Marineschepen.nl
 
   
 

Schietexamen - blog 10 bootjesreis 2015


Bericht geplaatst: 20-10-2015

Adelborsten Technische Dienst zijn aan boord van Zr.Ms. De Zeven Provinciën voor hun kennismaking met de marine. De Zeven doet mee met de Britse oefening Joint Warrior en heeft daarna de hoofdrol in de bijzondere At Sea Demonstration 2015. Timothy beschrijft een gehele dag aan boord, die overigens in het teken staat van zijn schietexamen.


Zr.Ms. De Zeven Provinciën. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Overal - 06:30
Zoals elke morgen word ik stipt om half 7 's ochtends vriendelijk in mijn zij gepord; "Goedemorgen, wakker worden". Vanaf dat moment stap ik uit m'n kooi en strompel ik met m'n douchespullen naar de natte cel om te wassen, poetsen en te scheren.



Ontbijt - 07:00
Op dit moment ben ik opgefrist en heb ik alleen nog energie nodig om met frisse moed aan te vangen met het dagprogramma. Als gasolie voor een dieselmotor start een mens niet beter op dan met een versgebakken boterham, spiegelei en een beker melk.

Melden bij Wapens 2, Buro WD - 07:20
Voordat we gaan beginnen met de werkzaamheden worden de belangrijke zaken en bijzonderheden van de dag besproken onder het genot van een kop koffie. Ik stel me voor bij de desbetreffende sergeant en ze vertelt me globaal wat het programma wordt van vandaag. Ik heb geluk, vandaag wordt de WHT (Weapon Handling Test) inclusief het MBV (Militaire Basis Vaardigheden) schietexamen met de Glock 9 mm op het helidek afgelegd. Maar voordat we daarmee gaan beginnen moeten er nog een paar routinewerkzaamheden worden verricht.

Aanvang werkzaamheden - 07:30
Eerst kijk ik nog even mee hoe een WHT wordt afgenomen waarbij de kandidaat wordt geëxamineerd op de te nemen veiligheidsmaatregelen alvorens het schieten en wat te doen bij een bepaalde storing zoals een patroon die blijft hangen in de kamer. Deze testen worden afgenomen waarbij de kandidaten gebruikmaken van exercitiemunitie. Het daadwerkelijke schieten is weer een ander onderdeel en komt later op de dag. Hierna ga ik mee onder begeleiding van een korporaal en matroos van WAP2, om routinewerkzaamheden te doen. Eén van die routinewerkzaamheden is het dagelijks onderhoud aan de wapens die buiten opgesteld staan. Dit zijn twee Browning .50 en twee MAG's, van elk type één aan stuurboord en één aan bakboord. Zoals alle andere scheepsonderdelen die buiten staan, zijn ook de wapens onderhevig aan het zoute water, wat ervoor zorgt dat staal binnen een korte tijd vergaat van de roest als dit niet wordt behandeld of onderhouden. Daarom maken we de wapens eerst droog en schoon met een doek en smeren we alle stalen onderdelen in met Klüber vet.

Dagelijkse briefing - 08:25
Tijdens deze briefing evalueren we met alle Adelborsten TD onder begeleiding van de Eerste Officier en onze begeleidster LTZ2OC (LD) Berendsen de zaken van de vorige dag en bespreken we de bijzonderheden voor vandaag.

Afronding dagelijks onderhoud - 08:45
Na de briefing hebben we de MAG's afgemaakt en zijn we naar de hangaar gegaan om de schietexamens voor te bereiden.

Voorbereiden MBV schietexamen - 09:15
Samen met de korporaal en de matroos hebben we alle hekken rondom het helidek omhoog gezet en de schietdoelen opgesteld.

Pauze - 10:00
Even pauze houden met een verse krentenbol en roomboter.

MBV schietexamen - 10:15
Het schietexamen met de Glock 9 mm. Tijdens dit examen worden de kandidaten op verschillende onderdelen getest en krijgen voor elk onderdeel 5 patronen:
- Staand schieten, 10 meter. Hierbij moet het doel minimaal 3 keer zijn geraakt waarbij de 3 schoten binnen 15 cm van elkaar vandaan liggen.
- Staand schieten, 15 meter. Hetzelfde als eerste onderdeel.
- Geknield schieten, 15 meter. Op de romp, hiervan moeten er minimaal 3 raak zijn.
- Liggend schieten, 15 meter. Op de romp, minimaal 3 raak.
- Staand schieten op 2 naast elkaar gelegen doelen op 15 meter. Ook weer minimaal 3 raak op de romp van het doel.
Ik heb mogen meehelpen bij het opmaken van de resultaten van het schieten en onder hoge uitzondering heb ik toestemming gekregen om onder persoonlijke begeleiding 5 keer te mogen vuren met de Glock vanaf 15 meter. Dit was zeker één van de hoogtepunten van deze reis tot nu toe. Het resultaat is te zien op onderstaande foto.


Alle 5 raak. Niet slecht al zeg ik het zelf! (Bron: NLDA)

Middageten - 11:30
Als voorafje champignon soep. Als hoofdgerecht gekruide gestampte aardappelen met wortel en doperwten en een lekkerbekje en als dessert een Magnum almond. De Chef en zijn team heeft weer goed zijn best gedaan en dat was te proeven.

MBV schietexamen - 12:40
Na het eten kwamen de volgende bemanningsleden weer op en gingen we weer door met het afnemen van het examen.

Pauze - 14:00

MBV schietexamen - 14:30
Laatste examen duurde tot 15:45. Alle bemanningsleden die vandaag hebben meegedaan aan het examen zijn geslaagd.

Opruimen van wapens en spullen: 15:45
Terwijl de sergeant en twee matrozen de Glocks gingen schoonmaken en opruimen heb ik samen met de korporaal en matroos, waarmee ik de rest van de dag al meeliep, de hekken weer omhoog gezet, de doelen weer opgeruimd en de laatste hulzen van het helidek af gehaald.

Avondeten - 16:45
Aan boord is het altijd 's middags warm eten en 's avonds een boterham met een snack. Snack van vandaag: een zacht broodje met een worst of een kipcorn.

NEO briefing - 18:00
Briefing over een grote oefening van morgen waarbij evacuees met RHIB's van land worden gered en moeten worden opgevangen aan boord.

Laatste gedeelte rondleiding - 18:30
Door de drukte van de dag heb ik een gedeelte van de wapensystemen die onder Wapens 2 vallen niet kunnen zien. De korporaal van Wapens 2 die me vandaag al heeft begeleid wilde me in zijn vrije tijd graag de systemen laten zien. Zo ben ik een stuk meer te weten gekomen over de Goalkeeper, de torpedolanceersystemen en de systemen die raketten kunnen afleiden.

Vandaag was weer een mooie en leerzame dag waarbij ik meer te weten ben gekomen over de wapens die de Koninklijke Marine gebruikt. Ik ben meer te weten gekomen over de systemen en zaken die daarbij horen en de mensen die het mogelijk maken om dit alles zo goed mogelijk in bedrijf te houden.



Na de lunch ben ik samen met de matroos verder gegaan aan het onderhoud van de lier van het helikopter platform. Na het invetten was het enige wat nog restte het schoonmaken en het wegpoetsen van de lelijke plekjes op het frame. Na deze laatste klusjes was het alweer tijd voor de volgende presentatie. Ditmaal werd de presentatie gehouden door een overste, die zeer betrokken is bij de komende oefeningen aan boord. Hij vertelde nog uitgebreider dan vanochtend wat er allemaal aan vooraf is gegaan. Zo krijgen we veel meer een idee van hoe zaken tot stand komen en wat de achtergrond is van wat er hier aan boord gebeurt.

Adelborst Michel





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Alle blogs bootjesreis 2015
Alle blogs bootjesreis 2014

Zr.Ms. De Zeven Provinciën