Marineschepen.nl
 
   
 

Elbit levert Elektronische Oorlogvoering-systemen en simulatoren aan Britten en mikt ook op Nederlandse marine



Bericht geplaatst: 07-09-2022 | Laatst aangepast: 07-09-2022


Elbit Systems heeft de komende jaren veel werk in het Verenigd Koninkrijk. In 2021 kreeg dochteronderneming Elbit Systems UK als onderdeel van een consortium met Babcock en Qinetiq, de opdracht om systemen voor elektronische oorlogvoering te leveren voor de Britse marine. Ook is Elbit Systems UK geselecteerd als een van de training en simulatiepartners van de Royal Navy. Marineschepen.nl sprak met CEO van Elbit Systems UK Martin Fausset.

Dit is een gesponsord artikel. Meer info onder aan deze pagina.

Astute
Een onderzeeboot van de Astuteklasse. (Foto: Britse marine)

De ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk zijn voor Nederland interessant omdat de Britse marine een belangrijke partner is van de Nederlandse marine, zeker op gebied van opleidingen, en omdat de marine met de komst van nieuwe schepen geïnteresseerd is in de vernieuwing en uitbreiding van simulatoren. Daarnaast is de Nederlandse marine op zoek naar een leverancier voor systemen voor elektronische oorlogvoering.



"Elbit Systems UK heeft momenteel 600 werknemers en groeit snel", zegt Martin Fausset. Elbit Systems UK is dan ook niet alleen actief op marinegebied, maar werkt ook in opdracht van de Britse landmacht en luchtmacht. "En we hebben een electro-optics-bedrijf."

"We hebben een paar joint ventures. Met Thales werken we aan het Watchkeeper UAV-programma voor de Britse landmacht [Watchkeeper is een drone gebaseerd op de Hermes 450 van Elbit, JK] en in een andere joint venture leveren we het militaire vliegeropleidingssysteem voor het Verenigd Koninkrijk. Daar hebben we 42 vliegtuigen voor waar de luchtmacht, marine en landmacht hun vliegers mee opleiden. Daarnaast investeren we in een nieuwe fabriek en hebben we een technisch centrum gecreëerd."

"Dus Elbit creëert in het Verenigd Koninkrijk een aanzienlijke footprint zodat de klant zich verzekerd weet dat ze te maken hebben met een Britse front-end en kunnen bereiken wat ze 'vrijheid van handelen en operationele soevereiniteit' noemen. Dat zijn twee zeer belangrijke concepten voor het VK."

MEWSIC
Illustratie van een Type 31 fregat, momenteel in aanbouw. (Beeld: Elbit Systems)

Uitgebreid programma voor elektronische oorlogvoering
In november 2021 wonnen Elbit Systems UK, Babcock en Qinetiq de aanbesteding voor het eerste deel van het programma voor elektronische oorlogvoering (EOV), MEWSIC (kort voor Maritime Electronic Warfare Systems Integrated Capability) genaamd. Veel meer dan dat dit consortium van bedrijven deze opdracht had gekregen, is publiekelijk niet bekend gemaakt. Uit de woorden van Fausset blijkt dat het om een omvangrijk en langlopend programma gaat.

"Het programma zal ongeveer twaalf jaar lopen en is ontworpen om de EOV-capaciteiten van de Britse oppervlaktevloot te upgraden. Het gaat dan om EOV-systemen, EOV-command & control en de integratie in de scheepsarchitectuur, afhankelijk van het type schip. Om dat te doen hebben we onze beste systemen van verschillende andere programma's in andere landen naar het Verenigd Koninkrijk gehaald en aangepast aan de wensen van de Britse marine."

"Dus de komende twaalf jaar zal de Britse vloot voorzien worden van systemen die, natuurlijk, ook in het Verenigd Koninkrijk worden gebouwd. Daarnaast zal de vloot worden voorzien van systemen om te testen en personeel op te leiden."

Voor de Nederlandse marine kan dit relevant zijn, want voor een groot deel komen de systemen overeen met de Aqua Marine suite van Elbit, een systeem dat is aangeboden aan Nederland. Dat liet Elbit Systems eerder aan Marineschepen.nl weten.

Voor welke schepen het programma precies bedoeld is, blijft nog in het midden. Een groot deel van de Britse vloot krijgt met het programma te maken, laat Fausset weten.

"Het is een significant project", zegt Fausset. "We bouwen een nieuwe productie- en ontwikkellocatie voor Elbit Systems UK. Een capaciteit die overigens niet alleen voor de Royal Navy is, maar potentieel ook voor export vanuit het Verenigd Koninkrijk."

Concrete verkopen zijn er nog niet. Maar "we hebben zeker gesprekken gevoerd met geïnteresseerden. Ik denk dat ieders plannen nog vrij vloeibaar zijn, maar er zijn NAVO-landen die interesse hebben."

Wat zou kunnen helpen is dat het Type 31-fregat, dat door Babcock gebouwd wordt voor de Royal Navy, in het buitenland met interesse wordt bekeken. Polen en Indonesië hebben inmiddels schepen besteld.

Trainer
Maritime Composite Training System (MCTS) op de marinebasis HMS Collingwood in Fareham. (Foto: Britse marine)

Simulatoren onder hoede van Elbit en partners
Behalve op EOV-gebied, zal de Britse marine ook een vernieuwing zien op gebied van simulatoren en trainers. Dergelijke systemen worden al lange tijd gebruikt binnen marines, maar krimpende vloten en de verbeterde technologie geven marines de mogelijkheid om bemanningen op te leiden op de wal zodat men aan boord er minder tijd mee kwijt is.

"Elbit Systems UK werd ruim een jaar geleden gekozen, opnieuw als onderdeel van een consortium, als 'training and simulation partner' van de Royal Navy voor twaalf jaar", zegt Fausset, doelend op het consortium met de naam Team Fisher waar onder andere Capita, Raytheon UK, Fujitsu en de universiteit van Lincoln deel van uitmaken. "Dus ook dit is een langlopend programma, waarin we nauw zullen samenwerken met de marine om de trainingsmethoden en -faciliteiten te moderniseren en verbeteren. We runnen inmiddels meerdere vestigingen en het is dus aan ons om deze beschikbaar te maken voor de marine."

"Het gaat om trainingsfaciliteiten op een aantal marinebases in het Verenigd Koninkrijk", vervolgt Fausset. "En in het bijzonder de toekomstige onderzeebootschool, waar onze systemen in zullen worden geplaatst." Deze opleidingslocatie, genaamd Submarine Training Facility wordt momenteel gebouwd op de onderzeebootbasis in Faslane, Schotland. De huidige Royal Navy Submarine School die in het uiterste zuidwesten van Engeland op HMS Raleigh is gevestigd verhuist samen met onderzeeboot-elementen van andere opleidingsinstituten naar het noorden. Op de nieuwe school worden de opleidingen en trainingen ondergebracht voor alle Britse onderzeeboten.

Een andere, bestaande, faciliteit die Elbit Systems UK onderhanden neemt is de Maritime Composite Training System in Portsmouth. Deze trainer is bedoeld voor het opleiden en trainen van personeel werkzaam in commandocentrales van schepen.



"In beide gevallen zullen we gedurende de looptijd van het programma nieuwe technologiën inbrengen om systemen te moderniseren, vervangen en verbeteren, als onderdeel van het Team Fisher-programma om de bestaande marine-faciliteiten te transformeren naar een nieuw systeem. Het oogmerk hierbij is het sneller afleveren van beter getraind personeel voor operationele inzet. Het is heel divers en er zijn veel opleidingsfaciliteiten waar naar gekeken wordt en die worden gemoderniseerd."

Ook op dit onderdeel is de opdracht die Elbit Systems UK heeft niet beperkt tot de marine, zegt Fausset. "We werken intensief samen met de Britse landmacht. In het bijzonder de levering van de nieuwe simulatiefaciliteiten van de artillerieschool. Die nieuwe simulatoren werden begin dit jaar geopend en er volgt meer in de komende twaalf tot achttien maanden binnen de landmacht."

Elbit Systems UK gebruikt voor deze programma's de kennis en ervaring van het moederbedrijf uit Israël. "We hebben de technologie en ervaring die we vanuit Israël naar het Verenigd Koninkrijk kunnen halen. Natuurlijk zijn er veel verschillen op gebied van eisen en op operationeel vlak, maar als je een laag naar beneden gaat naar het niveau van hoe krijg je kennis in de hoofden van mensen, dan zijn er veel overeenkomsten. Dus dan gaat het over efficiency van trainingen, het gebruik van simulatietechnieken, etc. Dat zijn universele zaken. We brengen de ideeën, technieken, de manier van denken en systemen naar de trainingslocaties in het VK."

"Natuurlijk werken we dan intensief samen met de opdrachtgever en het bedrijf dat de originele software en systemen levert voor aan boord. Op die manier weten we zeker dat we de juiste standaard, de juiste configuratie van de echte systemen simuleren."

"Hier zit de door Elbit ontwikkelde simulatiesoftware genaamd One Sim in", zegt Fausset. "We voegen daar operationele data die we van de klant krijgen aan toe. Vanzelfsprekend wordt het geheel dan specifiek en geclassificeerd, maar dan heb je de basis die je in tal van vormen kan gebruiken. Dit stelt ons in staat om complexe simulatiefaciliteiten op een efficiente manier te runnen. Er zijn mogelijkheden om simulatoren te koppelen en te combineren met training in het echt. Het levert de Royal Navy enorme flexibiliteit en dankzij de open architectuur van ons systeem is het mogelijk om het up to date te houden en aan te passen aan de systemen van de klant. Je bent eigenlijk alleen beperkt door je voorstellingsvermogen."



VR voor opleiding vliegkampschepen
De huidige trainers van Elbit Systems UK zijn vooral gericht op het personeel op de brug en in de commandocentrale. Het zijn tactische trainers voor individuen en teams.

"We hebben de Royal Navy echter veel meer te bieden op het gebied van operationele systemen, onderhoudstraining en andere gebieden waar verschillende technieken zoals virtual of augmented reality toegevoegde waarde hebben," zegt Fausset.

"We hebben low level training gedaan die opvallend kosteneffectief bleek dankzij gebruik van VR. Onlangs hebben we een VR-systeem opgeleverd voor vliegdekpersoneel van de Britse vliegkampschepen HMS Queen Elizabeth en HMS Prince of Wales. Dit vervangt het gebruik van een full size mock-up en echte vliegtuigen. Zoals je begrijpt moet het werken met vliegtuigen op een vliegdek zorgvuldig en voorzichtig getraind worden. Weliswaar moet een deel daarvan beoefend worden op een echt schip, maar best wel veel kan gesimuleerd worden door gebruik te maken van een relatief simpel VR-systeem. Hierdoor kan de basistraining gedaan worden met een heel goedkope oplossing die we heel snel in elkaar hadden gezet en de Royal Navy nu al gebruikt als onderdeel van de opleiding. De marine kan daardoor hun vliegtuighandlers en marshallers veel goedkoper, sneller en efficienter opleiden dan voorheen."



Dit is een gesponsord artikel. Bij een gesponsord artikel kiest een opdrachtgever het onderwerp van het artikel. Elbit Systems heeft Marineschepen.nl betaald om dit artikel te schrijven over dit onderwerp, maar Elbit Systems had geen invloed op de journalistieke inhoud.



comments powered by Disqus




Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen

Elektronische Oorlogvoering

Onbemand jagen op onderzeeboten