De bouw van de nieuwe HMCS Protecteur, het eerste schip van de uit twee schepen bestaande klasse bevoorradingsschepen, is begonnen met het snijden van het staal. De twee Joint Support Ships moeten tussen 2022 en 2025 in dienst worden gesteld.
Animatie van het Joint Support Ship, gebaseerd op de Berlinklasse. (Bron: Canadese Marine)
Zes jaar nadat het eerste schip eigenlijk in dienst had moeten worden gesteld (de eerste studies begonnen overigens 26 jaar geleden), is in Canada eindelijk begonnen aan de vervanging van de oude bevoorradingsschepen. De oude Protecteurklasse werd in 1969 en 1970 in dienst gesteld.
Afgelopen vrijdag werd op Vancouver Shipyards gestart met de bouw, in aanwezigheid van de Canadese minister van Defensie.
De nieuwe klasse kende een immens lange aanloop met vele annuleringen en wijzigingen, die kenmerkend zijn voor de Canadese politiek op defensiebeleid.
Behalve enorme vertragingen leverde dat ook hoge kosten op. Recent werd duidelijk dat de kosten van de twee schepen zijn opgelopen tot 3,4 miljard Canadese dollar, ongeveer 2,2 miljard Euro. Voor 1,1 miljard euro per schip kun je normaal gesproken ook een dure torpedobootjager laten bouwen of meerdere bevoorradingsschepen. Ter illustratie: Zr.Ms. Karel Doorman, wel een echt JSS, kostte 407,9 miljoen Euro.
Extra zuur is dat van de oorspronkelijke wens van de Canadese marine, een echt Joint Support Ship, niets terecht is gekomen. De vervangers van de oude bevoorraders moesten namelijk, net als Zr.Ms. Karel Doorman, schepen worden die als bevoorrader konden fungeren maar ook enorme laadcapaciteit moesten hebben en een serieus helikopterdek.
In bijzijn van de minister van Defensie Harjit Sajjan wordt het eerste staal gesneden op de werf van Seaspan. (Bron: Seaspan)
Canada koos in 2013 echter voor het ontwerp van TKMS Canada dat het ontwerp van de Berlinklasse bevoorradingsschepen aanbood. Deze schepen zijn ingericht op bevoorrading op zee, maar hebben heel beperkte capaciteit voor het vervoer van goederen en voertuigen en voor het opereren met helikopters.
Een kant-en-klaar ontwerp gebruiken was er echter ook niet bij, het moest eerst aangepast worden aan de capaciteiten van de scheepswerf in Vancouver.
Het eerste schip van de klasse moet in 2022-2023 ik dienst worden gesteld.