Wilhelmshaven - blog 16 bootjesreis 2015


Bericht geplaatst: 29-10-2015

Adelborsten Logistieke Dienst zijn aan boord van Zr.Ms. De Ruyter voor hun kennismaking met de marine. Vandaag vertelt Daan over demagnetiseren bij Wilhelmshaven en een kop koffie met de commandant van Zr.Ms. De Ruyter.

Demagnetiseren
Na afgelopen maandag de thuishaven Den Helder te hebben verlaten om het ruime sop te kiezen, stond er voor dinsdag een bezoek aan Wilhelmshaven gepland. Reden van het bezoek aan Wilhelmshaven: het demagnetiseren - in vakjargon ook wel 'degaussen' genoemd - van het schip. Doel van het demagnetiseren is het optimaliseren van de magnetische scheepsignatuur.



Dit demagnetiseren kon voor Zr. Ms.de Ruyter twee uitkomsten hebben. Optie één, iedereen 'happy' en diezelfde dag kon de luwte van Wilhelmshaven worden verruild voor het ruime sop. Optie twee, een nieuwe (lees:tweede) - in vakjargon ook wel 'deperm' genoemd - behandeling is nodig. Dit zou betekenen dat wij ook woensdag de luwte van Wilhelmshaven hebben moeten kiezen. Op het moment van schrijven van deze blog kan ik u als lezer verkondigen dat wij als Zr. Ms. de Ruyter het ruime sop weer hebben kunnen betreden en onderweg zijn naar onze volgende bestemming. Enfin, genoeg over technisch vakjargon.

Koffie drinken met de commandant
Voor ons als Adelborsten stond er gisteren 'koffie drinken met de commandant' op het programma. Toch enigszins spannend, een gepland gesprek met de commandant van het schip. Zou het gesprek een ongemakkelijk gevoel geven? Of zou het gesprek een 'gezellig' lopende wending nemen? Dat blijft koffiedik kijken. In ons geval het laatste.

Na zeer gastvrij te zijn ontvangen met een kop koffie en/of thee en wat lekkers, vuurden wij als Adelborsten in alle hevigheid vragen af op onze commandant, kapitein-luitenant ter zee Vooijs. Om u een beeld te geven van de situatie binnen het schip op dat moment: de commandant en vier Adelborsten waren onder het genot van een kop koffie aan het keuvelen, terwijl de rest van het schip aangetreden diende te staan in 'gevechtswacht'. Tegenstrijdig zegt u?!

Na een goed half uur gesproken te hebben - over allerhande onderwerpen zoals bijvoorbeeld het voortraject en de ambitie van de commandant, de verwachtingen die hij heeft van zijn officieren, van het schip etc - was het voor ons tijd de kajuit te verlaten.

Gedurende het gesprek kwam de commandant enorm gemotiveerd en gedreven over waarbij hij het beste wil bereiken. Zijn ogen schitterden en branden van passie voor het vak, voor het schip. Mooi om te zien!



Radio
Na een platvoet- en dagwacht mee te hebben gelopen in de commandocentrale was het voor ons - als groepje 'vier' - tijd om ons voor te bereiden op het meelopen met de radiocentrale. Het zou - na het verlaten van Wilhelmshaven - een relatief rustige wacht worden. Een ideale gelegenheid voor ons, als Adelborsten, om zoveel mogelijk vragen te stellen over het reilen en zeilen binnen de radiocentrale.

Al met al kan ik u zeggen dat er de afgelopen 24 uur veel informatie op ons afgekomen is. Interessante informatie door gedreven marinemensen, hetgeen onze nieuwsgierigheid voedt en ons gemotiveerd houdt voor hetgeen nog komen gaat!

Adelborst Daan

Meer blogs op Marineschepen.nl
<< Blog 15: TC, BOZ, HW & KFFIE DRNKN





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Alle blogs bootjesreis 2015

Zr.Ms. De Ruyter