Marineschepen.nl

Jonge honden, oude helden (Biesemaat)

Bookmark and Share
Recensie datum: 09-11-2009

Avonturen van een jonge Nederlandse onderzeebootmatroos tijdens de Tweede Wereldoorlog

Het is 6 februari  1940 als Jan Biesemaat zich voor het eerst op de marinekazerne in  Vlissingen meldt voor de opleiding tot matroos. Als Nederland een paar maanden later door de Duitsers bezet wordt, zit Jan nog in opleiding. De commandant van de kazerne kondigt de capitulatie aan en stelt iedereen voor de keuze: omkleden in burger en naar huis gaan of oversteken naar Engeland en doorvechten. Jan wil door en samen met andere matrozen uit de opleiding gaan ze aan boord en weten Engeland te bereiken.

De avonturen van Biesemaat beginnen dan pas echt. Hij wordt geplaatst aan boord van Hr.Ms. O21, de meest succesvolle Nederlandse onderzeeboot tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het lukt de O21 om vele vijandelijke schepen tot zinken te brengen, zonder zelf geraakt te worden. Biesemaat maakt vele spannende momenten mee, maar ook bijzondere en mooie momenten aan boord. Ook de vele havenbezoeken en bijbehorende (kortstondige) liefdes worden in het boek beschreven. Na vijf jaar varen en vechten komt Jan weer terug in Nederland. Nog steeds een jonge hond, maar wel een oude held.

Het boek is prettig leesbaar. Het is eerlijk en open geschreven en de typische marinehumor geven de marine van toen (en nu) uitstekend weer. Er wordt weinig aandacht besteed aan het “grote plaatje” van de oorlog ter zee, maar dat is ook helemaal niet nodig. Het zijn de persoonlijke ervaringen, belevenissen en gevoelens van een matroos die keihard werkend zijn steentje heeft bijgedragen aan de oorlog. Door de persoonlijke invalshoek is het boek een uniek kijkje in de marine van toen. Absoluut de moeite waard.

Waardering: Aanrader
Kennis van de marine benodigd? Nee
Categorie: non-fictie/ geschiedenis Tweede Wereld Oorlog