De Ierse Defensie heeft een volgende stap gezet in het proces rondom het verkrijgen van een nieuw Multi Role Vessel. Via een EU-website zijn deze week de eerste aanbestedingsdocumenten gedeeld. Ierland heeft al enkele jaren zijn zinnen gezet op een multifunctioneel schip. Het Nederlandse Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman wordt in Ierse media genoemd als voorbeeld. Damen Shipyards is in de race om het Ierse schip te bouwen.
Zr.Ms. Karel Doorman is het grootste schip van de Nederlandse marine. Het schip is ongeveer 205 meter lang. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
In januari van 2023 werd al bekend dat Ierland geïnteresseerd was in een kleinere versie van de Karel Doorman. Het nieuwe Multi Role Vessel moet voormalig vlaggenschip LE Eithne vervangen.
Grootste marineschip in de Ierse geschiedenis
Hoe het schip er uit moet komen te zien is niet bekend. Zeker is wel dat het nieuwe schip het grootste marineschip in de geschiedenis van de Ierse marine zal worden. Ierland wil graag dat het schip de beschikking heeft over een helikopterdek, zo blijkt uit de documenten, en daarmee zou het nieuwe Multi Role Vessel het eerste Ierse schip zijn dat over deze capaciteiten beschikt.
Ook zal er een grote medische faciliteit aan boord zijn en komt er een commandocentrum voor grote incidenten, zo schreef The Journal eerder. Het Multi Role Vessel zal vooral worden ingezet voor humanitaire acties zoals hulp bij natuurrampen en evacuaties uit oorlogsgebieden.
Budget
In de Ierse media werd aanvankelijk gesproken over een budget van ongeveer 200 miljoen dollar. Er zal echter pas een definitieve begroting opgesteld worden zodra er een overeenstemming is bereikt met de bouwer van het schip.
Uit de nieuwe documenten blijkt dat het budget is opgeschroefd naar 300 miljoen.
Toch zijn de bedragen nu al opvallend, aangezien de Karel Doorman in 2012 ruim 400 miljoen euro kostte. Als Ierland daadwerkelijk een schip wil dat gebaseerd is op de Karel Doorman zal het concessies moeten doen.
Illustratie van de Plataforma Naval Multifuncional (PRR); een multifunctionele dronecarrier voor de Portugese marine. Meer over dit schip. (Beeld: Damen)
Wie gaat het schip bouwen?
Nu de eerste documenten verstuurd zijn, kunnen de potentiële bouwers ook aan de slag. De scheepswerf Babcock wordt als optie gezien en ook een Deense en Zuid-Koreaanse werf zijn in de race. Naar verluidt gaat de voorkeur van Ierland echter uit naar een bouwer binnen de Europese Unie die het schip op een Poolse werf kan bouwen.
Ondanks dat de werf van Damen in Polen vooral jachten en sleepboten bouwt, is Damen een goede kandidaat. Damen bouwde namelijk de Karel Doorman, die dus wordt genoemd als basis voor het Ierse schip, en lijkt daarmee bij uitstek de geschikte partij om ook het Ierse schip voor zijn rekening te nemen.
Zeker omdat Damen ook kleinere multifunctionele schepen bouwt; in november werd een contract getekend voor de bouw van een multifunctionele dronecarrier voor de Portugese marine. Dat schip is slechts 107 meter lang.
In november van 2022 ontmoetten Ierse en Nederlandse officials elkaar al aan boord van de Karel Doorman, toen het schip een bezoek bracht aan Cork Harbour. Hierbij landde ook een Ierse helikopter op het schip.
Damen zelf lijkt ook oren te hebben naar het project, zo bleek al uit een reactie na vragen van Marineschepen.nl in 2023: "we hebben een goede relatie met Ierland hebben en diverse kleinere projecten met hen doen, dat is vooral concernbreed (civiel). Daarbij wordt ook gesproken over een mogelijke bouw van een multi-role-vessel, net als over andere (civiele) projecten."
Karel Doorman bij Ierland
Toevalligerwijs bevond Zr.Ms. Karel Doorman zich vorige week in de buurt van Ierland toen het schip vanuit Plymouth richting Belfast (Noord-Ierland) voer voor een havenbezoek.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.