Damen dient voorstellen in voor Roemeense korvetten en Nederlands-Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 05-10-2018 | Laatst aangepast: 05-10-2018


Het Vlissingse Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) heeft deze week voorstellen ingediend in de race om de bouw van korvetten voor RoemeniŽ, en mijnenbestrijdingsvaartuigen voor Nederland en BelgiŽ. De deadlines voor beide projecten verstreken deze week.

Sigma
Een Sigma 10514 fregat van de Indonesische marine. (Foto: Damen)

Korvetten
RoemeniŽ wil vier nieuwe korvetten bestellen. Eind 2016 werd door de Roemeense regering besloten dat de nieuwe schepen door Damen zouden worden gebouwd. De regering van Dacian Ciolos koos voor de Sigma 10514. Er werd echter nog geen contract getekend en vijf maanden later werd het besluit door de volgende regering teruggedraaid omdat het besluit niet had voldaan aan de wetgeving. In plaats van het rechtstreeks aan een partij te gunnen, werd gekozen voor een Europese aanbesteding. In februari 2018 werd de aanbesteding formeel opgestart voor het project ter waarde van 1,6 miljard euro. Afgelopen dinsdag verliep de deadline voor de aanbieders. Op die dag moesten zij hun finale voorstel indienen.



DSNS slaagde er in om op tijd het voorstel in te dienen naar eigen zeggen. Hoewel DSNS niets vermeld over het voorstel zelf, is de algemene verwachting dat het om Sigma 10514 schepen. Volgens diverse Roemeense media is Damen een van de favorieten, zo niet dť favoriet. Natuurlijk heeft dat alles te maken met het feit dat Damen eigenaar is van Damen Shipyards Galati, waar sinds 2006 alle marineschepen voor Nederland worden gebouwd (deels of volledig). Overigens zijn er ook schepen voor andere landen gebouwd, zoals de sleepboten voor de Zweedse marine en delen van de fregatten voor IndonesiŽ. Daarnaast is Damen ten dele eigenaar van de Mangalia scheepswerven.

Dat vergroot de kansen van Damen, maar de competitie is hevig. Het Italiaanse Fincantieri bezit er ook scheepswerven en de Naval Group werkt samen met Constanta Shipyard. Bovendien is een kwart van het personeel van Fincantieri afkomstig uit RoemeniŽ. Alleen het Duitse TKMS bezit er geen werf en van een samenwerking is nog niets bekend.
Eerder was ook een Turkse werf betrokken bij de aanbesteding, maar die viel af. Werven van buiten de Europese Unie of NAVO hebben niet meegedaan, want die zijn uitgesloten van de competitie. Andere eisen die de Roemeense marine heeft gesteld zijn: het ontwerp moet gebaseerd zijn op schepen die de afgelopen 15 jaar zijn gebouwd, alle schepen moeten in een periode van zeven jaar worden gebouwd, de waterverplaatsing moet ten minste 1.000 ton zijn en de schepen moeten in RoemeniŽ worden gebouwd.

De Naval Group heeft vervolgens de Gowind 2500 aangeboden, Fincantieri een aangepaste versie van de korvetten die zij voor Abu Dhabi hadden gebouwd en TKMS biedt een aangepaste K130 Braunschweig korvet aan. Zeker het Franse en het Nederlandse aanbod had, met een waterverplaatsing van rond 2600 ton en een vergelijkbare bewapening als de M-fregatten ook door kunnen gaan voor fregatten.

Eind 2018 zou de winnaar bekend moeten worden, al gaan er geruchten dat dat besluit opgeschoven wordt naar 2019.



Mijnenbestrijdingsvaartuigen
Het was dinsdag deadline-dag bij Damen. Want op die dag moesten ook de laatste voorstellen voor de nieuwe Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen worden ingediend. Volgens de website van DSNS zijn na "gedurende drie jaar intensief teamwork" met Imtech Belgium de voorstellen ingediend. Diverse Belgische bedrijven waren bij het project betrokken: GARDEC (scheepswerf, Zeebrugge), MULTI (ingenieursbureau, Temse), Engie FABRICOM (technisch dienstverlener en aannemer, Hoboken), ABC motoren (bouwer van dieselmotoren, Gent) en FN-Herstal (wapenfabrikant, Herstal). Voor de toolbox bestaande uit onbemande- en robotsystemen werkt DSNS samen met Atlas Elektronik en OIP sensor systems uit Oudenaarde (dat in 2003 werd overgenomen door het Israelische Elbit).

Ook wordt over de uitkomst van dit programma eind dit jaar meer duidelijkheid verwacht. Meer informatie over de aanbesteding is hier te vinden.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Strijd om MCMV's