Marineschepen.nl

Through fire and water (Higgitt)

Bookmark and Share
Recensie datum: 01-11-2009

HMS Ardent, 1982. Van havenbezoek in Amsterdam tot de ondergang bij de Falkland eilanden.

Through fire and water vertelt het verhaal van HMS Ardent, het Type 21 fregat dat in 1982 tijdens de Falkland Oorlog tot zinken werd gebracht.
Het verhaal begint bij het havenbezoek in Amsterdam, tijdens kerstmis 1981. Het boek volgt de families die hun zonen uitzwaaiden, toen zij niets vermoedend op weg gingen naar de eilanden groep in de Zuid Atlantische Oceaan. Het toont hoe het was voor de Britten om te vechten in die wateren en hoe het was voor het thuisfront, wachtend op nieuws.

Het hele verhaal over wat er precies gebeurde op 23 mei 1982, toen het schip tijdens een Naval Gunfire Support werd aangevallen en 17 keer werd geraakt in iets meer dan 20 minuten.

Veel boeken zijn over de Falkland Oorlog geschreven, maar weinig vertellen zo veel over één schip en één bemanning. Dit boek is één van de meest aangrijpende boeken die ik heb gelezen door uitgebreide verhalen over de families en van de bemanning zelf. Dat laatste maakt dit boek ook erg interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Heel veel wordt duidelijk over de tactiek van de Britten en de Argentijnen, de fouten die zijn gemaakt en de mogelijkheden en onmogelijkheden van (moderne) oorlogsvoering op zee.

Het boek bestaat eigenlijk uit 6 delen: The Bright Side of Life (het normale marineleven: Amsterdam en andere havens), South (op weg naar het zuiden), The Thin Grey Line (de oorlog) Thoughts of Home (van boord) The Benefit of Hindsight (terug naar huis) A Kind of Homecoming (de thuiskomst). Het deel The Thin Grey Line vond ik verreweg het meest interessant, omdat daar dingen naar voren komen die in weinig andere boeken staan. De laatste twee delen zijn indrukwekkend, maar zijn (zeker) naar het eind wat langdradig.

Het boek is makkelijk geschreven, maar soms moeilijk te lezen. Dit komt vooral door typische Engelse spreektaal, waar je tijdens de Engelse les weinig van hebt meegekregen. Een ander punt wat het lezen van het boek voor mij soms wat lastig maakte was de beperkte kennis die ik had van de Type 21 fregatten, ondanks de uitleg van Mark Higgit. Om het helemaal goed te kunnen volgen zou je haast de weg moeten weten aan boord van die schepen. De uitgebreide lijst met afkortingen vergemakkelijkt het een en ander wel, van de andere kant ontbreekt een plattegrond van het schip. Gelukkig lukt het met een beetje fantasie ook wel, maar kennis van de marine verhoogd wel het lees"plezier".

Waardering: Erg goed boek, de moeite waard, maar neem er je tijd voor!
Kennis van de marine benodigd? Ja
Categorie: non-fictie