Doorman op het droge [foto's]


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 06-03-2019 | Laatst aangepast: 06-03-2019


Gisteren, iets voor 1800 uur, liep het eerste personeel van de marine en van Damen onder Zr.Ms. Karel Doorman door. Het grootste marineschip van Nederland stond voor het eerst op blokken. De operatie bij Damen Shiprepair in Amsterdam had ruim tien uur geduurd. Een uniek moment voor foto's.

Karel Doorman droogdok
Zr.Ms. Karel Doorman in het droogdok van Damen Ship Repair. Het schip ligt al op de blokken en na de tweede inspectie van duikers wordt het dok leeggepompt. Ook het ballastwater moest uit het schip. Met dat water in de ballasttanks wordt het schip mooi horizontaal gehouden en dat is natuurlijk erg belangrijk als het schip gedokt wordt, om zo recht mogelijk op de blokken te komen. Maar na afloop is het gewicht dat eruit moet. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Zr.Ms. Karel Doorman is, zoals eerder in dit artikel al werd beschreven, tot en met januari 2020 in onderhoud. De eerste vijf maanden van het onderhoud hebben plaats in Amsterdam. De belangrijkste reden waarom de marine uitwijkt naar een commerciŽle werf is de droogdokcapaciteit. Zr.Ms. Johan de Witt, de Rotterdam en de Karel Doorman zijn te groot voor de dokken op de Nieuwe Haven.



Dus was het gisteren, een dag later dan eerder aangekondigd, een belangrijk moment. Al om 0730 uur ging de Doorman los van de kade en werd het 205 meter lange schip zorgvuldig het droogdok in gesleept. Met uiterste precisie werd het schip op de blokken gelegd. Die blokken waren eerder al, met behulp van lasermeetinstrumenten, op exact de juiste plaats en hoogte gezet aan de hand van het dokplan. Dat plan was al tijdens het ontwerp van het schip gemaakt.



Een goede en gelijkmatige ondersteuning is natuurlijk erg belangrijk. Een blok dat te hoog of te laag staat kan enorme krachten op bepaalde punten van de kiel veroorzaken. Maar ook alle spanten en lasnaden moeten ondersteund worden. Dus de Doorman moest heel precies op de blokken landen. Na twee inspecties van duikers bleek dat het JSS goed stond en werd het dok leeggepompt.

Na een paar uur was het dok helemaal leeg en kon de eerste droge inspectie plaatsvinden.

Copyright
Alle foto's op deze pagina zijn eigendom van Marineschepen.nl en mogen niet zonder toestemming worden gekopieerd, worden gebruikt voor andere publicaties, presentaties, etc. Wil je een foto gebruiken (hoge resolutie?) neem contact op.
Overigens geldt dit voor alle foto's en artikelen op deze site die door Marineschepen.nl zijn gemaakt. (Foto's van bijvoorbeeld Defensie en de Amerikaanse marine mogen zonder toestemming, maar wel met bronvermelding, worden hergebruikt.)

Karel Doorman droogdok
Terwijl de zon langzaam onder ging liep het water uit het dok. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Karel Doorman droogdok
Eindelijk! Na een paar uur is het schip droog en kan de onderzijde geÔnspecteerd worden. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



Karel Doorman droogdok
En dan blijkt weer hoe enorm de de 'dikke boot' is. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Karel Doorman droogdok
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Karel Doorman droogdok
Wat ontzettend indrukwekkend is het als je onder het schip vandaan bent en er voor staat! Het water dat er aan de zijkant uit stroomt is nog ballastwater. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



Karel Doorman droogdok
Ze zijn bijna niet te zien, maar onder de boegschroeven staan twee mensen, ze zijn haast niet voor te stellen klein (of was de DMAN zo groot?). (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Karel Doorman droogdok
De hele onderkant is hier beige/ groen geworden. Die was ooit rood, maar daar is weinig meer van over. Ook zijn grote krassen op de bulbsteven te zien, die zijn vermoedelijk van de ankerketting. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Karel Doorman droogdok
In tegenstelling tot de fregatten heeft de Karel Doorman een vlakke kiel, bij het ontwerp is namelijk niet gestreefd naar een zo'n snel mogelijk schip (zoals bij fregatten), maar een rompvorm waar zoveel mogelijk goederen in passen. Daardoor rolt het schip ook meer in slecht weer als het leeg is. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Karel Doorman droogdok
Huge. Rechts het Hoofd Technische Dienst, de grote baas van het technische deel van de Doorman heeft een belangrijke rol in dit onderhoud. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Karel Doorman droogdok
Nog eentje dan. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
DMAN in onderhoud

Zr.Ms. Karel Doorman