Marineschepen.nl
 
   
 

Finse bedrijven bieden BelgiŽ deze zeemijnen aan


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 10-08-2022 | Laatst aangepast: 10-08-2022


De twee Finse bedrijven DA Group en Forcit willen BelgiŽ hun zeemijnen aanbieden. Dat vertelden woordvoerders van beide bedrijven aan Marineschepen.nl.

PM16
Een Finse NH-90 helikopter nam deze week deel aan een mijnenlegoefening in het noorden van de Oostzee. Hier wordt een PM16/ Blocker-mijn in zee gegooid. (Foto: Finse marine)

Eerder dit jaar werd bekend dat de Belgische marine van plan is om een mijnenlegcapaciteit te verwerven. Een vrij onverwacht besluit en er is ook verder weinig over gemeld door de Belgische Defensie. Bekende zeemijnen zijn onder andere de Duits-Italiaanse Manta-mijn en de Zweedse Rockan. Maar ook in Finland worden zeemijnen geproduceerd en geŽxporteerd. Vorig jaar bestelde Estland nog een, naar eigen zeggen, aanzienlijk aantal Blocker-zeemijnen bij Forcit.





De zeemijn uit de Turso-familie van DA Group is de MM30. Het zijn verschillende systemen, maar kruipen wel naar elkaar toe. In september 2021 maakten de twee Finse bedrijven bekend samen te zullen gaan werken op gebied van zeemijnen. De Blocker van Forcit krijgt de elektronica van de DA Group en de Turso-mijnenfamilie wordt voorzien van explosieven van Forcit.

Het is niet bekend hoe BelgiŽ de mijnen wil kunnen gaan leggen, maar dat kan door schepen die voorzien zijn van een mijnenlegrails of van een kraan, ook is het mogelijk om mijnen te leggen vanuit een helikopter. De Finse Defensie toonde gisteren nog beelden van een NH-90 helikopter die Blocker-mijnen legde. Beide zeemijnen zijn standaard voorzien van een onderstel met wieltjes.



MM30
De MM30 werd in 2020 geÔntroduceerd en is een geavanceerde invloedsmijn; de mijn ontploft zodra de sensoren een geschikt doel herkennen. Dat is dus anders dan een contactmijn, een dergelijk systeem detoneert zodra een schip tegen de mijn vaart.

MM30
MM30 van DA Group. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Als invloedsmijn beschikt de MM30 over tal van sensoren: een magnetische sensor om het magnetisch veld van een schip (of onderzeeboot) te detecteren, een druksensor die de druk van een schip detecteert, hydrofoons die het geluid opvangen van schepen zodat schepen herkend kunnen worden en bepaald kan worden of het doel dicht genoeg in de buurt vaart, een sensor (UEP) die een elektrisch veld van een schip kan waarnemen en een lichtsensor. De lichtsensor is bedoeld om zaklampen van duikers (die de mijn onschadelijk willen maken) of drones kan opvangen. Het jagen op deze mijnen is dan ook een stuk lastiger geworden, en ook het vegen is niet eenvoudig. De UEP-sensor kan onderscheid maken tussen een echt schip en een veeg-tool die een grote hoeveelheid energie moet gebruiken om doelen na te bootsen.



Blocker
De andere Finse mijn is de Blocker, of PM16 zoals de naam is binnen de Finse krijgsmacht. Deze mijn heeft een levensduur van 25 jaar als deze wordt opgeslagen en blijft 2 jaar werken als de mijn in het water is gelegd. Dat kan tot een diepte van maximaal 200 meter.

Ook de Blocker is een invloedsmijn en heeft meerdere sensoren. In de basis zijn dat de magneetsensor, druksensor en akoestische sensor. Optioneel is de lichtsensor.

De Blocker werd in 2015 geÔntroduceerd.

MM30
Blocker of PM16 van Forcit. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Afschrikking
Zowel van de Blocker als van de MM30 passen twaalf stuks in een Sumico-container. Deze container kan worden aangesloten op het combat management systeem van het schip dat de mijnen gaat leggen, zodat de mijnen geprogrammeerd kunnen worden. De Blocker heeft een zogenaamde hazard classificatie waardoor, zo liet een woordvoerder van Forcit weten, de mijnen dicht bij elkaar opgeslagen mogen worden.

Beide mijnen zijn van kunststof, maar zijn geen stealth-mijnen. Volgens Forcit worden ze vooral ingezet als afschrikking en is het doorgaans de bedoeling dat een potentiŽle tegenstander weet dat er mijnen zijn gelegd.

Hoewel BelgiŽ en Nederland op mijnenbestrijdingsgebied intensief samenwerken en over veelal dezelfde platformen beschikken, heeft de Nederlandse marine nog niets publiek gemaakt over een eventuele Nederlandse mijnenlegcapaciteit.
De Belgische aanbesteding is nog niet van start gegaan, zo begrijpt Marineschepen.nl van de genoemde Finse bedrijven.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen