|
BNS Godetia steunschip (België)
Laatst aangepast: 15-05-2015
BNS Godetia is het commando- en logistiek ondersteuningsschip van de Belgische Marine. Het schip speelt ondanks de hoge leeftijd (bijna 50 jaar) een belangrijke rol binnen de Belgische marine en bij de Nederlandse mijnendienst.
BNS Godetia. (Foto: Belgische marine)
BNS Godetia is het eerste schip na de Tweede Wereldoorlog dat volledig in België is ontworpen en gebouwd.
In 1965 werd aan de Schelde in Temse door de Boelwerf begonnen aan de bouw. Het schip werd op 7 december 1965 te water gelaten op 23 mei 1966 in dienst gesteld.
De Godetia was het eerste van de twee steunschepen. Het tweede schip, de Zinnia, volgde twee jaar later, maar week op verschillende punten af van de Godetia en wordt daarom niet gezien als een zusterschip. De Zinnia is overigens in 1993 uit dienst gesteld en sindsdien is de Godetia het enige Belgische steunschip.
Taken
De Godetia, vernoemd naar een bloem, is een commando- en logistiek ondersteuningsschip voor met name mijnenbestrijdingsvaartuigen en andere kleinere marineschepen.
In de rol van commandoplatform voor mijnenbestrijdingsvaartuigen heeft het een planningzaal voor mijnenbestrijdingsoperaties en heeft het communicatiemiddelen voor het opereren met meerdere eenheden. Ook biedt het ruimte aan een staf.
Het schip kan logistieke steun leveren dankzij de werkruimtes voor reparaties, maar ook de medische faciliteiten waaronder een tandartsenpraktijk en een operatiekamer. Daarnaast kan het kleinere marineschepen voorzien van brandstof, water en voeding.
De Godetia was gebouwd met helidek, maar zonder hangar. Daardoor waren de mogelijkheden voor het werken met helikopters beperkt. Tijdens de verbouwing van 1979-1980 werd een kleine hangar toegevoegd.
Zr.Ms. Luymes (Snelliusklasse) links en BNS Godetia in Zeebrugge in 2013. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Verouderd
BNS Godetia is vaker verbouwd: in 1968 en 1969 werden wijzigingen aangebracht en in 1981 had de mid-life modernisering plaats.
De modernisering kwam achteraf echter niet halverwege, want de Godetia heeft de geplande levensduur van 30 jaar met bijna 20 jaar overschreden. Vervanging van het schip is noodzakelijk, maar concrete plannen zijn er nog niet. De A960 moet doorvaren tot in ieder geval 2020. Dan zal de Godetia één van de oudste marineschepen ter wereld in actieve dienst zijn.
Inzet
Ondanks de hoge leeftijd van de Godetia is het een belangrijk schip voor de Belgische marine en voor kleinere Nederlandse marineschepen. De Godetia wordt daarom zo vaak als mogelijk is ingezet.
De Godetia heeft aan vele oefeningen operaties meegedaan. Voorbeelden van recente inzet zijn de amfibische oefening Northern Light 2003 en de amfibische oefening Quick Response 2006 voor de Belgische kust. In 2007 was het stafschip van SNMCMG1, één van de permanente mijnenbestrijdingsflottieljes van de NAVO. Een jaar later was de Godetia het stafschip van de mijnenbestrijdingstak van Arctic Archer voor de Noorse kust. Ook tijdens Beneficial Archer 2010 nabij Schotland was de Godetia het stafschip. In 2012 was de Godetia weer stafschip van SNMCMG1. Tijdens African Partnership Station bij Benin, in 2013, droeg het bij aan de opleiding van Benins marinepersoneel. In datzelfde jaar was het ook stafschip van Beneficial Archer 2013, een Belgisch-Nederlandse mijnenbestrijdingsoefening.
In mei 2015 vertrok BNS Godetia naar de Middellandse Zee om gedurende twee maanden een bijdrage te leveren aan operatie Triton, bedoeld om de vluchtelingenstroom aan te pakken.
Naamsein |
Naam |
In dienst |
Uit dienst |
A960 |
Godetia |
1966 |
|
Afmetingen |
91,8 x 14 x 3,5 |
Max. waterverplaatsing |
2500 |
Max. snelheid |
19 knopen |
Bemanning |
92 (plus extra slaapplaatsen voor opstappers zoals een staf) |
Voortstuwing |
4x Caterpillar 3512 diesels
|
Wapensystemen |
4x .50 machinegeweren
|
Sensoren |
navigatieradar
|
Helikopter |
1 lichte helikopter zoals de Alouette III
|
Sinds 13 augustus 2001
|