Onlangs is in Nederland een nieuwe vrouwencampagne van Defensie van start gegaan. In o.a. de filmpjes online en op televisie gaan vrouwen de strijd aan met de vooroordelen die mensen hebben over vrouwen bij Defensie. In Noorwegen zal men opgelucht naar die Nederlandse campagne kijken; aan een officiële vrouwencampagne is geen behoefte meer. De vrouwen voeren nu zelf via Instagram 'campagne'.
Een matroos van de Noorse marine. (Foto: @annikenbryn)
De Nederlandse campagne moet vrouwen werven en tegelijkertijd het beeld dat mensen hebben over vrouwen bij Defensie enigszins rechtzetten. Zo reageren de dames in filmpjes op tweets vol vooroordelen. De campagne wordt goed gewaardeerd en interesseert ook mannen. "Mij hebben ze," schreef een mannelijke reclamerecensent afgelopen zaterdag in Het Parool nadat hij de lezers had gewezen op de aantrekkelijke militairen in de filmpjes. Laat de recensent de Noorse activiteiten op social media dan maar niet zien.
In 2013 werd Noorwegen het eerste Europese land en het eerste NAVO-land waar ook vrouwen dienstplichtig zijn. Daarmee werd in één klap een einde gemaakt aan vooroordelen die mensen hadden van buiten Defensie over vrouwen in de krijg. En volgens goed hedendaags gebruik wordt ook in Noorwegen dat nieuwe beeld gedeeld via social media, en vooral via de razendpopulaire Instagram-tag #jenteriforsvaret (#vrouwenbijdefensie). Combineer deze tag met het inmiddels wereldberoemde Instagram-account van de Noorse marineofficier Lasse Matberg en voor de Noorse krijgsmacht is geen betere reclame denkbaar.