Eerste PPA gedoopt: het nieuwe flexibele patrouilleschip van de Italiaanse marine


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 17-06-2019 | Laatst aangepast: 17-06-2019


Op de boeg staat een 'P' van patrouilleschip, maar de volledig uitgeruste versie is niets minder dan een flink fregat. De eerste van zeven (of misschien wel tien) schepen van de Paolo Thaon di Revelklasse, ofwel PPA, is zaterdag gedoopt.

Kokuka Courageous
De Paolo di Thaon tijdens de feestelijkheden op de werf van Fincantieri. De bulbsteven op de romp is vervangen door een soort extra boeg. (Beeld: Italiaanse marine)

Zaterdagmiddag knalde een fles met bubbels stuk op de romp van de Paolo Thaon di Revel op de scheepswerf van Fincantieri in Muggiano, nabij La Spezia. Opnieuw een belangrijk moment voor de Italiaanse marine dat met de komst van de nieuwe klasse, twaalf oude schepen vervangen ziet. Het gaat dan om de vier lichte fregatten van de Soldatiklasse (aangepaste Lupo's) en acht korvetten van de Minervaklasse.



PPA
De twaalf korvetten en fregatten worden dus vervangen door tien patrouilleschepen. Dat lijkt een achteruitgang, maar dat is het allerminst. De nieuwe schepen, lang bekend onder de naam Pattugliatore Polivalente d'Altura (multifunctionele oceaangaande patrouilleschepen), zijn 143 meter lang en hebben maximaal een waterverplaatsing van 6.270 ton. Daarmee doen ze niet veel onder voor een LCF, dat vaak wordt gezien als een torpedobootjager (in plaats van een fregat).



De PPA's worden gebouwd in drie smaken, en daardoor komt de Italiaanse marine wel weg met de naam 'patrouilleschepen' voor deze klasse. De (in goed Italiaans) 'Light'-versie is ingericht voor patrouilletaken en krijgt een basispakket voor zelfverdediging, de schepen met de configuratie 'Light+' zijn uitgebreid met luchtverdediging en voor de 'Full'-variant wordt alles uit de kast gehaald. De Light+ en Full-schepen krijgen bijvoorbeeld 16 cellen voor de Aster 15 en Aster 30-luchtverdedigingsraketten en de Full krijgt 8 Teseo\Otomat Mk-2/E kruisvluchtwapens tegen schepen en landdoelen. Overigens zijn alle schepen geschikt voor een upgrade naar Full.

Ook de sensoren van de schepen passen bij een volwaardig fregat. Onder de radars, afkomstig van het Italiaanse bedrijf Leonardo, is bijvoorbeeld de Kronos AESA-radar die tot op grote afstanden luchtdoelen kan detecteren en volgen.

Van de zeven schepen die zijn besteld, gaat het om twee Full-varianten, drie Light+ en twee Light. De Paolo Thaon di Revel valt in de Light-categorie.


Nieuwe radars, nieuwe indeling van brug en commandocentrale.

Innnovatie en flexibiliteit
De patrouilleschepen vallen op door de vorm van de romp en de brug. De bulbsteven onder de boeg is in dit ontwerp vervangen door een soort extra boeg. Hoe groot het exacte verschil is, is niet bekend, maar de schepen halen wel een krappe 32 knopen. En dat is snel voor moderne schepen. Revolutionair is de indeling van de brug, of eigenlijk de cockpit.

Een ander kenmerk van het project is de flexibiliteit. De schepen kennen twee modulaire zones (aan de achterzijde en in het midden), waar ruimte is voor in totaal 13 20-voet containers. Deze containers zijn modules voor uitbreiding van ziekenboeg-, logistieke, stafcapaciteit, etc. Hiermee kunnen de schepen ingezet worden voor het leveren van noodhulp tot een operatie in het hoogste geweldspectrum.



Vernieuwing van de vloot
De PPA's maken deel uit van de vernieuwing van de Italiaanse marine. Die vernieuwing werd ongeveer vijf jaar geleden in gang gezet. Eerder deze maand werd de carrier Trieste nog te water gelaten. De LHD zal het vliegkampschip Giuseppe Garibaldi vervangen. Volgend jaar wordt het eerste van de twee Vulcanoklasse bevoorradingsschepen verwacht (de eerste van de twee raakte vorig jaar op de werf in brand en loopt daardoor een vertraging van een jaar op). Verder zijn nog twee FREMM-fregatten gepland, twee nieuwe Type 212 NFS (Near Future Submarine) onderzeeboten en in de toekomst drie LPD's en twee DDX-destroyers. Plus negen korvetten.

Mogelijk worden er nog zes PPA's aan de tien verwachte schepen toegevoegd.

Er is dus nog voldoende werk voor de Italiaanse scheepswerf Fincantieri, dat voor een groot deel in handen van de Italiaanse staat is. Het zal dat steeds meer samen doen met de Franse collega's van Naval Group. Beide partijen hebben vrijdag de samenwerking die in oktober was aangekondigd bekrachtigd. De twee scheepswerven beginnen onder de noemer 'project Poseidon' aan samenwerking in de vorm van het delen van best practices, samen bepaalde R&D activiteiten ontwikkelen, aanbestedingsprocessen verbeteren en samen aanbiedingen ontwerpen voor Frans-Italiaanse projecten en exportmarkten.

Eťn van de exportproducten waar bij de Italiaanse marine veel van wordt verwacht, zo bleek uit de woorden van de Italiaanse admiraal Gardelli afgelopen zaterdag volgens Daily Battlefields, is de European Patrol Corvette (EPC). Behalve Frankrijk zouden ook Polen en RoemeniŽ geÔnteresseerd zijn in deze schepen van 3.000 ton die nu al voor de Italiaanse marine gepland zijn. Met deze korvetten wil Fincantieri concurreren met Damen, dat ook korvetten voor RoemeniŽ wil bouwen.



2021
De komende jaren zal Fincantieri zich in ieder moeten richten op de bouw van de PPA's te Muggiano en Riva Trigoso. In 2021 moet de Paolo Thaon di Revel in dienst worden gesteld, nummer zeven (de laatste die tot op heden is besteld) zal in 2026 moeten volgen.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Brand op LSS Vulcano