Adelborsten Technische Dienst zijn aan boord van Zr.Ms. De Zeven Provinciën voor hun kennismaking met de marine. De Zeven doet mee met de Britse oefening Joint Warrior en heeft daarna de hoofdrol in de bijzondere At Sea Demonstration 2015.
Adelborsten op de bak van De Zeven Provinciën. (Bron: NLDA)
Joint Warrior is begonnen
Dit is de derde dag van de bootjesreis en de tweede dag van Joint Warrior. Ik loop voor de tweede dag mee met de verbindelaren van de Operationele Dienst. Gedurende de hele Joint Warrior loopt de bemanning gevechtswacht en is het de bedoeling dat de adelborsten die meelopen. De verbindelaren wisselen elkaar af om 0700, 1200, 1700 en 0000. Ik liep de wachten van 0700 tot 1200 en van 1700 tot 0000.
Vanaf 0700 ben ik op de brug geweest om daar te kijken hoe de verbindelaren tijdens verscheidene oefeningen te werk gaan. Het eerste uur moest er gecoördineerd worden dat ongeveer vijf schepen in formatie moeten varen voor de volgende oefening. Er kon niet met alle schepen worden gesproken in het begin. Het werd al snel duidelijk dat een goede communicatie tussen de schepen heel erg belangrijk is. Wanneer dat namelijk niet goed werkt heb je schepen die niet in formatie varen en in een oorlogssituatie kan dat al snel fataal worden.
In de ochtend hadden we verder een luchtverdedingsoefening. De verbindelaren hebben het tijdens die oefening ook vrij druk, omdat schepen soms ontwijkende manoeuvres uitvoeren en vaak doorgeven wat voor koersen zij varen. Ook moeten wij zelf doorgeven hoe wij gaan varen. Al met al gebeurt er best wat bij de verbindelaren. Tijdens deze oefening werd gesimuleerd dat wij werden aangevallen door vliegtuigen en raketten. De raketten en vliegtuigen kwamen wel echt rondvliegen en een aantal kwamen ook redelijk laag overvliegen. Dat geeft een enorme kick.
Vertrek uit Faslane, Schotland voor de oefening Joint Warrior 15-2. (Bron: NLDA)
Oefeningen
Deze dag is tevens de eerste dag dat wij ons op een iets wilder water bevonden. De golven waren hoger en vier adelborsten werden daar goed ziek van. Na de middag ging het met twee adelborsten alweer een stuk beter. Zelf heb ik geen last gehad van zeeziekte dus dat is een flinke opluchting.
Om 1200 uur werden wij afgelost door de andere divisie en heb je normaal gezien 5 uur voor jezelf om te sporten, te slapen of iets dergelijks. Er stond echter een demo op de planning van een onderzeeboot. Alle adelborsten konden om 1300 op de brug komen om dat te zien. We zagen niet de volledige onderzeeboot maar alleen de 5 masten omhoog komen. Deze demo was tijdens een onderzeebootbestrijdingsoefening. Het doel van de demo was om mensen aan boord van een fregat te laten zien hoe het eruit ziet als er een onderzeeboot alleen met de masten omhoog komt.
Vervolgens ging ik terug naar mijn slaapverblijf en ging wat lezen. Vanaf 1500 was er echter een nieuwe luchtverdedigingsoefening waarbij de krachtigere motoren [de Rolls Royce gasturbines, JK] werden gebruikt. Wanneer het schip maximaal draait op snelheid merkt je dat heel erg goed en ik gleed bijna van mijn stoel af.
Wanneer ik weer op post moest komen was er geen oefening en gingen we ons verplaatsen naar een positie waar pas om 2100 de volgende oefening zou zijn. Deze oefening was de tweede onderzeebootbestrijdingsoefening van de dag alleen was het nu donker en liet de onderzeeboot niet zomaar zijn masten omhoog komen. Wij waren de meest waardevolle boot en werden dus omsingeld door andere fregatten.
Tussen De Zeven Provinciën en het Canadese Halifaxklasse fregat, liet een onderzeeboot zijn masten zien. Op die manier weten uitkijken waar men op moet letten, al gebruikt een onderzeeboot in de buurt van marineschepen meestal alleen de dunste periscoop (de aanvalsperiscoop). En dan nog heel even. Niet makkelijk om te spotten, dus heel belangrijk om vooraf even in het echt te zien. (Bron: NLDA)
Nuttige kennismaking
Om 0000 werden wij weer afgelost en gingen we naar het cafetaria om nog brood te eten en vervolgens ging ik naar bed.
Op zo'n dag leer je heel erg veel. Je kan vragen stellen aan iedereen en vooral op de brug zie je heel goed wat het schip doet. De brug is namelijk de 'eyes and ears' van het schip. Vooral tijdens de oefeningen is het op de brug heel erg druk en dat spreekt mij persoonlijk heel erg aan. De officier van de wacht krijgt veel informatie binnen van de verbindelaars (de seinen), de uitkijk en de commandocentrale. Vervolgens bepaalt de officier van de wacht welke koers het schip gaat varen en dat gebeurt allemaal best snel wanneer er bijvoorbeeld een vijand nadert.
Heel gaaf om te zien hoe dat in zijn werking gaat.
Ondanks het feit dat ik voor de Technische Dienst opkom en me dus in principe nauwelijks met de Operationele Dienst ga bezig houden, is het voor de beeldvorming heel erg fijn. Je ziet namelijk duidelijk hoe de techniek aan boord van een schip samenkomt in een ruimte en hoe het wordt gebruikt om te varen en oorlog te kunnen voeren.
De bootjesreis moet als het aan mij ligt zeker in het opleidingsprogramma blijven omdat je namelijk een heel duidelijk plaatje krijgt van hoe het leven aan boord van een schip is en wat het kan.