Zweden moderniseert onderzeeboten
Bericht geplaatst: 15-09-2003
Begin september is HMS Södermanland opnieuw te water gelaten. Opnieuw, want de onderzeeboot kwam in 1989 voor het eerst in dienst en is onlangs volledig gemoderniseerd. Op deze manier manier lukt het de Zweedse marine op het hoogste niveau te blijven.
Twee onderzeeboten van de Vastergotland klasse.
Met de indienststelling van HMS Södermanland is direct een nieuwe klasse ontstaan: de Södermanland klasse. Oorspronkelijk maakte HMS Södermanland deel uit van de 4 subs van de Vastergotland klasse, waarvan de eerste boot (HMS Vastergotland) in 1987 in dienst werd gesteld. De eerste 2 subs zijn in reserve gegaan en de laatste 2 (HMS Södermanland en HMS Östergötland) worden voorzien van de nieuwste snufjes.
Tussenvoegen
Om de 2 boten te moderniseren kon de Zweedse bouwer Kockums niet volstaan met het verbouwen van het binnenste van de boot. Omdat een geheel nieuw voortstuwingssysteem moest worden geplaatst, is HMS Södermanland (en dat zal bij HMS Östergötland ook gebeuren) in twee stukken gezaagd en is er een nieuw stuk tussen gezet. Het nieuwe deel bevat de Stirling AIP voortstuwing, met tanks voor vloeibare zuurstof en apparatuur. Dit deel was overigens al ingericht vóór het werd tussengevoegd en is 12 meter lang. Hierdoor heeft de onderzeeboot een lengte gekregen van 60.5 meter en is de waterverplaatsing met 430 naar 1500 ton gestegen.
De 2 boten zijn weliswaar slechts 14 jaar oud, maar de huidige technologische ontwikkelingen rond subs en de keuze van de Zweedse regering en marine voor onderzeeboten, waren redenen om ze te moderniseren. Belangrijkste wijziging is (zoals reeds genoemd) de voortstuwing. De voorheen diesel-electrische voortstuwing, waarbij boven water gevaren moest worden om de accu op te laden en de boot dan een tijdje onder water op de accu kon varen, is verwijderd.
Vlak achter de toren werd de boot uitelkaar gehaald en een stuk tussen gezet.
Varen op zuurstof
Met Stirling AIP vaart de boot op vloeibare zuurstof en kan vele malen langer onder water varen. Daarnaast is de nieuwe voortstuwing veel stiller en trilvrij. Een enorm voordeel dus.
Zodra HMS Östergötland in 2004 opnieuw in dienst wordt gesteld, beschikt de Zweedse onderzeedienst alleen over onderzeeboten met AIP (Air Independent Propulsion) voortstuwing. Want ook de onderzeeboten van de Gotland klasse en toekomstige Viking klasse hebben AIP. De Nederlandse onderzeeboten van de Walrus klasse beschikken niet over een soortgelijk systeem, echter heeft RDM (Rotterdamse Droogdok Maatschappij, de bouwer) wel zo'n systeem ontwikkeld.
Het toevoegen van de AIP sectie is overigens niet de enige wijziging. De Zweedse subs zijn van oudsher ontwikkeld om alleen te varen in de koude Zweedse wateren (Zweden is geen lid van de NAVO en wil bij elk conflict neutraal blijven). Warmer water levert problemen op bij de Zweedse boten: aan boord zullen de temperatuur en relatieve vochtigheid enorm toenemen. Maar om de Södermanland klasse ook in te kunnen zetten bij bijvoorbeeld vredesmissies, zijn de boten ook geschikt gemaakt voor warm water en water dat meer zout bevat. Dit is gedaan door een andere koelingsinstallatie te installeren en minder of geen gebruik te maken van het zeewater als koelwater.
Een andere wijziging is eigenlijk het meest interessant: het commandosysteem is gemoderniseerd en de stealth eigenschappen zijn versterkt. Tevens schijnen ook de sensoren gemoderniseerd te zijn, hier is echter weinig over bekend. Al met al kunnen de 2 "nieuwe" boten weer 20 jaar vooruit.
Foto's
Op 8 september is de HMS Södermanland opnieuw in dienst gesteld.
Sinds 13 augustus 2001