Britannia rules the waves
Bericht geplaatst: 20-10-2010
De Britse premier David Cameron kondigde afgelopen dinsdag enorme bezuinigingen aan op de Britse Defensie. Het eiland dat ooit de regie voerde over de wereldzeeën, krimpt haar zeemacht in tot een gemiddelde marine. Zo moet de Britse trots, het vliegkampschip HMS Ark Royal, per direct tegen de kant. 10 jaar geen vliegkampschepen, 10 schepen minder met een behoorlijke slag van de amfibische capaciteiten. Hier een overzicht van de Britse monsterbezuinigingen.
Van de totale defensiebegroting van 42 miljard euro -ter vergelijking: Nederland had dit jaar een begroting van 8 miljard- gaat acht procent af, maar daarmee zit de UK nog altijd boven de 2 procent van het Bruto Nationaal Product (BNP) die de NAVO als eis hanteert. Heel hard zal die eis overigens niet zijn, want Nederland zit al vele jaren onder de 2 procent van het BNP.
De bezuinigingen staan bol van de pijnlijke keuzes. Zo zullen in totaal maar liefst 10 marineschepen, inclusief het huidige vlaggenschip, worden afgevoerd en moet de Royal Navy in 2015 met 5.000 man personeel zijn gekrompen. De twee nieuwe vliegkampschepen HMS Queen Elizabeth en HMS Prince of Wales worden wel afgebouwd, maar vooral omdat het te prijzig was om de bestelling te annuleren.
De Britse land- en luchtmacht worden eveneens getroffen: de landmacht moet in 2015 met 7.000 kleiner zijn geworden en uitkomen op 95.500 (!) militairen. Bij de luchtmacht moeten er 5.000 af = 33.000 in 2015.
Een overzicht van de schade voor de Royal Navy:
Queen Elizabeth klasse vliegkampschepen (2 in aanbouw)
De twee nieuwe vliegkampschepen (284 meter lang en 65.000 ton water verplaatsing) worden nu gebouwd in Portsmouth, maar zullen pas in 2020 in dienst worden gesteld. Dat is vijf jaar later dan de planning was, voor de bezuinigingsronde bekend werd gemaakt. Pijnlijker nog is dat één van de twee nieuwe schepen direct na afbouw verkocht zal worden (of de "mottenballen" in). Het schip dat wel in de vaart komt wordt aangepast en zal een goedkopere versie van de F-35 Joint Strike Fighter krijgen. Deze kunnen met een katapult gelanceerd worden, in plaats van met een skischans en verticaal te lanceren. Deze versie van de JSF heeft overigens wel meer capaciteiten.
HMS Ark Royal op de 25e verjaardag van het vlaggenschip. (Foto: Royal Navy)
Invincible klasse vliegkampschepen (nu 2 in dienst)
Het vlaggenschip van de Royal Navy HMS Ark Royal (uit 1985, 208 meter lang en 22.000 ton waterverplaatsing) wordt direct uit dienst gesteld. Waarschijnlijk zal ook het tweede schip van de klasse, HMS Illustrious, uit dienst worden gesteld ten gunste van HMS Ocean het helikoptervliegkampschip. Want de marine moet gaan onderzoeken of de Illustrious of de Ocean het meest geschikt is voor helikopteroperaties, omdat de Harrier vliegtuigen moeten verdwijnen. De kans dat HMS Ocean deze broerdermoord zal winnen, acht men het grootst.
Het eerste schip van de klasse, HMS Invincible, was al in 2005 uit dienst gesteld en hierdoor zal de Britse marine maar liefst 10 jaar zonder vliegkampschip zitten. Een enorm verlies aan capaciteit, kennis en ervaring.
HMS Ocean Landing Platform Helicopter (1)
HMS Ocean moet (op papier) de strijd aan gaan met HMS Illustrious. Eén van de twee moet weg.
Albion klasse Landing Platform Dock (2)
De vrij jonge tweeling amfibische schepen moeten uit elkaar. HMS Bulwark of HMS Albion (176 meter en 18.500 ton) zal uit dienst gaan. De schepen zijn sinds 2003 en 2004 in de vaart; ook een groot verlies.
Eén van deze nieuwe schepen moet weg. (Foto: Royal Navy)
Bay klasse Landing Ship Dock (4)
De vier Bay klasse amfibische schepen (gebaseerd op een Nederlands ontwerp) zijn pas vier jaar oud en daarvan moet er nu al één tegen de kant. Niets anders dan kapitaalvernietiging, ook als het schip wordt verkocht en zeker gelet op de aderlating van amfibische capaciteiten.
Type 22 fregatten (4)
Deze fregatten die eind jaren tachtig/ begin negentig in dienst kwamen moeten weg. Het gaat om: HMS Cornwall, HMS Cumberland, HMS Campbeltown en HMS Chatham. Oorspronkelijk zou de laatste van deze fregatten in 2022 uit de vaart gaan.
Sandown klasse mijnenjagers (16)
Van de 16 mijnenjagers van de Sandown klasse moeten er twee weg.
Vliegtuigen
Er moest een keuze worden gemaakt tussen de Harrier vliegtuigen die van vliegkampschepen kunnen opereren en de Tornado vliegtuigen (die dat niet kunnen). Er is gekozen voor de Tornado's en met het verdwijnen van de Harrier heeft de Britse marine geen vliegtuigen voor vliegkampschepen meer. Het is dus wachten op de JSF!
De Britse luchtmacht zal geen nieuwe Nimrod MRA4 krijgen. Dit project is stopgezet en daarmee bestaat de kans dat er geen maritieme patrouillevliegtuigen meer zullen komen. Onbegrijpelijk gelet op de mogelijkheden voor maritieme patrouillevliegtuigen.
Er blijven dus straks 19 destroyers en fregatten over. Ongeveer net zoveel als de Nederlandse marine er 15 jaar geleden had. De volgende schepen mogen blijven:
Type 45 destroyers (2 en 4 in aanbouw)
Het project van de Type 45 gaat door.
Type 23 fregatten (13)
Deze 13 fregatten worden vanaf 2020 vervangen door Type 26 fregatten, deze nieuwe fregatten worden goedkoper.
Astute klasse onderzeeboten (1 en 6 in aanbouw)
De nieuwe onderzeeboten van de Astute klasse worden afgebouwd.
Vanguard klasse onderzeeboten (4)
Deze boten zijn sinds 1993 in de vaart. Er is er altijd één op zee en met de Trident kernwapens vormt het de nucleaire afschrikking van de UK. Deze boten worden gemoderniseerd om langer in dienst te kunnen blijven.
Antarctic patrol ship (0)
HMS Endurance is niet meer in dienst, maar er zal ook in de toekomst een ice patrol ship blijven voor de wateren van de Falklands en Antarctica.
Al eerder geschrapt:
Type 42 destroyers (5)
De vijf schepen zouden al geschrapt worden. Deze worden vervangen door de Type 45 destroyers.
Weerstand
Uiteraard was er ook veel weerstand bij onze westerburen. Voornamelijk over het gat van 10 jaar waarin de Britten niet kunnen beschikken over vliegkampschepen. De vorige keer (niet geheel toevallig) dat vliegkampschepen werden geschrapt brak de Falklandoorlog uit; Argentinnië zag zijn kans schoon. Als Groot-Brittannië, of de NAVO, de komende jaren plotseling de Royal Navy nodig hebben, zal het aanbod zeer beperkt zijn. Laten we hopen dat de wereld snel veiliger wordt en conflicten zich voortaan vele jaren tevoren netjes aankondigen.
Sinds 13 augustus 2001