Amfibisch is de trend
Bericht geplaatst: 25-06-2003
Op 19 juni werd het nieuwste Landing Platform Dock van de Britten, HMS Albion, officieel in dienst gesteld. Een dag eerder werd de kiel gelegd van Hr.Ms. Johan de Witt, het tweede Landing Platform Dock van onze marine.
In dienststelling te Devonport Naval Base
Jarenlang kon de Royal Navy alleen beschikken over de verouderde Fearless, die pas vorig jaar uit dienst werd gesteld. Maar die tijd is voorbij sinds HMS Ocean, de Amphibious Helicopter Carrier, in 1998 in dienst werd gesteld.
Tijdens een uitgebreide ceremonie te Devonport werd op 25 juni HMS Albion, het nieuwste Landing Platform Dock, officieel in dienst gesteld. Een nieuwe mijlpaal is bereikt.
Het schip is te vergelijken met Hr.Ms. Rotterdam, beide schepen hebben een dok en bieden ruimte aan mariniers, landingsvaartuigen, voertuigen en helikopters. HMS Albion is echter niet de enige in z'n klasse: zusterschip HMS Bulwark zal spoedig volgen. Ook de Bulwark zal ingezet worden bij amfibische operaties, internationale vredesoperaties en voor humanitaire doeleinden.
Het Britse Korps Mariniers kan nu eindelijk weer beschikken over een eigen LPD. Het zal (ondanks de oefeningen aan boord de Rotterdam) wennen zijn, want de nieuwe aanwinst verschilt in alle opzichten met HMS Fearless, die bijna 40 jaar eerder gebouwd werd. Opvallend is overigens wel dat de schepen van de Albion klasse een bemanning hebben van maar liefst 363 personen. Een enorm verschil met Hr.Ms. Rotterdam (130) en Johan de Witt (146)!
Kielleging
Ook in Nederland wordt gewerkt aan een vergelijkbaar schip naast Hr.Ms. Rotterdam. Op 18 juni legde de secretaris-generaal van het Ministerie van Defensie, drs. T. Annink, de kiel van het tweede Landing Platform Dock van de Koninklijke Marine. De kiellegging vond plaats in het dok van de Koninklijke Schelde Groep (KSG) te Vlissingen-Oost waar het schip wordt gebouwd.
Artist impression van de Johan de Witt
Het amfibische transportschip, dat de naam "Johan de Witt" gaat dragen, wordt het grootste schip van de Koninklijke Marine. Het wordt ruim 10 meter langer dan Hr.Ms. Rotterdam. Tezamen met het eerste LPD (Rotterdam), is het schip in staat om een bataljon mariniers (circa 800 mariniers met bewapening) en materieel te vervoeren. Daarnaast is het schip uitgerust met uitgebreide commandofaciliteiten en zal het schip (net zoals Hr.Ms. Rotterdam als de schepen van de Albion klasse) uitgerust worden met een Goalkeeper snelvuurkanon.
In het voorjaar 2006 wordt de "Johan de Witt" aan de marine overgedragen.
Hieronder een vergelijking.
Naam: HMS Fearless
In dienst: 1965
Lengte: 158,5m
Breedte: 24,4m
Diepgang: 6,2m
Crew + mariniers: 720
Naam: Albion klasse
In dienst: 2003
Lengte: 176m
Breedte: 28,9m
Diepgang: 6,1m
Crew + mariniers: 650
Naam: Hr.Ms. Rotterdam
In dienst: 1998
Lengte: 163,5m
Breedte: 25m
Diepgang: 5,6m
Crew + mariniers: 740
Naam: Hr.Ms. Johan de Witt
In dienst: 2006
Lengte: 177m
Breedte: 29,2m
Diepgang: 5,90m
Crew + mariniers: 696
Foto's
Hr.Ms. Rotterdam
Hr.Ms. Rotterdam met in de verte HMS Fearless (rechts)
HMS Albion tijdens de proefvaart
Het dok van HMS Albion wordt getest
Geschikt voor pantservoertuigen en...
... landingsvaartuigen
HMS Fearless (met op de voorgrond een Lynx van de Britse Landmacht)
(bron: Koninklijke Marine en Royal Navy)
Sinds 13 augustus 2001