Damen gaat opnieuw schepen bouwen voor de Pakistaanse marine. De verwachting is dat het Nederlandse bedrijf twee nieuwe Offshore Patrol Vessel's (OPV) gaat produceren als vervolg op de twee van de Yarmookklasse, die in 2020 door Damen opgeleverd werden.
PNS Yarmook tijdens de proefvaart in de Zwarte Zee. (Foto: Damen)
De nieuwe schepen zullen gebaseerd worden op het OPV-2600 ontwerp van Damen, zo bevestigde Damen tegenover Janes. Op 15 juli van dit jaar werd de kiel van het schip gelegd in Galati.
Weinig details bekend
Vanuit het Pakistaanse kamp worden, net als bij de bouw van de eerste twee, bijzonder weinig details bekendgemaakt. Pas tijdens de ceremonie ter gelegenheid van het snijden van het staal half juli werd duidelijk dat er een vervolg zou komen op de twee eerder gebouwde OPV's.
Dit gebrek aan details betekent dat ook de financiële afspraken rondom de deal onduidelijk blijven. Het contract voor de eerste twee schepen werd in 2017 getekend, maar nog altijd is geen zekerheid over de financiële voorwaarden van dit contract.
Eerdere Nederlands-Pakistaanse samenwerking
Het is dus niet de eerste keer dat Damen en Pakistan samenwerken. Al sinds 1986 wordt er samengewerkt, ook al bestelt Pakistan meerdere schepen bij partijen uit andere landen. In 2020 leidde de Nederlands-Pakistaanse connectie dus tot de bouw van PNS Yarmook en PNS Tabuk. Deze OPV's werden volledig gebouwd op de Roemeense werf van Damen in Galati. Die schepen waren gebaseerd op het OPV-1900 ontwerp van Damen. Ze zijn 91 meter lang, hebben een waterverplaatsing van 2300 ton, kunnen 138 bemanningsleden huisvesten en er is ruimte voor een helikopter op het dek. Op 13 februari en 12 november 2020 werden ze in dienst gesteld.
De nieuwe schepen zullen net als de twee voorgangers volledig op de Roemeense werf in Galati gebouwd worden. Bij de bouw van de Yarmook en de Tabuk was het de keuze van de Pakistaanse marine om allebei de schepen in Roemenië te produceren.
Beide nieuwelingen zullen iets groter uitvallen dan de Yarmook en de Tabuk. De lengte zal 98 meter
bedragen en de waterverplaatsing is naar verwachting 2600 ton.