampschip, de Liaoning, is net in dienst en kostte China meer dan 10 jaar. Het is al wel één van de grootste vliegdekschepen ter wereld.

Liaoning vliegdekschip
Het 305 meter lange vliegdekschip Liaoning. Het tweede schip moet nog groter worden en meer capaciteit hebben voor gevechtsvliegtuigen. (Foto: Xinhua)

Meer en groter
Op de 64ste verjaardag van de Chinese marine (23 april) maakte schout-bij-nacht Song Xue bekend dat het tweede vliegdekschip groter zal worden dan de Liaoning en meer gevechtstoestellen zal kunnen herbergen. Dat maakte het staatspersbureau Xinhua bekend.

De Liaoning is het eerste vliegkampschip van de Chinese marine en werd in 2012 in dienst gesteld. China schaarde zich daarmee niet alleen bij een select gezelschap van landen met een vliegdekschip, maar positioneerde zichzelf ook in de top van landen met de grootste schepen. Vliegdekschip Liaoning is namelijk niet korter dan 305 meter en heeft een waterverplaatsing van 67.500 ton (even voor de beeldvorming: dat is net zoveel als 20 M-fregatten). Alleen de Amerikaanse supercarriers van de Nimitzklasse zijn langer dan die van China.

Liaoning heeft een capaciteit van 50 vliegtuigen/ helikopters, waaronder max. 24 gevechtstoestellen.



Het overtreffen van de grootte en capaciteit van de Liaoning is dus niet zomaar iets. Zeker niet omdat China nog nooit zelf een vliegkampschip heeft gebouwd; de Liaoning is immers een (stevig) verbouwd Sovjet-vliegkampschip, waar de Chinezen dik tien jaar zoet mee zijn geweest.
Zoals gezegd is de bekendmaking van Song niet verrassend, omdat analisten al jaren verwachten dat de People Liberation Army Navy (PLAN) meer dan één schip wil. De verwachting is zelfs dat er aan twee Type 089 vliegkampschepen wordt gebouwd, afgeleid van de huidige Liaoning.

Aan een ander gerucht maakte de schout-bij-nacht echter een einde; nieuwe vliegkampschepen zouden niet in Shanghai worden gebouwd. Song onthulde overigens niet hoeveel vliegkampschepen de Chinese marine zou willen. 1

Wil het Amerika naar de kroon steken, dan zal het echter nog flink moeten doorbouwen. De US Navy heeft immers zo'n 10 supervliegdekschepen en 10 kleine (wat wij zouden noemen "normale") vliegdekschepen.

Behalve zelf een nieuw vliegdekschip bouwen staat China nog een uitdaging te wachten: het goed opleiden en trainen van voldoende Chinese maritieme gevechtsvliegers.2

Wat vreemd, waarom wil China meer schepen?
Wellicht dat u zich afvraagt waarom China er meer wil. Exact weten doen we het natuurlijk niet, maar er zijn wel voor de hand liggende redenen. Ten eerste is één vliegkampschip geen vliegkampschip. Schepen zijn regelmatig in onderhoud en dan zou het schip dus niet gebruikt kunnen worden voor opleiding, oefening en inzet. Daarom heeft Nederland bijvoorbeeld twee LPD's (Rotterdam en Johan de Witt). Dus een land met een beetje cashflow wil niet één maar meer vliegdekschepen.

Daarnaast lijkt het er al enige tijd op dat China de Liaoning als trainingsschip wil gebruiken om de marinevliegers op te leiden. Je traint niet voor iets dat je niet hebt, dus ligt (minstens) nog een vliegkampschip wel voor de hand.

China hamert al jaren op de vredelievende bedoelingen van het land, maar zegt wel dat bij een machtig land ook een machtige marine hoort. Niet om mee te dreigen, maar ter beveiliging van China's belangen.

Tegelijktertijd ligt het land al jaren in de clinch met landen als Japan en Vietnam over diverse eilanden (zoals de Spratley eilanden en Senkaku eilanden) en gaat het steeds meer het gevecht aan met India over de Indische Oceaan. Ook heeft China niet altijd een positieve band met de VS dat zo nu en dan met een vliegkampschip in de buurt is. En het wil dat Taiwan weer aansluit bij het vaste land.

China is al net zo lang bezig met investeren in de marine, als Nederland met het korten op defensie. De nieuwe vliegdekschepen van China hebben dus een lange aanloop en passen in de strategische langetermijn visie van het land waarbij de marine en de zee een essentiele rol spelen.

Daarnaast zijn de investeringen van China geen uitzondering. Zo is ook India bezig met meerdere vliegkampschepen, net als Japan en ontvangt Australië binnenkort de twee bestelde helikoptercarriers die ook ruimte bieden voor volwaardige gevechtstoestellen. Dan hebben we het nog niet over de marine-uitbreidingen van Rusland en Brazilië.



Noten
1.China's second aircraft carrier will be "larger", Global Times, geraadpleegd op 25 april 2013
2.Senior PLA naval officer pledges 'bigger and better' aircraft carriers, Scmp.com, geraadpleegd op 25 april 2013




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht



Gerelateerde artikelen
Liaoning vliegdekschip
Nimitz vliegdekschepen

Eerste deklanding succes
Proefvaart Liaoning
Nieuwe vliegkampschepen
Boek Chinese marine
Chinees ontwerp