Marineschepen.nl
 
   
 

Zr.Ms. De Ruyter nadert Straat van Hormuz


Door: Robbie Warmerdam
Bericht geplaatst: 18-02-2020 | Laatst aangepast: 18-02-2020


Het Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) Zr.Ms. De Ruyter, dat onderweg is voor de waarnemingsmissie rond de Straat van Hormuz, vaart momenteel (begin van de middag Nederlandse tijd) ten zuiden van Oman in de Arabische Zee. Het schip vaart sinds vanochtend onder de vlag van de door Frankrijk geleide missie EMASOH.

Geosea
Zr.Ms. De Ruyter. (Foto: Defensie)

Met het verlaten van de Golf van Aden komt de Ruyter steeds dichter bij haar inzetgebied. Tot 2018 voeren in en om de Golf van Aden negen jaar lang schepen van de Nederlandse marine, voor de Europese en NAVO-antipiraterijmissies. Deze keer wordt echter koers gezet richting het Franse hoofdkwartier van EMASOH in Abu Dhabi.



Op 28 januari vertrok Zr.Ms. De Ruyter richting de Verenigde Arabische Emiraten. Sindsdien is er door haar meer dan 200 bemanningsleden de afgelopen weken hard gewerkt om bij aankomst volledig inzetgereed te zijn.



Zo begon de vijf maanden durende reis met het opwerktraject. Bij deze pre-deployment training komen verschillende aspecten van de inzet aan bod, zoals mogelijke acties ter plaatse maar ook oefeningen omtrent veilig varen. De eerste week is vooral ingezet op brand- en averijoefeningen en scheepsroutines. Daarna werd er aandacht besteed aan interne- en externe gevechtsoefeningen. Ook missie-specifieke trainingen, inclusief het schieten met diverse wapens, horen bij deze trainingen. Daarnaast is er onderweg ook geoefend met buitenlandse eenheden. Bijvoorbeeld met het Spaanse patrouilleschip ESPS Relampago. Na een week varen werd een korte tussenstop gemaakt in Malta.

operatiegebied
Globale schets van het operatiegebied, gebaseerd op deze zin uit de Artikel-100 brief: "De missie kent een relatief klein operatiegebied bestaande uit het westelijke deel van de Golf van Oman (internationale wateren), de Straat van Hormuz zelf (internationale zeestraat) en het oostelijke deel van de PerzischeGolf (internationale wateren)." Het hoofdkwartier, tevens logistiek steunpunt, omcirkeld. (Kaart: Google, tekst en illustraties: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Op 10 februari werd de De Ruyter door de Commander Sea Training Command de bemanning van de Ruyter inzetgereed verklaard. Kapitein ter zee Ruud Schoonen sprak over de bemanning, zo meldde de marine in een Facebookbericht,: "U heeft vanaf het vertrek uit Den Helder het programma enthousiast aangegrepen om u zo goed mogelijk voor te bereiden op de missie. U was ontvankelijk voor training, heeft de gewenste leercurve snel opgepakt en aangetoond over een gezonde dosis zelfkritisch vermogen te beschikken. Hiermee heeft u een uitstekende basis neergezet om aan European-led Awareness Strait of Hormuz (EMASOH) te beginnen."



Voordat koers werd gezet richting het missiegebied had de De Ruyter eerst nog een logistieke stop gemaakt in Souda Bay, op het Griekse eiland Kreta. Na twee weken opwerken en het inzetbaar gereed verklaren van het schip was er nu de tijd voor wat ontspanning. Van de lokale faciliteiten werd gretig gebruik gemaakt, stapels met pizza stonden klaar voor de bemanning van het LCF.

Aangemoedigd door het Mediteraanse zonnetje was er de gelegenheid om het schip van de nodige onderhoud te voorzien. Dekken werden gespoeld en de opbouw gesopt. Ook werden delen van het schip door de bemanning geverfd, door het intensieve programma van de afgelopen maanden was hier eerder weinig tijd voor. Op 15 februari voer de De Ruyter door het Suezkanaal.

Geosea
De positie van Zr.Ms. De Ruyter iets voor 1300 uur Nederlandse tijd volgens de AIS van het schip. (Bron: Marinetraffic.com)

Vanaf vandaag, 18 februari, vaart Zr.Ms. De Ruyter officieel onder leiding van de European-led Maritime Awareness in the Strait of Hormuz (EMASOH), zo meldde de commandant van het schip vanochtend.

Op 30 januari verklaarde Frankrijk dat EMASoH van start was gegaan. Het Franse fregat Courbet is sindsdien begonnen met het patrouilleren in de straat van Hormuz. Ondertussen meldt de website Mer et Marine dat naast de Courbet ook het Franse luchtverdedigingsfregat Forbin gaat worden ingezet voor EMASoH. Bronnen binnen de Franse defensie melden dat het schip op 15 februari, overigens exact dezelfde dag als de De Ruyter, het Suezkanaal heeft gepasseerd. Door de verhoogde spanningen in het gebied zou hierdoor de capaciteit van Europa toe moeten nemen, zodat er onafhankelijk van onder andere de Amerikaanse coalitie de situatie in de regio kan worden beoordeeld.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
De Ruyter vertrokken

Wat gaat RUYT doen rond Hormuz?