HMS Queen Elizabeth, het splinternieuwe Britse vliegkampschip, heeft de eerste week van de proefvaart achter de rug. Een terugblik in foto's en video's.
Vorige week maandag verliet HMS Queen Elizabeth de scheepswerf in Rosyth voor de eerste keer. Dat was zo'n twintig jaar na de eerste plannen voor twee nieuwe vliegkampschepen ter vervanging van de Invincibleklasse en acht jaar na aanvang van de bouw van de twee grootste Britse marineschepen ooit. Onder grote belangstelling verliet de Queen Elizabeth heel langzaam Rosyth bij hoogwater om 's nachts onder de bruggen van de rivier Firth of Forth door te gaan.
Op locaties door heel Groot-Brittannië was in de jaren voorafgaand aan vorige week maandag veel werk verricht om de reusachtige schepen van ongeveer 280 meter te ontwerpen en bouwen. De schepen zijn niet op één plaats gebouwd, maar verspreid over meerdere scheepswerven in de UK. Onderstaand filmpje toont hoe de Queen Elizabeth in grote stukken werd gebouwd en samengevoegd werd in Rosyth.
Maandag 26 juni 2017: HMS Queen Elizabeth vertrekt. Het moment waar velen naar uitkeken: de proefvaart. Het schip was eindelijk echt in volle glorie op zee te zien. Daar moest menigeen behoorlijk wat geduld voor hebben. Het ging voorzichtig en traag, maar uiteindelijk passeerde de Queen Elizabeth alle media en spotters op weg naar de Noordzee.
De proefvaart van HMS Queen Elizabeth zal zes weken duren, maar dat betekent niet dat het schip direct naar allerlei exotische havens koerst. De proefvaart zal plaatsvinden op de Noordzee en de eerste dagen werd vooral gevaren voor de Schotse kust.
Een Merlin helikopter nam maandagavond 26 juni een kijkje bij HMS Queen Elizabeth die net buiten Rosyth lag te wachten. (Foto: Royal Navy)
Bij laagwater passeerde HMS Queen Elizabeth die nacht onder de brug door van de Firth of Forth. (Foto: Royal Navy)
De volgende dag werden de eerste boottransfers uitgevoerd. Eén van de RHIBs moest daarvoor te water en dat gebeurde onder een van de vleugels van het schip! (Foto: Royal Navy)
De meeste tests zullen tijdens deze reis vanuit deze ruimte worden gecoördineerd: de Ship Control Centre, ofwel de Technische Centrale. (Foto: Royal Navy)
Ondertussen zal de bemanning zichzelf hier op de proef kunnen stellen. (Foto: Royal Navy)
Een fitnessruimte met boksring. (Foto: HMS Queen Elizabeth)
Snooker op zee is lastig, tafeltennis kan wel. (Foto: HMS Queen Elizabeth)
Maar sporten om fit te blijven is op dit schip niet per se nodig.
Eindelijk naar zee. Dat is ook voor de bemanning lekker. Hier een van de dagverblijven. (Foto: Royal Navy)
Big smiles: de slaapverblijven zijn veel comfortabeler en moderner dan op andere Britse marineschepen. De bedden zijn met 91,44 cm bijna 23 cm breder dan de standaard bedden bij de Royal Navy. (Foto: Brits Ministerie van Defensie)
Vanaf dinsdag 27 juni, eerste dag op zee, werd vooral het platform getest voor wat verder op zee gevaren kan worden. Dat gebeurde vlak uit de kust, ter hoogte van Edinburgh.
HMS Queen Elizabeth keerde de eerste dagen regelmatig terug naar de ankerplaats in Kirkcaldy Bay. Dat bood ook droneliefhebbers om (ongevraagd?) een kijkje te nemen bij de nieuwe Britse trots.
Tijdens de eerste dag op zee werd HMS Queen Elizabeth begeleid door de fregatten HMS Sutherland en HMS Iron Duke, plus een Merlin helikopter. (Foto: HMS Queen Elizabeth)
(Foto: Royal Navy)
HMS Queen Elizabeth op de Noordzee. (Foto: Royal Navy)
(Foto: Royal Navy)
Vanaf dit vliegdek zullen vanaf 2018 F-35B vliegtuigen gaan vliegen. (Foto: HMS Queen Elizabeth)
HMS Queen Elizabeth durfde steeds verder uit de kust. Hier de route van zondag 2 juli. (Foto: Marinetraffic.com)
Begin augustus zal het schip terugkeren naar Rosyth voor aanpassingen en eventuele reparaties. In 2018 staan de tests met de F-35B vliegtuigen op het programma. Uiteindelijk moet het er dan zo uit komen te zien: