Aan boord van Zr.Ms. Van Amstel was vanmiddag veel rook vrijgekomen bij een incident in de achtermachinekamer op het M-fregat. De situatie is onder controle en er zijn geen gewonden gevallen. Afgelopen vrijdag was het ook even schrikken toen er een brandje was op onderzeeboot Zr.Ms. Walrus. Ook dat liep goed af. Beide schepen lagen in de haven van Den Helder.
Archieffoto. Brandoefening op Zr.Ms. Van Amstel. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Vanmiddag ontstond een flinke rookontwikkeling toen in de achtermachinekamer van Zr.Ms. Van Amstel de motor van een ventilatieklep te warm werd, dat meldt een woordvoerder van de marine aan Marineschepen.nl. Er is toen geen melding gemaakt van vlammen. Wel dacht men aanvankelijk dat er een vermiste was en daar is ook actie op ondernomen. Dat was ook de reden dat een ambulance ter plaatse was. Het bericht van de vermiste bleek later loos alarm.
Middels een rookafvoerplan kon de rook snel worden afgevoerd.
Het is het tweede incident op een Nederlands marineschip in vier dagen. Vrijdag ontstond er een kleine brand aan boord van onderzeeboot Zr.Ms. Walrus. De Walrus lag ook in de haven en was net daarvoor afgemeerd na een reis langs onder andere het Franse Cherbourg. Op de Walrus zorgde een oververhitte trafo voor rookontwikkeling, ook die rook werd afgevoerd en ook daar raakte niemand gewond. De schade bleef beperkt.
De afgelopen jaren is vaker gewaarschuwd voor meer incidenten op oudere schepen. De Van Amstel is dit jaar 28 jaar in dienst en de Walrus 26 jaar. Het is echter te vroeg om de incidenten te linken aan de leeftijd van de schepen.
Een grote brand op oudere schepen brengt als extra nadeel met zich mee dat de schade sneller zo groot is dat een schip vervroegd uit dienst wordt gesteld. Een bekend voorbeeld is de brand op Hr.Ms. Karel Doorman in 1968. Overigens overleefde de Walrus in 1986 al een grote brand, toen de onderzeeboot nog in aanbouw was.