Dinsdag zijn in Den Helder de handtekeningen gezet onder een unieke samenwerking tussen Thales en de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van de marine. De twee gaan samen sensoren en systemen van Thales onderhouden in Den Helder en Hengelo. Zo zullen ook de Zuid-Koreaanse Goalkeepers in Den Helder door Thales en DMI een revisie krijgen.
Het startschot voor de samenwerking werd gegeven bij de DMI in Den Helder. De groene SMART-L EWC in de testruimte is bestemd voor de luchtmacht. Geheel links is een LW-08 radar van een M-fregat te zien. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Twee jaar geleden werd in Den Helder al afgesproken dat Thales en DMI (voorheen het Marinebedrijf en materieel logistieke en faciliterende afdelingen van de CZSK) zouden gaan samenwerken op gebied van onderhoud. Sindsdien hebben de twee partijen niet stilgezeten, maar er moest het nodige gebeuren. Ze moesten elkaars taal leren spreken en inhoudelijk moest de publiek-private samenwerking vorm krijgen. Na een jaar stond alles op papier, maar moest het nog door de Haagse molen. Dat is nu achter de rug en kan de samenwerking van start.
Jaime Karremann van Marineschepen.nl sprak met de twee mannen die aan de basis staan van de samenwerking: projectleider namens DMI Peter Oerlemans en Erik Dontje, verantwoordelijke namens Thales.
Thales en DMI zochten elkaar op omdat ze beide werken aan dezelfde systemen zoals de diverse radars en optronische apparatuur van Thales en natuurlijk de Goalkeeper. Door samen te werken hopen de twee partijen efficienter te kunnen werken. De veranderingen bij de marine en bij Thales hebben de twee bij elkaar gebracht. Voor de wat oudere systemen heeft Thales namelijk moeite om kennis en ervaring te behouden en DMI heeft een uitdaging door de kleinere vloot.
In 2014 werd de intentieverklaring ondertekend. CEO van Thales Nederland Gerben Edelijn en Commandant Zeestrijdkrachten LGENMARNS Rob Verkerk schudden elkaar de hand, geheel links Erik Dontje en rechts Peter Oerlemans. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Van Nederland tot Zuid-Korea
Waar vroeger de radars van de marine in Den Helder door een team van DMI werd onderhouden en de radars van buitenlandse klanten van Thales in Hengelo, kunnen de systemen nu onderhouden worden waar er op dat moment plaats is. Bovendien zal personeel van Thales ook in Den Helder werken en mensen van DMI in Hengelo.
Erik Dontje: "In eerste instantie gaat het om alle SEWACO (Sensor- Wapen- en Commandosystemen, JK) die door Thales zijn gemaakt en bij de Koninklijke Marine in gebruik zijn. Dus bijvoorbeeld ook de systemen van Portugese of Belgische fregatten en de Goalkeepers van de Zuid-Koreaanse marine krijgen in Nederland een revisie. De SMART-S Mk2, die niet in gebruik is bij de Nederlandse marine, valt daar dus niet onder maar in een later stadium zouden we die wel in Den Helder kunnen onderhouden door personeel van Thales."
Unieke samenwerking
De samenwerking is uniek. Dontje: "Ik heb deze manier van samenwerken niet eerder gezien. Het is bijvoorbeeld echt anders dan de samenwerkingen die de luchtmacht op Vliegbasis Woensdrecht heeft met externe partijen. Hier gaat het om gezamenlijk werken aan onderhoud en zijn de partners gelijkwaardig, in plaats van dat er werk wordt uitbesteed."
Peter Oerlemans vult aan: "Een ander belangrijk kenmerk is dat de samenwerking met gesloten beurs gaat. We werken voor elkaar en aan het einde van het jaar moeten we allebei er financieel neutraal uitkomen."
Toekomst
Hoewel de focus in de samenwerking ligt op onderhoud, zien beide partijen meer voordelen. De twee organisaties hebben straks toegang tot veel meer kennis en capaciteiten. Zo kan Thales gebruik maken van de kennis en ervaring die DMI als instandhoudingsbedrijf heeft om betere systemen te ontwikkelen, waar de marine -maar ook de Nederlandse economie- in de toekomst weer baat bij hebben.