Marineschip Venezuela gezonken na aanvaring


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 01-04-2020 | Laatst aangepast: 03-04-2020


Het Venezolaanse patrouilleschip Naiguatá (Guaicamacutoklasse) is gezonken na een aanvaring met een Portugees cruiseschip, dat werd vannacht (Nederlandse tijd) bekend. Alle 44 bemanningsleden zijn gered. Het cruiseschip is doorgevaren naar Willemstad, Curaçao.

Naiguata
De Naiguata tijdens het proefvaren. (Foto: GFDL)

Update! De Naiguatá zou zijn gezonken doordat het zelf de Resolute heeft geramd. Lees hier meer. En op deze pagina meer info over de route van de Resolute.



Nachtelijke aanvaring
Het ongeluk gebeurde maandag 30 maart om 0045 uur voor de kust van Venezuela. De aanvaring zou ten noordwesten [eerder werd ten noordoosten gemeld] van het eiland La Tortuga hebben plaatsgevonden. Het Venezolaanse regime heeft woedend gereageerd op het incident. Venezuela heeft ook informatie gegeven, maar er is weinig info uit onafhankelijke bronnen.



Het patrouilleschip was volgens Venezolaanse media op het cruiseschip af gegaan toen het zich zo'n zeven mijl van La Tortuga bevond. De OPV had opdracht gegeven aan het cruiseschip, dat dus in Venezolaanse territoriale wateren voer, om koers te zetten naar Isla Margarita. Dat ligt ten oosten van het eiland La Tortuga, de Resolute kwam waarschijnlijk uit het oosten en zou daarom dus om moeten keren. Volgens de Venezolaanse autoriteiten zijn de schepen op elkaar gebotst toen de Naiguatá de Resolute begeleidde naar de genoemde haven.



Volgens diezelfde autoriteiten is het cruiseschip daarop doorgevaren zonder de bemanningsleden van de Naiguatá te redden. Die werden gered door Venezolaanse reddingsdiensten. Het schip is naar de bodem gezonken, de diepte is ten noordoosten van La Tortuga zo'n 70 meter. Verder naar het noorden wordt het snel dieper: 180 meter.

Informatie van AIS-gegevens die Halifax Shipping News bemachtigde maakt het verhaal, zoals vaker, toch wat vreemder. Aanvankelijk voer de RCGS Resolute naar het noorden zonder bestemming te hebben opgegeven (zie onderaan deze pagina voor de voorgeschiedenis en de problemen van de rederij). Afgelopen donderdag had het schip een ontmoeting op zee met tanker Kerkyra, afkomstig van Port of Spain, Trididad en Tobago. Daarna voer het door. Zondag, ongeveer 60 mijl vanaf Venezuela (buiten de territoriale wateren), meldde de Resolute volgens de website echter dat er voortstuwingsproblemen waren. Het schip dreef met een snelheid van één knoop naar het zuidwesten, richting het eiland La Tortuga.

Opvallend genoeg heeft de AIS van de Resolute, geheel tegen de regels in, een tijdje uitgestaan. Van 0327 uur zondag 29 maart t/m 1652 uur diezelfde dag was de AIS aan en dreef het met 1 tot 2 knopen. De botsing volgde die nacht. En pas de volgende middag heeft de Resolute AIS weer aangezet, toen was het schip al lang in de buurt van Bonaire kennelijk weer opgelost en koerste het schip -met nieuwe bestemming- Willemstad, naar Curaçao.



Willemstad
De Resolute ligt sinds maandag in Willemstad, Curaçao, aan de Motet Wharf in de Sint Annabaai. Venezuela heeft vanzelfsprekend aangegeven dat er een onderzoek en rechtszaak aan komt. Voor Curaçao, dat een autonoom land is, is het natuurlijk niet prettig dat de Resolute in de haven ligt.

Beelden van de Resolute in Willemstad tonen beschadigingen aan de boeg. Van het zinken van de Naiguatá zijn (nog) geen beelden gepubliceerd. Het is speculeren waardoor het marineschip precies is gezonken. De boeg van de Resolute moet zich hoog in de opbouw van het patrouilleschip hebben geboord. Mogelijk heeft de bulbsteven de onderzijde van het marineschip beschadigd. Of het schip heeft zoveel slagzij gemaakt, dat er water binnen kwam.

Resolute
De route van de Resolute aan de hand van de AIS-gegevens van het schip. Rechts in beeld is het laatste stukje te zien van de route die het schip heeft afgelegd zonder voortstuwing, al drijvend dus met een snelheid van 1 knoop. Na passage van La Tortuga maakte het schip weer snelheid en is het schip naar Curaçao gevaren. (Foto: Marinetraffic)

Recht van vrije doorgang
Het is onduidelijk waarom de Venezolaande autoriteiten het schip in eerste instantie wilden aanhouden. Want hoewel de Resolute kort in de territoriale wateren voer, geldt volgens het zeerecht het recht van vrije doorgang. Schepen (uitgezonderd buitenlandse marineschepen) kunnen dus vrij doorvaren, zolang zij zich houden aan de regelementen die het land heeft bepaald, zoals het verbod tot lozen van olie of vissen zonder vergunning.

Mogelijk trok het schip de aandacht omdat het al enige tijd zonder voortstuwing dreef en omdat het AIS een paart keer kort uit had staan.



Weer een aanvaring
De Naiguatá is het tweede marineschip in 2,5 jaar tijd dat door Navantia is gebouwd en is gezonken na een aanvaring. In november 2018 zonk het Noorse fregat KNM Helge Ingstad. Er zijn geen marinewerven bekend die recent twee van de door hun gebouwde schepen in zo'n korte tijd getroffen zag worden door zo'n triest lot. Voor de Venezolaanse marine is het het tweede moderne marineschip dat verloren gaat. In 2012 liep het één jaar oude patrouilleschip Warao van de Guaiqueríklasse bij Brazilië op een rif. Het schip is naar Venezuela getransporteerd en daar ligt het sindsdien.



Naiguatá
De 80 meter lange Naiguatá werd in Spanje gebouwd en werd in 2011 in dienst gesteld bij de Venezolaanse marine als een van de oorspronkelijk vier schepen van de Guaicamacutoklasse. Deze schepen beschikken over diverse sensoren van Thales uit Hengelo; de Variant-radar (net als Zr.Ms. Johan de Witt), maar de Naiguatá over een SMART-S Mk2 van Thales, de Mirador elektro-optische sensor en een STING EO doelaanwijsradar. Ook beschikte het schip over Thales Tacticos software voor de commandocentrale (CMS). De patrouilleschepen worden voornamelijk ingezet voor kustwachttaken.



Botsing met arctisch schip
De 122 meter lange RCGS Resolute is een schip van One Ocean Expeditions en wordt gebruikt voor ijs-expedities bij Antarctica, volgens de reder voldoet het schip dan ook aan de hoogste ijsklasse (Lloyds 1AS). Dat heeft ongetwijfeld effect gehad op impact met het Venezolaanse marineschip.

De Resolute had begin maart de haven Faro Recalada aangedaan in Argentinië. Bij binnenkomst in Willemstad maakte Curacao Ports bekend dat er geen passagiers aan boord waren. Oorspronkelijk zou het schip op 10 april in Valparaiso, Chili, aan de andere kant van het Panamakanaal moeten zijn.

Het waren al geen prettige tijden voor One Ocean Expeditions. In 2019 werden twee van de drie schepen van het bedrijf door de Russische eigenaren teruggetrokken. Hierdoor kwam de Resolute met passagiers en al in de problemen en strandde het schip in Buenos Aires, Argentinië. Van oktober 2019 t/m begin maart 2020 lag het schip daar en was -dus met een korte tussenstop in Faro Recalada- weer voor het eerst in lange tijd naar zee.

De problemen zijn nu alleen maar groter geworden.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Naiguatá ramde Resolute

Noors fregat gezonken