De marine van Venezuela heeft gisteravond beelden en audio vrijgegeven van het incident tussen het cruiseschip RCGS Resolute en patrouilleschip Naiguatá. Na de aanvaring zonk het Venezolaanse marineschip. Alle bemanningsleden werden gered.
De boeg van de Resolute heeft al duidelijk schade aangericht aan de opbouw. Het bemanningslid dat het filmpje maakte stond net voor de schoorsteen en achter het seindek aan bakboordzijde (het seindek ligt in het verlengde van de brugvleugel). Links in beeld is de wand van de schoorsteen. De 'reling' van de Naiguatá is verbogen. (Bron: Marine Venezuela)
Waarschijnlijk is, volgens Marineschepen.nl, dit de positie waar het bemanningslid heeft gefilmd. (Foto: Marine Venezuela, bewerking door Marineschepen.nl)
In een verklaring van zo'n 17 minuten wordt door de Venezolaanse marine uitgelegd wat er volgens Venezuela in de nacht van maandag op dinsdag gebeurde tussen de twee schepen. Voor het eerst werden daarbij beelden getoond en is er audio te horen van het contact tussen de twee schepen over de radio.
Met de verklaring wil de Venezolaanse marine duidelijk maken dat het cruiseschip de Naigatá (GC-23) heeft aangevaren. Aan de hand van een plot wordt getoond dat de Naiguatá rechte koers vaart en dat de Resolute plots bakboord uit gaat. De pijlen geven aan dat dit op snelheid moet zijn gebeurd. Eerder zei de rederij van het cruiseschip dat de Naiguatá juist de Resolute had geramd.
De AIS-gegevens van de Resolute en de beelden die gemaakt zijn vanaf het marineschip, tonen echter een cruiseschip dat nauwelijks vaart heeft. De indruk die deze informatie wekt is dat de Naiguatá wilde voorkomen dat de Resolute weg zou varen en bijvoorbeeld voor het cruiseschip is gaan liggen.
Op de beelden is dan ook te zien dat de twee schepen een tijdje dicht bij elkaar liggen (er is dan al schade), de boeg van de Resolute op korte afstand van de Naiguatá. Als het marineschip niet aangevaren had willen worden, was dat het moment geweest om weg te varen.
Nadat de boeg van de Resolute al wat staal van de Naiguatá heeft verbogen, vindt de bemanning in de midscheeps het toch een beetje spannend worden. Zij zetten een paar stappen achteruit en gaan naar de stuurboordzijde tussen de schoorsteen en brugopbouw. Dan pas klinkt er wat panierk in de stemmen, mogelijk omdat het marineschip naar stuurboord overhelt. Dat is mogelijk ook het moment geweest dat de bulbsteven van de Resolute de scheepshuid van de Naiguatá onder de waterlijn openscheurde. Daarna is de boeg te zien van de Resolute en is te horen hoe de brugramen van de Naiguatá aan diggelen gaan.
De volledige verklaring van de Venezolaanse marine. Zij stellen dat de Naiguatá doelbewust is geramd.
Hieronder apart de aanvaring in beeld en de audio, die beide ook in bovenstaande video zijn getoond.
Video of moment a Portuguese ship rams into a Venezuelan naval boat after sailing into Venezuelan waters & ignoring orders
The Portuguese ship left the Venezuelans soldiers to drown after capsizing their boat. The sailors were later rescued by compatriots @ArmadaFANBpic.twitter.com/XGFGzBGsIk
Of de audio tussen de twee schepen authentiek is, is niet te achterhalen. Bijna een week na het incident kan die audio vrij eenvoudig zijn gemanipuleerd. In de fragmenten die de Venezolaanse marine heeft vrijgegeven is te horen dat de Resolute wordt ondervraagd en het gaat vooral over het verblijf in de territoriale wateren. Het cruiseschip zegt niet te weten dat ze daar zijn, maakt excuses en zegt vaart te zullen maken naar Curaçao. De Naiguatá geeft opdracht om mee te varen naar Isla Margarita. Als de Resolute dat niet doet, waarschuwt het marineschip dat het wapens zal gebruiken. De reden die het aanvoert is dat een doorvaart in territoriale wateren wel toegestaan is, maar dan alleen zonder te stoppen. De Naiguatá geeft in deze audio opdracht aan de Resolute om de machines te stoppen.
De audio eindigt met geluiden vanaf de navigatiebrug, althans zo klinkt het en ook daarvan is de herkomst natuurlijk niet betrouwbaar. Er worden roerorders gegeven om het marineschip naar stuurboord te laten varen.
Of die roerorders echt zijn gegeven is dus niet zeker, maar zeker is wel dat de schepen elkaar raakten. Op de beelden is te zien dat zij weinig vaart hadden. De schade was desondanks groot aan boord van de Naiguatá. Dat is overigens verklaarbaar, want een schip met de hoogste ijsklasse dat bovendien veel meer massa heeft dan de Naiguatá, boort eenvoudig door het dunne staal van een marineschip. De meeste moderne marineschepen worden immers gebouwd van relatief dun staal om het schip en de voortstuwing zo licht mogelijk te houden. Het staal van de Naiguatá kon in ieder geval niet op tegen dat van de Resolute.