Marineschepen.nl
 
   
 

Eerste vliegtuigen geland op nieuw Indiaas vliegdekschip - 'in juni inzetbaar'


Door: Frederik van Lokeren
Bericht geplaatst: 13-02-2023 | Laatst aangepast: 13-02-2023


Het nieuwste vliegdekschip van India, INS Vikrant, is nog bezig met proefvaarten, maar sinds begin februari wordt er volop gewerkt aan het beoefenen van vliegdekoperaties. Het overschakelen naar dit soort operaties betekent dat de machinale en elektronische testen grotendeels zijn afgerond en het vliegdekschip nu overgaat naar het opzetten en inoefenen van gevechtsoperaties. In juni zou het schip volgens Indiase media dan operationeel inzetbaar kunnen zijn.

Vikrant
Een LCA-testtoestel op het dek van de Vikrant. De LCA is een Indiaas gevechtsvliegtuig in ontwikkeling. (Foto: Indiase marine)

Een eerste succesvolle fase die vorige week dinsdag tot een hoogtepunt kwam, omvat het laten landen en opstijgen van MiG-29K en LCA-gevechtsvliegtuigen. Deze testen dienden om te zien of de remkabels en het ontwerp van de skischans in staat waren om vliegdekoperaties te ondersteunen. Tegelijk konden de vliegers al een allereerste ervaring opdoen in het landen op en opstijgen vanaf INS Vikrant, dat een klein half jaar geleden in dienst werd gesteld. Deze ervaring zal zich nu vertalen in praktische gegevens zoals te volgen aanvliegroute, hoogte en snelheden nodig voor een succesvolle landing. Voor het opstijgen omvatte deze gegevens het genereren van een minimum vermogen in de motoren om succesvol op te stijgen.



Opbouwen van een gevechtsgroep
In de komende maanden zal India de focus verleggen naar het opbouwen van een bemanning aan boord van de Vikrant die in staat is om gevechtsoperaties uit te voeren. Naast een scheepsbemanning omvat dit ook de opbouw en training van een gevechtsgroep van vliegers en de nodige vliegtuigen om offensieve operaties uit te voeren. We verwachten dan ook dat in de komende maanden er meer en steeds verder complexere vliegdekoperaties uitgevoerd zullen worden. De eerste fase omvatte het landen van gevechtsvliegtuigen in een normale configuratie zonder wapens en extra brandstof.

De volgende fase omvat het en masse trainen van de nodige vliegers in het opstijgen en landen, eerst in een normale configuratie, daarna gevolgd met bewapening en extra brandstof. Gelijktijdig zal de vliegdekbemanning getraind worden in het voorbereiden van het vliegdek, verplaatsen en parkeren van de vliegtuigen, het tanken en bewapenen en het uitvoeren van onderhoud. Al deze fases zouden volgens de Times of Indiain mei-juni moeten leiden naar een gekwalificeerde operaties waarmee INS Vikrant operaties mee kan uitvoeren.

India heeft het voordeel dat het reeds een lange geschiedenis kent in het opereren van vliegdekschepen. Bijgevolg kan er gebruik gemaakt worden van de opgedane ervaring door de jaren heen. De marine is in recenter tijd echter wel veel ervaring verloren doordat het vliegdekschip INS Vikramaditya bijna drie jaar tegen de kant ligt in verband met een ingrijpende modernisering en onderhoudsbeurt.



Vliegtuigen
India opereert momenteel met de Russische MiG-29K als het standaard gevechtsvliegtuig op haar vliegdekschepen. De beschikbaarheid van dit toestel laat te wensen over, bovendien zijn er te weinig om met twee of meer carriers te opereren.

India werkt ter vervanging aan een zelfgebouwd gevechtsvliegtuig. Dit vliegtuig is de LCA of Light Combat Aircraft, ook gekend als de Tejas. Er is ook een maritieme variant van de Tejas dat dienst kan doen aan boord van de vliegdekschepen. Testvluchten vonden reeds plaats sinds 2014 waarbij geoefend werd met een op land gebouwde schans voor het opstijgen. Pas in januari 2020 volgden de eerste landingen en starts aan boord van INS Vikramaditya.



Op termijn plant India de bouw van een tweede versie van de Tejas. Deze nieuwe versie, de Twin Engine Deck Based Fighter (TEDBF), moet de huidige vloot van MiG-29K gevechtsvliegtuigen vervangen. De TEDBF beschikt over twee motoren ten opzichte van en motor bij de LCA/Tejas. De extra motor moet het toelaten om meer vermogen bij het opstijgen te generen waardoor het vliegtuig een zwaardere bewapening met zich mee kan dragen. Ook met het oog naar de toekomst zijn tweemotorige vliegtuigen nodig indien India ooit een vliegdekschip met een CATOBAR-ontwerp gaat bouwen.

De TEDBF zal echter pas tegen 2032 in dienst treden waardoor India op zoek is naar een tijdelijke vervanger van de MiG-29K. Verrassend was dat India hierbij naar het Westen keek en zowel de Franse Rafale als de Amerikaanse F/A-18 Super Hornet als mogelijke tussentijdse oplossing onderzocht. India zal, bericht La Tribune, in maart een contract voor 26 Rafale-M's tekenen tijdens een staatsbezoek aan Frankrijk.

De maandelijkse nieuwsbrief van Marineschepen.nl

Lees hier meer over de inhoud van de nieuwsbrief

INS Vikrant
De Vikrant is het eerste zelfgebouwde vliegdekschip van de Indiaanse marine. Het vliegkampschip is 262 meter lag en 62 meter breed met een waterverplaatsing van 45.000 ton. Net als al de vorige Indiaanse vliegdekschepen is INS Vikrant eveneens een STOBAR-ontwerp waarbij vliegtuigen opstijgen met een behulp van een schans op de boeg terwijl het landen gebeurt met de hulp van remkabels. De kiellegging vond plaats in 2009 en het schip werd in augustus 2013 te water gelaten. Proefvaarten begonnen pas in augustus 2021 en het schip werd op 2 september 2022 officieel in gebruik genomen door de Indiaanse marine. Een tweede vliegdekschip, INS Vishal, zal binnenkort gebouwd worden. Marineschepen.nl schreef eerder dat dit schip kleiner wordt dan eerder gedacht. In tegenstelling tot eerder plannen zag India af van een CATOBAR-ontwerp van 60.000 ton en besloot dat INS Vishal een zusterschip van INS Vikrant zal worden.



Frederik Auteur: Frederik Van Lokeren
Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Volgend Indiaas vliegdekschip kleiner