Albionklasse Landing Platform Dock (UK)


Laatst aangepast: 28-04-2018

HMS Albion en HMS Bulwark zijn Landing Platform Docks (LPD's), deze schepen hebben dus vooral een amfibische taak. Zij zetten mariniers met materieel aan land middels landingsvaartuigen en helikopters. Van de twee schepen is, door bezuinigingen, steeds één schip in actieve dienst. Beide schepen worden mogekijk wegbezuinigd.


HMS Albion na de modernisering in 2017. Hier is te zien dat de Goalkeeper is vervangen door de Phalanx. (Foto: Royal Navy)

Historie
In 1981 presenteerde het Britse Ministerie van Defensie haar nieuwe plannen. Het ministerie was gedwongen om flink te bezuinigen, de amfibische transportschepen HMS Fearless en HMS Intrepid moesten eraan geloven. Maar net voordat de schepen gesloopt werden, viel Argentinië de Falkland Eilanden binnen en waren de schepen hard nodig.

Tien jaar later, toen deze schepen nog steeds een heel belangrijk onderdeel waren van de Britse vloot, maakte de regering bekend dat de twee LPD's vervangen moesten worden. Zij waren toen al 30 jaar oud. Er werd begonnen met verschillende studies op dit vlak, wat resulteerde in voorstellen van verschillende bedrijven. Uiteindelijk gaf het Ministerie van Defensie een op 18 juli 1996 de opdracht voor het ontwerpen en bouwen van twee LPD's op de Vickers Shipbuilding and Engineering scheepswerf in Barrow-in-Furness.
Toen het ontwerp definitief was, werd op 17 november 1997 het staal gesneden en werd direct daarna begonnen met de bouw. De schepen werden "modulair" gebouwd. Dat wil zeggen dat de verschillende moten los worden gebouwd en later aan elkaar vast worden gemaakt. Dit leverde een kostenbesparing op.



Op 9 maart 2001 werd het eerste schip, Albion, te water gelaten. Bulwark volgde in november 2001. Op 19 juni 2003 werd HMS Albion in dienst gesteld bij de Royal Navy, HMS Bulwark volgde in de zomer van 2004.


HMS Albion tijdens de oefening Joint Winter 2004 (foto: Royal Navy)

Amfibische oorlogsvoering
Oorspronkelijk bevatte een Amphibious Task Group (ATG) een LPD en de Landing Platform Helicopter (LPH) HMS Ocean. De eerste golf mariniers moest door deze schepen aan land worden gezet. Daarna zouden extra transportschepen de tweede aanval ondersteunen. HMS Ocean werd echter in 2018 uit dienst gesteld en verkocht.

De LPD's van de Albionklasse hebben om een dok aan de achterzijde van het schip, wat de schepen de mogelijkheid biedt om landingsvaartuigen snel en veilig aan en af te varen. Het dok kan men immers vol laten lopen, zodat de vaartuigen het schip in en uit kunnen varen. Overigens is er ook een voertuigendek en een helikopterdek, zodat ook met helikopters en voertuigen mariniers en materieel aan land gezet kan worden.
Een ander belangrijk onderdeel van het schip is de centrale, vanwaar amfibische operaties (op de grens van land en water) geleid kunnen worden. Bij een landing op de kust is een goede coördinatie van groot belang. De LPD's zijn hier goed voor uitgerust en vormen dan ook een belangrijk onderdeel van de Britse amfibische strijdmacht.


Het dok van HMS Bulwark met een hovercraft. Het dok kan men vol laten lopen en landingsvaartuigen kunnen dan in en uit varen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)


It's a boy! HMS Albion viert de geboorte van Prins Louis in april 2018 op het helidek, tijdens de operatie in Azië. (Foto: Royal Navy)

Indeling
De dekken op het niveau van het helikopterdek wordt bij de Britse marine aangeduid als 1 Deck. Op dit 1 Deck (en daarboven) bevinden zich de verschillende centrales voor oorlogsvoering en bedrijfsvoering en hutten voor officieren. Onder het helidek (2 Deck) bevindt zich de belangrijkste accommodatie voor de bemanning en voor de mariniers. Daarnaast vind je hier kantoren en het kombuis. De voertuigendekken zijn 3 Deck en op 4 Deck bevindt het zich vooruit. Achteruit is het dok (vanaf 6 Deck naar boven tot 3 Deck). 5 Deck aan de voorzijde wordt gebruikt als opslagruimte en machinekamers.



Modernisering
HMS Albion onderging in 2016-2017 een update. 1,3 miljoen manuren werden in de modernisering gestopt.
Dat was nodig om het koelsysteem verbouwen van zeewater naar zoet water, waardoor het schip koeler gehouden kan worden in warme gebieden. Hierdoor moest door het hele schip pijpleidingen worden vervangen.

De Nederlandse Goalkeepers werden vervangen door de Amerikaanse Phalanx. De Goalkeepers zullen uiteindelijk bij de Britse marine gaan verdwijnen. Verder werd de BAE Systems Type 996 3D radar voor lucht- en oppervlaktewaarschuwing vervangen door de BAE Systems Type 997 Artisan 3D radar. Dit was op de Bulwark in 2011 al gebeurd.

Daarnaast werd 40 km aan nieuwe elektrische kabels geplaatst, ruim 3 km pijpleiding vervangen, 100 pompen opgeknapt en 20.000 vierkante meter staal in 34 ballasttanks geconserveerd

HMS Bulwark was in 2009 al in een uitgebreid onderhoud opgeknapt, maar dat was minder uitgebreid dan de Albion. De Bulwark moet dus nog volgen, tenzij de schepen vervroegd uit dienst worden gesteld.


HMS Bulwark met Goalkeeper. (Foto: Royal Navy)

Wapensystemen en sensoren
Beide schepen hebben een BAE Systems Type 997 Artisan 3D radar voor lucht- en zeebeeld. Als belangrijkste wapensysteem hebben de schepen de Phalanx CIWS (HMS Albion) en de Thales Goalkeeper (HMS Bulwark).

De Albionklasse draait uiteraard om de amfibische capaciteiten en daar speelt de helikopter weer een belangrijke rol in. De helikopters van de Britse marine kunnen echter ook worden ingezet voor andere doelen, dan alleen transport.
Helaas, en dat is een bijzondere tekortkoming, ontbreekt het op deze schepen aan een hangar. Hierdoor kunnen de heli's bijvoorbeeld beperkt onderhouden en gerepareerd worden.

Bezuinigingen
Door de bezuinigingen in 2010 is steeds één van de schepen in actieve dienst, het andere schip ligt in conservatie. Daarnaast meldde de BBC eind 2017 dat beide schepen vervroegd uit dienst zullen worden gesteld om de druk van de twee nieuwe vliegkampschepen op het personeelsbestand en de begroting te verlichten.

Slechts één van de twee schepen is in actieve dienst, het andere schip wordt in "extended readiness" gehouden sinds de bezuinigingen die de Britse defensie in 2010 troffen. De schepen waren toen slechts zeven jaar in dienst. Door één van de twee in een dok als reserve te houden, worden de kosten gedrukt. De bedoeling is dat de schepen voor de rest van hun diensttijd om en om actief zijn. De kosten om een schip te conserveren zijn 2,5 miljoen pond en 300.000 pond per jaar.
HMS Albion was van 2011 t/m 2017 in conservatie. HMS Bulwark sinds 2017.

In oktober 2017 meldde BBC Newsnight dat het Britse Ministerie van Defensie vervroegde uitdienststelling van de beide schepen overweegt. De Albionklasse zou oorspronkelijk tot in de jaren '30 in dienst moeten blijven.



Inzet
HMS Bulwark werd in 2006 richting Somalië gezonden om de wateren te beveiligen tegen terroristen en piraten. Gedurende die zes maanden zette het ook koers richting de Perzische Golf om als vlaggenschip van Task Force 158 Irakeese olieplatformen te beschermen.
Op de terugweg naar huis, de Bulwark was ter hoogte van Spanje, werd het schip terug de Middellandse Zee in gestuurd en evacueerde het schip 1.300 Britten uit Beiroet (Libanon) tijdens de crisis tussen Israël en Libanon. Het was één van de grootste Britse evacuaties ooit.

In 2011 werd HMS Albion ingezet als onderdeel van de internationale taakgroep voor de kust van Libië en daarna voer het door richting de Golf van Aden om piraterij te bestrijden.

HMS Bulwark nam in 2015 deel aan Operatie Weald en redde bijna 3.000 migranten die vanuit Libië naar Italië de Middellandse Zee overstaken.

In april 2018 werd HMS Albion richting Azië gestuurd om, samen met de Type 23 fregatten HMS Sunderland en HMS Argyll, de sancties op Noord-Korea te handhaven.


Albion met slecht weer (foto: Royal Navy)

Nummer Naam In dienst
L14 Albion 2003
L15 Bulwark 2004
Afmetingen 176 x 28,9 x 7,1
Max. waterverplaatsing 18500 ton
Max. snelheid 18 knopen
Bemanning 325 (+ 405 mariniers tot max 710 voor korte periode)
Voortstuwing Diesel-elektrisch
Wapensystemen 2x Thales Goalkeeper (HMS Bulwark)
2x Phalanx (HMS Albion)
2x 20mm
4x machinegeweren
Sensoren T/m '11 BAE Systems Type 996 3D radar voor lucht- en oppervlaktewaarschuwing
Sinds '11/ '17 BAE Systems Type 997 Artisan 3D
2 x Kelvin Hughes Type 1007 radars voor navigatie en verkeersleiding (vriendschappelijke vliegtuigen en helikopters)
Helikopter 2x Sea King of 2x Merlin
Hangar ontbreekt (!)




comments powered by Disqus





Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen

Belgische marineschepen

Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Zr.Ms. Rotterdam

Bulwark in Rotterdam
Bezuinigingen Britse marine
Amfibisch is de trend